testowe TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - artykuł z Foto-Kuriera 11/20
2 września 2020 roku, czyli ponad półtora roku po premierze Lumix’a S1 (1.02.2019), firma Panasonic zaprezentowała nowy, najmniejszy w swoim portfolio, pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy – Lumix S5. Ma on matrycę CMOS o rozdzielczości 24,28 miliona, która charakteryzuje się szerokim zakresem dynamicznym i wysoką czułością. Na początku października model ten trafił do naszej redakcji. W teście, tam gdzie to miało sens, odnosimy się do Panasonica Lumix S1 (patrz FK 3/19), starszego i większego brata modelu S5 oraz do modeli konkurencyjnych.
![]() Wiżajny, okolice trójstyku granic. Panasonic S5 + 70-200 mm f/2,8; par. eksp.: 1/5000 s; ISO 400; f/2,8; f=200 mm; fot. K. Patrycy
Panasonic Lumix S5 jest czwartym w ofercie tej marki pełnoklatkowym bezlusterkowcem, który łączy w sobie wiele cech starszych braci. Obecnie dostępne są cztery modele w serii Lumix S: S1R (do zdjęć w wysokiej rozdzielczości), S1 (do filmowania i fotografowania), S1H (stworzony by filmować przez duże F) oraz najnowszy S5 (najmniejszy łączący funkcje foto i wideo). Wprowadzając model S5 Panasonic wpisał się w trend, zapoczątkowany przez Canona w ubiegłym roku (model RP), tj. wprowadzania na rynek pełnoklatkowych bezlusterkowców o niewielkich wymiarach i od dość bogatych możliwościach, zarówno fotograficznych jak i filmowych. W tym roku do grupy tej dołączył też Nikon Z5 i Sony A7C (porównanie najważniejszych cech tych modeli przedstawiamy w tabeli pod koniec artykułu).
![]()
Przypomnijmy jedynie, że bezlusterkowce rodziny Lumix S, mają system mocowania obiektywów typu L-Mount, który umożliwia stosowanie obiektywów i adapterów firm: Leica, Panasonic i Sigma i co wpływa na ich wymiary zewnętrzne.
![]()
Gdy spojrzymy na niego od frontu to od razu zauważymy wiele podobieństw w wyglądzie zarówno do modelu S1 jak i S1R. W wyglądzie, ale nie w wielkości, gdyż S5 jest mniejszy (patrz porównanie) i lżejszy (714 g vs 899 g) od S1, a zatem doskonale wpisuje się we wspomniany na wstępie trend do miniaturyzacji. Jego wielkość jest bardzo zbliżona do wielkości Sony A7III, z którym zapewne wielu potencjalnych nabywców będzie go porównywało i … słusznie. Pomimo podobieństwa szybko dostrzeżemy też spore różnice w budowie między S1 i S5. Szczegóły są dokładnie widoczne na załączonych obok zdjęciach. W dalszej części zwracamy uwagę jedynie na najważniejsze z nich. Patrząc na przednią część korpusu od razu zauważymy, że S5 ma nieco mniejszy od S1 uchwyt z prawej strony aparatu, jest on płytszy, ale i tak nie jest aż tak płytki jak w nowym Sony A7C. Pomimo zmian wielkościowych nadal dobrze się układa w dłoni, choć większe ręce będą wolały obcować z modelem S1. W tylnej część korpusu zmian jest już naprawdę sporo. Jest nowy ekran dotykowy, wreszcie osadzony na przegubie (patrz dalej), który wymusił pewne zmiany konstrukcyjne. Przycisk nagrywania filmów przeniesiono, wzorem S1H, na górę korpusu [2], ale na szczęście nie zrezygnowano, jak w Sony A7C, z mini joysticka na tylnej ściance korpusu [3].
![]()
![]()
Wprawne oko zauważy też, że zmieniono kształt wizjera elektronicznego. Ten w S5 [4] wydaje się być lepiej wyprofilowany. Najwięcej zmian poczyniono w górnej części korpusu, z której zniknął wyświetlacz, a w jego miejscu pojawiło się koło wyboru trybów pracy [5]. Przednie pokrętło wyboru funkcji znalazło teraz swoje miejsce wokół spustu migawki [A]. Wszystkie zmiany wydają się być dobrze przemyślane i umożliwiają szybką przesiadkę z modeli bardziej zaawansowanych na S5 i odwrotnie, co jest dużym plusem testowanego modelu.
![]()
![]()
Praca w słabych warunkach oświetleniowych
data dodania: 05-12-2020
godzina dodania: 09:00
odsłon: 7426
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Foto-Kurier - FK 11/25 on-line w naszym e-kiosku - wkrótce w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/25 dostępny również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie autorstwa Leszka Wygachiewicza, które prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku wydania. Powstało z 2032 zdjęć składowych i przedstawia głowę szerszenią. W środku też testy, opisy Canona R6 Mark III i Nikona ZR oraz testy Canona 85 mm f/1,4L VCM, Panasonica Lumix S1RII, Tamrona 16-30 mm f/2,8 oraz Sony FE 100 mm f/2,8 GM. Jak zwykle jest co poczytać i czym się zainspirować. Zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 10/25, który jeszcze przez kilka dni będzie królował w najlepszych salonach prasowych. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. ![]() Nikon F65 - poręczny, w rozsądnej cenie Najnowszą lustrzankę Nikona oznaczono symbolem F65. Jest to jedynie udoskonalony amatorski model Nikona F60. Pozostano przy niezmienionej stylistyce korpusu, a nowe elementy to... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||