testowe Cyfrowy powrót do przeszłości Nikon Df. Pełny tekst z Foto-Kuriera 12/2013![]() 5 listopada 2013 roku firma Nikon przedstawiła model Nikon Df – wysokiej klasy pełnoklatkową lustrzankę cyfrową w stylu retro, przeznaczoną dla profesjonalistów oraz miłośników fotografii w najczystszej postaci. Nowy aparat, poza klasycznym wzornictwem, ma lekką i wytrzymałą konstrukcję oraz zaawansowane rozwiązania, znane z flagowych lustrzanek cyfrowych firmy Nikon. W tym wydaniu przyglądamy się Nikonowi Df tak dokładnie, jak to było tylko możliwe.
![]()
Stylowy korpus Korpus aparatu Nikon Df jest oferowany w dwóch klasycznych wersjach kolorystycznych: czarnej lub srebrnej z czarnymi detalami. Faktura uchwytu, mechaniczne pokrętła i płaski kształt górnego panelu nawiązują stylistyką do kultowych modeli lustrzanek analogowych firmy Nikon, takich jak F2 lub F3. Od razu rzuca się w oczy czarny uchwyt po prawej stronie poprawiający ułożenie aparatu w ręku. Faktycznie aparat leży lepiej w dłoni, ale nie w każdej. Być może lepiej byłoby zrezygnować z tego uchwytu, albo zrobić go większym.
![]() W górnej części korpusu umieszczono m.in. komfortowe i niezawodne pokrętła o moletowanej powierzchni z radełkowanymi brzegami, łatwe w obsłudze i zapewniające szybki i jednoznaczny dostęp do najważniejszych funkcji aparatu. Umożliwiają one m.in. niezależne ustawianie czułości ISO, trybu i kompensacji ekspozycji oraz trybu wyzwalania migawki, co z kolei umożliwia sterowanie wszystkimi istotnymi parametrami bez konieczności korzystania z menu.
![]()
![]() Dotychczas najciekawszą kombinację mechaniczną w klasie kompaktów przedstawiał m.in. Canon G1X, gdzie zastosowano dwa pokrętła ułożone jedno nad drugim [1] – na górze było mniejsze pokrętło wyboru trybów pracy, a na dole większe kompensacji ekspozycji oraz w klasie aparatów z wymienną optyką Epson R-D1 w modelu z 4 wskazówkami wskazującymi m.in.: stan naładowania akumulatora, balans bieli czy też rodzaj wybieranego pliku (test FK 6/2004). Nikon w modelu Df poszedł na całość. Na górnej części korpusu mamy aż 3 pokrętła (w tym jedno podwójne) z systemami blokad i dźwigni umożliwiających szybki dostęp do najważniejszych funkcji (zdjęcia [2] i [3] przedstawiają dość dokładnie te rozwiązania). Są to bez wątpienia mechaniczne perełki zsynchronizowane z elektroniką aparatu. Dość nietypowo wygląda koło wyboru trybów [4].
![]()
![]() Jest ono dużo mniejsze od koła wyboru czasów otwarcia migawki, a na dodatek, żeby je przekręcić trzeba je najpierw uwaga… unieść do góry. Pomysł oryginalny, choć trzeba przyznać, że w praktyce zmienianie tych parametrów jest dość uciążliwe. Za to bez wątpienia nie ma możliwości, żeby to pokrętło przypadkowo obróciło się, i o to głównie chodziło.
![]() Po wzięciu aparatu do ręki od razu, czuje się jego wagę tzn. nastawiamy się, że bierzemy do ręki ciężki korpus, a w rzeczywistości Nikon Df jest zaskakująco lekki i wbrew pozorom wytrzymały - waży jedynie 710 g bez akumulatora. Producent informuje, że konstrukcja aparatu jest przystosowana do pracy w trudnych warunkach mechanicznych i atmosferycznych. Górna, dolna i tylna pokrywka zostały wykonana z wytrzymałego stopu magnezu [5]. Zastosowano również uszczelnienia, znane z modelu Nikon D800, skutecznie zabezpieczające wnętrze aparatu przed wilgocią i kurzem [6] [7]. Ponadto układ automatycznego czyszczenia matrycy ogranicza gromadzenie się kurzu z przodu matrycy.
![]()
data dodania: 22-08-2014
godzina dodania: 13:45
odsłon: 12095
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - czerwiec 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 8-9/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Sprawdź kto wygrał w czerwcu i dołącz do wybranych. ![]() Najlepsze produkty fotograficzne sezonu 2025–2026 - Nagrody EISA i uzasadnienie ich wyboru 15 sierpnia 2025 r. EISA zaprezentowała wyróżnienia EISA AWARDS dla najlepszych produktów elektroniki użytkowej. Wśród nagrodzonych aż 26 to produkty fotograficzne. EISA - skupiająca 53 ekspertów z 26 krajów świata - na wielu wideospotkaniach wybrała - gwiazdy sezonu 2025/2026. ![]() TEST Sony FE 50–150 mm f/2 GM 2 kwietnia 2025 r. firma Sony zaprezentowała, pierwszy na świecie, teleobiektyw zmiennoogniskowy o maksymalnej ogniskowej 150 mm i stałej jasności f/2. Przeznaczony jest on do profesjonalnego fotografowania i filmowania ślubów, sportów halowych i wykonywania portretów. Jest to kolejny G Master, czyli obiektyw klasy premium, który warto mieć. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |