testowe
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
4 stycznia 2022 r. Panasonic, w prawie 1,5 roku po premierze modelu S5 (2 września 2020 roku), zaprezentował dwa nowe, przełomowe w historii tej marki, pełnoklatkowe korpusy aparatów systemowych LUMIX S: eleganckiego, matowoczarnego Panasonica LUMIX S5 IIX i klasycznie stylizowanego Panasonica LUMIX S5 II. Dzięki dużej wydajności zarówno w zakresie wykonywania zdjęć, jak i nagrywania filmów oraz niewielkiej wadze aparaty te mogą spełniać wymagania najbardziej ambitnych twórców, przy zachowaniu dobrej relacji wartości do ceny. W artykule testujemy model Panasonic Lumix S5 II, a model S5 II X zostawiamy na kolejną publikację. W publikowanym teście, tam gdzie to miało sens, odnosimy się do porównania S5 II z modelem Panasonic Lumix S5. Jest to pełny test z Foto-Kuriera 1-2/23.
Od zewnątrz, ergonomia i estetyka wykonania W aparacie Panasonic Lumix S5 II zachowano położenie większości przycisków funkcyjnych z modelu S5, co jest dobrym rozwiązaniem. Poprawiono i delikatnie powiększono, w stosunku do S5, tylną część uchwytu po prawej stronie aparatu. Lumix S5 II jest dobrze przystosowany do użytku w terenie.
![]()
Ma przednią i tylną ramę korpusu odlewaną ze stopu magnezu oraz całą konstrukcję odporną na zachlapanie i kurz (1) choć temperatura pracy, do której jest przystosowany należy jedynie do przedziału 0-40°C. Gdy spojrzymy na S5 II od frontu i porównamy ten model z S5 to nie znajdziemy zbyt wielu różnic.
![]() Oczywiście jest nowa nazwa, zmieniono kształt uchwytów na pasek (2) (teraz nam nic nie dynda, gdy pracujemy bez paska), zmieniono kąt nachylenie spustu migawki (patrz dalej), oraz wysunięto do przodu, nad bagnet mocujący kopułkę korpusu z napisem LUMIX sprytnie wykorzystując ten zmodyfikowany element jako jeden z kanałów wentylacyjnych aparatu. Brak jest też czerwonej kropki przy mocowaniu L-Mount ułatwiającej mocowanie obiektywu na aparacie.
![]()
Mogła zostać, ale jej usunięcie nie jest aż tak mocno odczuwalne. Na szczęście pozostawiono drugą umieszczoną na bagnecie. W tym momencie warto przypomnieć, że S5II tak jak i pozostałe bezlusterkowce rodziny Lumix S, mają system mocowania obiektywów typu L-Mount, który umożliwia stosowanie obiektywów i adapterów firm: Leica, Panasonic i Sigma i co wpływa na wymiary zewnętrzne aparatu, które są porównywalne z poprzednikiem, ale mniejsze od S1H. Wymiary S5 II wynoszą 134,3 × 102,3 × 90,1 mm, a masa korpusu z akumulatorem i kartą osiąga poziom 740 g. Jedynie 36 g więcej niż S5.
![]() Patrząc na S5 i S5II od góry dość łatwo dostrzeżemy dodatkowy tryb na kole wyboru trybów po lewej (3) stronie wizjera oraz mniejsze niż w S5 pokrętło zmiany parametrów (4). Wygodniej się je obsługuje niż w S5, ale szkoda, że wzorem modeli konkurencyjnych pokrętło to nie ma blokady obrotu. Przy intensywnym użytkowaniu pomogło by to zapobiec przypadkowej zmianie parametrów ekspozycji. Ponieważ w S5 II zastosowano wizjer o większej rozdzielczości (3,68 mln) niż w S5 (2,36 mln) - patrz dalej - to jest on też nieco większy, a przy okazji korpus skrywający go od góry zawiera otwory wentylacyjne po obu stronach wizjera (5).
