testowe TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009![]() ciąg dalszy...
W trybie Auto WB zdjęcia z a230 są „chłodniejsze”, przez co bliższe prawidłowemu balansowi bieli. Sony „oferuje” też rozbudowane w stosunku do Nikona funkcje korekcji balansu. Co prawda nie możemy dobierać temperatury według skali Kelvina, ale w ustawieniach dla światła żarowego do dyspozycji mamy aż 7 wariantów (korygujemy w zakresie od –3 do +3). Za odwzorowanie barwne a230 otrzymuje 5,5 punktu, a D3000 mocne 5.
Możliwości multimedialne Pod względem możliwości multimedialnych oba aparaty ustępują nawet większości kompaktów. Ani a230, ani D3000 nie mają funkcji filmowania. Firma Sony nie zdecydowała się na zaimplementowanie tej technologii jak na razie w żadnej ze swoich lustrzanek, Nikon rezerwuje tę możliwość dla bardziej zaawansowanych korpusów (w najnowszym portfolio filmy HD kręcą wszystkie modele konsumenckie i półprofesjonalne). Obie lustrzanki nie mają też trybu Live View, ani nawet ekranów LCD o dużej rozdzielczości. Nikona D3000 wyposażono w 3-calowy ekran o rozdzielczości 230 tys. pikseli, ekran w a230 jest mniejszy (2,7-cala, też 230 tys. pikseli); ale za to umieszczono nad nim czujnik zbliżeniowy („gasi” ekran, gdy podnosimy aparat do oka), którego brakuje w Nikonie, a trzeba przyznać, że wyraźnie poprawia to komfort pracy. Kolejną i ostatnią chyba przewagą lustrzanki Sony będzie złącze HDMI, ułatwiające komunikację z urządzeniami multimedialnymi. Przewagą a230 będą też dwa sloty kart (SD i MS duo). Reasumując, w tym rozdziale zwycięża Sony, choć walka odbyła się raczej na niskim poziomie. a230 otrzymuje 4,5 punktu, a D3000 4 punkty.
* podane ceny są z 11/2009
Możliwości edycyjne Możliwości edycyjne to rozdział, w którym zdecydowanie zwycięża D3000. Sony umożliwia co najwyżej obracanie zdjęć, Nikon, podobnie jak w D5000, „oferuje” całą paletę niezbyt profesjonalnych, ale ciekawych możliwości edycji. Wśród nich znajdziemy takie akcje, jak „kolorowy kontur”, zmiana balansu kolorów, szybki retusz, „efekt miniatury”, zmiana na czarno-białe, sepię czy cyjanotopię, oraz szereg filtrów – ocieplający, skylight, zmiękczenie, cross Screen, oraz możliwość wzmocnienia poszczególnych tonów. Za możliwości edycyjne Nikon otrzymuje 5,5 punktu, a Sony tylko 4.
![]()
Podsumowanie
Obie konstrukcje to przede wszystkim możliwość rejestrowania zdjęć stosunkowo dużymi przetwornikami formatu APS-C za nieduże pieniądze. Aparaty idealne dla początkującego fotoamatora, który nie potrafi jeszcze precyzyjnie zdefiniować swoich fotograficznych potrzeb. Przeprowadzony test pokazuje, że pod względem obsługi i ergonomii zdecydowanie wygrywa Nikon; patrząc jednak na estetykę, jakość zdjęć i możliwości fotograficzne, szala przechyla się nieznacznie na stronę Sony. Decyzja, jak zwykle, należy do konsumenta.
Pomiary, tekst i zdjęcia: Maciej Zieliński
data dodania: 21-03-2012
godzina dodania: 22:07
odsłon: 59444
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Panasonica LUMIX 24-60 mm f/2,8 - jasnego zoomu dla wymagających 13 maja 2025 r. Panasonic zaprezentował nowy obiektyw Panasonic Lumix S 24-60 mm f/2,8 z mocowaniem L-Mount. Ten standardowy zoom ma dużą, stałą jasność w całym zakresie ogniskowych, a jego unikalna, kompaktowa i lekka konstrukcja zwiększa mobilność, czyniąc go idealnym wyborem do fotografii dynamicznej, krajobrazów i architektury. Obiektyw Testujemy z aparatem Panasonic Lumix S1II. ![]() Test LK Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 - jasno, tanio i szeroko LK Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 zadebiutował 22 kwietnia 2025 r. Waży zaledwie 445 g i jest znacznie lżejszy niż jakikolwiek inny pełnoklatkowy szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy na rynku. Połączenie elastyczności Samyanga i wysokiej jakości konstrukcji optycznych firmy Schneider-Kreuznach sprawia, że naszym oczom ukazał się obiektyw o wysokich parametrach optycznych i w rozsądnej cenie. Testujemy go w połączeniu z Sony A7RV i Sony A7III. ![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - czerwiec 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 8-9/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Sprawdź kto wygrał w czerwcu i dołącz do wybranych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |