testowe Podwodne kompakty 2010 cz. II Pełna wersja testu, który ukazał sie w Foto-Kurierze 8/2010Niemal niezniszczalne lub co najmniej niezatapialne. Małe i zgrabne, świetnie sprawdzą się zarówno na plaży, w basenie, jak i na śniegu. Rosnące zainteresowanie tą grupą kompaktów sprawia, że prawie każdy producent ma już w swojej ofercie niedrogiego „podwodniaka”. Którego wybrać? Zapraszamy do lektury drugiej części testu. Tym razem procedurom testowym poddaliśmy aparaty: Canon PowerShot D10, Casio Exilim EX-G1 oraz Sony Cyber-shot TX-5.
Podwodne kompakty 2010 cz. II
fot.: Ocean Blue Production (Australia)
Canon PowerShot D10
Estetyka i ergonomia
Mocno zaokrąglona bryła i opatrzone śrubkami zwieńczenie obiektywu sprawiają, że D10 przypomina mały batyskaf. Pod względem budowy zdecydowanie nie ma nic wspólnego ze smukłymi konkurentami. Główną przyczyną może być konstrukcja układu optycznego – PowerShot jako jedyny w tej grupie nie został wyposażony w zdecydowanie mniejszy „układ peryskopowy” (prawdopodobnie Canon nie dysponuje stosownym patentem). Dla niektórych duże wymiary będą jednak zaletą – aparat trzyma się wygodnie, a przyciski są duże i wypukłe, co jest nie bez znaczenia podczas fotografowania pod wodą. Z aparatem otrzymujemy pasek (przypinany do jednego z czterech „rogów” korpusu) na rękę lub – opcjonalnie – na szyję. Aparat zanurzamy do głębokości 10 metrów, możemy go też bez obaw zabrać na mróz (–10°C) oraz upuścić z wysokości 1,2 m.
Aparat stylistycznie jest bardzo oryginalny – przypomina mały batyskaf.
Możliwości fotograficzne Canona D10 wyposażono w 12,1-milionowy przetwornik typu CCD (1/2,3”), obsługiwany przez procesor obrazowy Digic IV. Optyka aparatu to 3-krotny, stabilizowany (IS) zoom optyczny o mało atrakcyjnym zakresie ogniskowych 35–105 mm (dla klatki filmu 35 mm), czyli pozbawionym prawdziwego szerokiego kąta.
Obsługa jest prosta i intuicyjna. W każdym rogu umieszczono też zaczep paska na rękę lub na szyję.
Wśród dodatkowych funkcji do dyspozycji mamy system detekcji twarzy, technologię wykrywania ruchu, która steruje czułością matrycy, a dla początkujących tryb Smart Auto, który automatycznie dobiera parametry ekspozycji. W trybie Inteligentnego rozpoznawanie scenerii, aparat sam wybiera jeden spośród 18 dostępnych trybów. W praktyce aparat zachowuje się przyzwoicie. Startuje szybko, sprawnie też zmieniamy ogniskową. Problemy pojawiają się dopiero, gdy stosujemy wysokie czułości – długi czas przetwarzania obrazu sprawia, że po wykonaniu każdego ujęcia aparat jest przez moment bezużyteczny. Wychodzi na to, że procesor nie jest jednak zbyt wydajny.
D10 kręci filmy, ale tylko w podstawowej rozdzielczości 640×480 pikseli (30 kl./s). Do kadrowania służy nieduży ekran PureColor LCD II o przekątnej 2,5" i podstawowej rozdzielczości 230 tys. pikseli.
Prosta linia optyczna układu determinuje zdecydowanie większe wymiary aparatu względem konkurentów. Wiele osób widzących aparat po raz pierwszy sądziło, że jest to zabawka.
Jakość zdjęć Czy prosty układ optyczny faktycznie przekłada się na jakość zdjęć? Naszym zdaniem nie miał tu większego znaczenia. Oceniając studyjne pomiary poziomu szumów zauważymy, że D10 znajduje się mniej więcej w połowie stawki – wypada gorzej niż Sony, Olympus czy Casio, ale lepiej od Panasonika, Samsunga czy Fujifilm. Patrząc na wycinki testowego motywu dochodzimy jednak do wniosku, że matryca radzi sobie całkiem dobrze (na tle konkurentów), a jakością obrazu Canon dorównuje Sony TX5, czy testowanemu w poprzedniej części Olympusowi Tough 8010. Dobrze wypada zwłaszcza pod względem reprodukcji szczegółów. Zastrzeżeń nie mamy też do reprodukcji kolorów. Obraz nie jest zbyt kontrastowy, ale nie zauważamy też żadnych przebarwień (jak u Olympusa, Panasonika i Samsunga).
data dodania: 15-11-2010
godzina dodania: 11:44
odsłon: 32779
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Canon EOS 300 z czujnikiem AF typu CMOS Canon EOS 300 to następca "pięćsetki-N", która znajdując się na rynku od 1996 r. zdążyła się już technologicznie nieco zestarzeć. Nowy aparat wyposażono w polowy czujnik AF typu CMOS, po raz pierwszy zastosowany w EOSie 3. Ma on 7 punktów nastawiania ostrości; 5 z nich ułożonych jest tradycyjnie w linii poziomej (w połowie wysokości kadru), a w pionie - nad i pod... Nowy termin - czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia do 7 maja W dniu wczorajszym kilka osób dostało z opóźnieniem kody zgłoszeniowe do konkursu. Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do dzisiaj do końca dnia tj. do 7 maja do godziny 23.59. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |