Wydania FK: 184,
publikacje: 9688,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317698,
użytkownicy: 10133
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Kalibracja - prawie wszystko co musisz wiedzieć, żeby wiernie odwzorować kolory - pełna wersja art. z Foto-Kuriera 12/15
ciąg dalszy...
Czym jest profil barwny
Jest to zbiór danych opisujących, w jaki sposób dane urządzenie reprodukuje kolory, zapisany w pliku o rozszerzeniu .icc zgodnie z normami ogłoszonymi przez Międzynarodowe Konsorcjum Kolorystyczne (International Color Consortium). Informacje zawarte w plikach z profilami barwnymi wykorzystywane są przez system zarządzania barwą niejako do „tłumaczenia” oprogramowaniu edycyjnemu, jakich kolorów ma użyć do wyświetlenia na monitorze np. zdjęcia wykonanego aparatem cyfrowym. Dokładnie do tego samego celu służą profile barwne papierów i materiałów drukarskich (np. atramentów) – umożliwiają systemowi CMS (Color Management System) symulację na ekranie monitora kolorów uzyskiwanych na wydruku. Profile barwne są zapisywane w systemie operacyjnym w katalogu: Dysk systemowy/Windows/System32/spool/drivers/color.
Skąd wziąć profil barwny? Do najprostszych zastosowań wystarczają w większości przypadków pliki dostarczone przez producentów sprzętu bądź materiałów drukarskich. Należy jednak pamiętać, że są to wartości uśrednione na podstawie pomiarów kilkudziesięciu czy nawet kilkuset urządzeń. Uśrednienie takie wprowadza zbyt duży margines błędu, by można było ich używać w profesjonalnych zastosowaniach poligraficznych. Dlatego zaleca się tworzyć profil barwny dla konkretnego urządzenia.
Czy ustawienia kalibracyjne dla jednego monitora można zastosować w innym?
Każdy
monitor wyświetla barwy w sposób indywidualny mogący się nieznacznie
różnić od innych sztuk pochodzących z tej samej partii produkcyjnej.
Generalnie zasada jest prosta - im lepszy jest monitor, tym rozbieżności
pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami są mniejsze i na odwrót - im
gorsza jest jakość urządzenia, tym rozbieżności są większe. W tym
przypadku, wpływ na sposób wyświetlania ma również „cały system”,
a głównie karta graficzna i jej ustawienia. One też zainstalowane
w różnych komputerach będą pracować w inny sposób. Tak więc generalnie,
profil ICC tworzony podczas kalibracji odnosi się do danego monitora
(„zestawu”), więc nie zaleca się przenosić ustawień z jednego monitora
na drugi.
W niektórych środowiskach graficznych, takich jak agencje
reklamowe czy wydawnictwa, gdzie wykorzystywane są większe ilości
monitorów graficznych, można zastosować narzędzia software’owe
umożliwiające scentralizowane zarządzanie parametrami obrazu. Takim
narzędziem jest na przykład autorska aplikacja EIZO o nazwie
ColorNavigator NX, która umożliwia między innymi kontrolę parametrów
monitorów znajdujących się w jednej sieci i ich kalibrację tak, by
edytowane obrazy wyglądały identycznie. Nie jest to jednak „bezkrytyczne
przenoszenie” informacji z jednego monitora na drugi.
W najbardziej
zaawansowanej serii EIZO ColorEdge CG oprogramowanie umożliwia emulację
ustawień innego monitora, co pozwala zobaczyć obraz w taki sam sposób,
w jaki będzie ją widział ktoś inny – na przykład klient.
Czy warto kalibrować ekrany w laptopach?
Każdy
ekran warto spróbować skalibrować. Niestety niektórych egzemplarzy,
szczególnie tych najtańszych często nie da się skalibrować do żądanych
ustawień. Niemniej jednak, system operacyjny i oprogramowanie do edycji
barwy musi mieć informacje, z jakim monitorem „ma do czynienia” i jak
wyświetlać na nim barwy. Do tego potrzebny jest profil ICC/ICM, który
powinien być wygenerowany za pomocą oprogramowania dołączonego do
kalibratora.
fot. materiały informacyjne producenta
Użytkownicy podchodzący w sposób poważny do pracy z kolorem
muszą dysponować profilem monitora, drukarki i konkretnego papieru, bez
niego praca w systemach zarządzania barwą nie ma sensu. Pamiętajmy, że
to co widzimy na ekranach laptopów jest często uzależnione od kąta, pod
którym patrzymy na ekrany.
Czy po odłączeniu zasilania od monitora, monitor „gubi” kalibrację?
Kalibracja
to zmiana sposobu wyświetlania barw przez monitor zapisana w układach
elektronicznych monitora (kalibracja sprzętowa) lub w układach
elektronicznych karty graficznej (kalibracja programowa). W obu
przypadkach jest to zapis „trwały” i włączanie/wyłączanie
komputera/monitora nie ma na niego wpływu.
Czy dobrze skalibrowany monitor na komputerze A, można podłączyć na komputerze B bez konieczności ponownej kalibracji?
Jak
pisaliśmy powyżej, niezależnie od tego, czy jest to kalibracja
sprzętowa, czy programowa, odnosi się ona do całego układu reprodukcji
barwy, czyli do karty graficznej (komputera) i monitora. Zmiana jednego
z tych elementów powoduje zmianę w sposobie wyświetlania obrazu. Dlatego
kalibrację trzeba przeprowadzać na konkretnym zestawie komputer +
monitor. Po tej kalibracji tworzony jest profil ICC dedykowany właśnie
dla tego zestawu.
Czy wybór karty graficznej ma wpływ na proces kalibracji. Jeśli tak, to jaką kartę najlepiej wybrać?
Dobór
karty graficznej nie ma wpływu na sam proces kalibracji, za to rzutuje
na jakość wyświetlanych barw. Sygnał DVI przenosi 8-bitów informacji
o kolorze (256 gradacji dla każdego koloru podstawowego), DisplayPort
i HDMI (DeepColor) przenoszą 10-bitów informacji o kolorze (1024
gradacji dla każdego koloru podstawowego). Tak więc, rozważając zakup
karty graficznej, należy wybrać taką, która może przekazać więcej
informacji o kolorze, czyli dysponującą wyjściami DisplayPort lub HDMI
(DeepColor).
Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość.
Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie.
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024