![]()
System chłodzenia umieszczony w tym miejscu to unikalne rozwiązanie i kolejny duży plus aparatu. Tego rozwiązania w S5 nie było. Wprawne oko zauważy też, że zmieniono kształt położenia czujnika obecności oka (7). Teraz znajdziemy go w górnej części wizjera elektronicznego.
![]()
Zmianie uległo też położenie koła korekcji dioptrycznej (8). Teraz trudniej jest je przypadkowo przestawić. Wszystkie zmiany wydają się być dobrze przemyślane i umożliwiają szybką przesiadkę z modeli bardziej zaawansowanych lub z S5 na S5 II i odwrotnie, co jest dużym plusem testowanego modelu.
![]()
Praca w słabych warunkach oświetleniowych
Panasonic Lumix S5 II ma taki sam jak w S5 i S1 układ menu głównego. Przy każdej z głównych kategorii jest drugi rząd ikon z opcjami, które są przypisane do konkretnej zakładki. Dzięki temu rozwiązaniu Menu jest bardziej przejrzyste i intuicyjne w obsłudze.
Wygoda Testowany Panasonic Lumix S5 II bardzo dobrze leży w ręku. W stosunku do S5 w S5 II poprawiono nieco kształt uchwytu po prawej stronie w jego tylnej części (w miejscu gdzie kładziemy kciuk). Zmieniono też kąt nachylenia spustu migawki i ułożenia pokrętła wokół niego, co sprawiło, że obsługuje się go zdecydowanie wygodniej niż w S5. Są to oczywiście kosmetyczne zmiany, ale znacznie poprawiające komfort pracy z aparatem. Obsługa S5 II jest nie tylko bardzo intuicyjna, ale i funkcjonalna. Dużym plusem, ułatwiającym obsługę aparatu, jest w pełni dotykowy ekran LCD (patrz dalej). Nie bez znaczenia jest też nowy 8-kierunkowy joystick (w S5 był 4-ro kierunkowy), który poprawia precyzję i szybkość obsługi aparatu. Za estetykę wykonania i intuicyjność obsługi przyznajemy po 6 punktów, a za ergonomię 5,8.
data dodania: 08-04-2023
godzina dodania: 11:30
odsłon: 19428
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 11/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 11/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie autorstwa Leszka Wygachiewicza, które prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku wydania. Powstało z 2032 zdjęć składowych i przedstawia głowę szerszenią. W środku też testy, opisy Canona R6 Mark III i Nikona ZR oraz testy Canona 85 mm f/1,4L VCM, Panasonica Lumix S1RII, Tamrona 16-30 mm f/2,8 oraz Sony FE 100 mm f/2,8 GM. Jak zwykle będzie co poczytać i czym się zainspirować. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 10/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Canon EOS R6 M III; 32,5 miliona pikseli, Open Gate, nowa jakość - dostępność i cena 6 listopada 2025 r. Canon zaprezentował dwa nowe produkty: aparat Canon EOS R6 Mark III oraz innowacyjny stałoogniskowy obiektyw Canon RF 45 mm f/1,2 STM; oba stworzono z myślą o twórcach, którzy chcą wynieść swoją kreatywność na wyższy poziom. Na kilka dni przed premierą mieliśmy możliwość zapoznania się z nowościami, dzięki czemu prezentujemy najważniejsze cechy Canona EOS R6 M III, a na najnowszym obiektywie skoncentrujemy się przy najbliższej okazji. ![]() Nikon w Złotych Tarasach - już od 19 listopada 2025 r. - a jego imię to 278 19 listopada 2025 r. w galerii handlowej Złote Tarasy w Warszawie nastąpi oficjalne otwarcie pierwszego w Polsce flagowego salonu marki Nikon. Będzie przestrzenią spotkań, inspiracji i doświadczeń, stworzoną z myślą o wszystkich pasjonatach fotografii i ... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||