Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009

ciąg dalszy...

Zdjęcia zapisywane są jako pliki JPEG, RAW lub w obu formatach jednocześnie, przy czym Nikon „oferuje” trzy (Fine, Normal, Basic) a Sony dwa stopnie kompresji (Fine, Standard). Co ciekawe, D3000 umożliwia zapisywanie plików RAW w połączeniu z małym JPEG-em (służącym tylko do przeglądania zdjęć). Takiej możliwości nadal nie ma w wielu całkiem zaawansowanych  konstrukcjach.
Za szybkie przetwarzanie zdjęć odpowiadają procesory Bionz w a230 i Expeed w D3000. W obu lustrzankach mamy do czynienia z typowymi dla tej klasy częstotliwościami wykonywanych zdjęć. Sony a230 wykonuje maksymalnie 2,5 kl./s; Nikon jest pod tym względem lepszy, rejestrując do 3 ujęć na sekundę. Jak wygląda pojemność bufora obu konstrukcji?  Nikon wykonał w serii 49 plików JPEG najwyższej jakości, i po 5 plików w trybie RAW, i RAW + JPEG Basic. Alfa pliki JPEG rejestruje do zapełnienia karty pamięci (prawdopodobnie odczuwalnie mniejsza częstotliwość wykonywanych zdjęć, to jednocześnie więcej czasu dla procesora, który na bieżąco przetwarza i zapisuje pliki), 6 plików RAW i 4 pliki RAW + JPEG. Z pozoru lepszy wydaje się Nikon, ale szybko objawia się jego duża wada, jaką jest czas zapisu plików. Po wykonaniu serii zdjęć poczekamy nawet kilka sekund, a korzystając dodatkowo z funkcji D-Light, poczekamy nawet 5 sekund na przetworzenie jednego zdjęcia. To zdecydowanie zbyt długo.

Sony a230 D-Range

Sony a230 D-Range

Ponizej przedstawiamy wycinki kadru o szerokosci 500 pikseli z włączona i wyłączoną opcją D-Range w Sony a230 i włączona i wyłaczoną opcja D-light w Nikonie D3000

Sony a230 D-Range OFF

Sony a230 D-Range OFF

Sony a230 D-Range ON

Sony a230 D-Range ON

 

Nikon D3000

Nikon D3000 D-ligh

Nikon D3000 D-light OFF

Nikon D3000 D-light OFF

Nikon D3000 D-light ON

Nikon D3000 D-light ON

D-Light w Nikonie D3000 skutecznie rozjaśnia ciemne partie, ale zdaża mu się jednocześnie „przepalić jasne obszary. D-Range w a230 wydaje się mniej inwazyjny i bardziej wyważony w kontrolowaniu balansu zdjęcia.

 
Niewątpliwą zaletą alfy jest zintegrowany system stabilizacji matrycy Steady Shot (aktywowany z poziomu menu aparatu). Ci, którzy zdecydują się na Nikona, muszą liczyć się z tym, że tylko niektóre obiektywy tego producenta wyposażono w system stabilizacji VR, i przeważnie są one sporo droższe.
Oba aparaty wyposażono w funkcje umożliwiające zwiększenie zakresu dynamicznego zdjęcia, rozjaśniając ciemne partie i „gasząc” fragmenty zbyt jasne. W przypadku Sony będzie to optymalizacja D-Range, a w Nikonie wspomniana już wcześniej funkcja D-Light. W praktyce skuteczniejszy jest system Sony.
Kolejnym, ważnym układem jest system ustawiania ostrości. W tak prostej konstrukcji, 11-punktowy, zaczerpnięty z modelu D90 system AF w Nikonie jest jedną z jego największych zalet. Choć różnica nie jest gigantyczna, to jednak odczuwalna – 9-polowy AF w a230 jest zauważalnie wolniejszy. W pogoni za ruchliwą wiewiórką w Parku Łazienkowskim ustępował szybkiemu pomiarowi w D3000. Oba aparaty mają więc swoje wady i zalety. Za możliwości fotograficzne przyznajemy im po 5 punktów.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 21-03-2012
 
godzina dodania: 22:07
 
odsłon: 56092
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Maria Galimska
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.111) / 0.096

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |