testowe Szerokokątny zoom AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR, na który czekaliśmy? - pełny TEST z wydania FK 6/2010![]() ![]() Testujemy superszerokokątny AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED VR, który spełnia dwa oczekiwania użytkowników systemu: ma stałe światło f/4 oraz stabilizator obrazu. Czy spełnia też wysokie standardy jakościowe wyznaczone przez AF-S Nikkora 14-24 mm f/2,8G ED?
![]()
Nikon D700, AF-S Nikkor 14–24 mm f/2,8G ED.
Trudno przecenić znaczenie pojawienia się na rynku AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR z dwóch powodów: jest to pierwszy superszerokątny zoom pełnoklatkowy ze stabilizacją obrazu; ponadto jest to pierwszy, ale miejmy nadzieję nie ostatni, wysokiej jakości zoom Nikona o stałym świetle f/4, na który użytkownicy systemu czekali od wielu lat.
![]()
Canon od dawna obok „Świętej Trójcy” podstawowych zoomów o jasności f/2,8, czyli Canon EF 16–35 mm f/2,8L USM, Canon EF 24–70 mm f/28L USM oraz Canon EF 70–200 mm f/2,8L IS USM, oferuje ich odpowiedniki również w luksusowej serii „L”, lecz o jasności f/4, czyli Canon EF 17–40 mm f/4L USM, Canon EF 24–105 mm f/4L IS USM oraz Canon EF 70–200 mm f/4L IS USM, dające zbliżoną jakość w mniejszych i lżejszych „opakowaniach”. Mało tego: Canon EF 24–105 mm f/4L IS USM ma idealny zakres ogniskowych na zoom standardowy (70 mm na pełnej klatce prawie zawsze jest trochę za krótkie na ciasny portret) oraz stabilizator obrazu, którego nie ma wersja f/2,8.
![]() Piątka testowanych obiektywów (od lewej do prawej): tylny rząd: Canon EF 17-40 mm f/4L USM, AF Zoom-Nikkor 18-35 mm f/3,4-4,5D IF-ED; przedni rząd: AF-S Zoom-Nikkor 17-35 mm f/2,8D IF-ED, AF-S Nikkor 16-35 mm f/4G ED VR, AF-S Nikkor 14-24 mm f/2,8G ED
W sierpniu 2007 roku dołączył do nich AF-S Nikkor 14–24 mm f/ 2,8G ED – super, super szeroki o monstrualnych gabarytach i powalających na ziemię osiągach, a w styczniu 2010 roku główny bohater tego testu, AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED VR. Postanowiliśmy przetestować całą czwórkę. Po stronie Canona dołączyliśmy do testu EF 17–40 mm f/4L USM.
![]()
Kształt AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR jest zaskakujący: nowy obiektyw jest wąski i długi, bardziej przypomina z wyglądu zoom standardowy niż szerokokątny. Prawdę mówiąc, najbardziej z wyglądu przypomina AF-S DX Zoom-Nikkora 17–55 mm f/2,8G IF-ED, czyli standardowy profesjonalny zoom dla formatu DX. Drugie zaskoczenie pojawia się po wzięciu nowego obiektywu do ręki: jak na swoje rozmiary jest lekki. Nic dziwnego: w końcu to jasność f/4 a nie f/2,8; ponadto mimo że materiały promocyjne Nikona utrzymują, iż tubus zewnętrzny zrobiono ze stopu magnezu, robi on wrażenie wykonanego głównie z tworzywa sztucznego. Dzięki nietypowym proporcjom średnicy do długości oraz niewielkiej wadze, Nikkor ma fenomenalną ergonomię – można całą dłonią trzymać go od dołu, redukując obciążenie ręki trzymającej korpus aparatu. Bardzo wygodne w obsłudze są też szerokie pierścienie zoomowania i ostrzenia. Ich kolejność jest typowa dla Zoom-Nikkorów (pierścień zmiany ogniskowej jest bliżej korpusu aparatu; niechlubne wyjątki od tej reguły znajdziemy głównie w zoomach dla formatu DX), ponadto łatwo je odróżnić dotykiem ze względu na nieco odmienny wzór na okrywającej gumie. Pierścień zoomowania chodzi z lekkim oporem; pierścień ostrzenia pracuje nieco zbyt luźno.
![]()
![]()
![]()
![]() Detale testowanych obiektywów: A Canon EF 17-40 mm f/4L USM, B AF-S Nikkor 14-24 mm f/2,8G ED, C AF-S Zoom-Nikkor 17-35 mm f/2,8D IF-ED, D AF Zoom-Nikkor 18-35 mm f/3,4-4,5D IF-ED
AF-S Nikkor 14–24 mm f/ 2,8G ED to pancerny i ogromny obiektyw, wykonany z najwyższej klasy materiałów i uszczelniony. Pierścienie chodzą idealnie. Od chwili jego pojawienia się na rynku, niektórzy narzekali na brak możliwości zakładania filtrów; naszym zdaniem jednak jest to niewielka cena, jaką trzeba zapłacić za to, że zoom schodzi do 14 mm. Mimo znacznych gabarytów, obiektyw idealnie leży na korpusach serii D3/D3s/D3x.
data dodania: 01-02-2016
godzina dodania: 15:30
odsłon: 13711
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line 28 maja 2025 r. Sony poinformowało o powiększeniu renomowanej linii Cinema Line o nowy produkt: kamerę Sony FX2 (model ILME-FX2). Umożliwi ona bezproblemowe rozpoczęcie pracy z szerszą gamą produktów Cinema Line i otworzy większe możliwości filmowej ekspresji przed niezależnymi twórcami i ekipami potrzebującymi wszechstronnej kamery. ![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera Obiektywy 1/25 - w najlepszych salonach prasowych i on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/25 Obiektywy dostępne jest w najlepszych salonach prasowych i on-line. W środku, oprócz kompendium wiedzy na temat obiektywów, znajduje się aż 111 modeli obiektywów 9 producentów. To jedyna tego typu publikacja na świecie. Przejrzyj ją on-line i ... Zrozum obiektyw i zrób lepsze zdjęcia. ![]() Portret w Kolorze (pion) - Liga Foto-Kuriera - tylko do 22 października 2025 r. Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Piotr Dras, Patrycja Grochowska-Mejer, Pat Kos, Patrycja Łabędzka, Bogusław Wójcikiewicz. Oni już wgrali swoje zdjęcia. Zainspiruj się. Przedłużyliśmy termin przyjmowania zgłoszeń na ten etap Ligi Foto-Kuriera 2025 do końca 22 października 2025 r. Wiemy, że dobry portret w pionie w kolorze to wyzwanie, ale kto jeśli nie TY da radę. Zapraszamy do rywalizacji. Do wygrania, poza satysfakcją, między innymi prompter firmy Ulanzi, kupony rabatowe na wydruki wielkoformatowe na WydrukujFotografie.pl oraz... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |