testowe PhotoPoland - kolejny przystanek
Już 17 września 2008 w Rosji rozpocznie się wystawa Joanny Zastróżnej w ramach projektu PhotoPoland. Prace polskiej artystki będzie można podziwiać w Muzeum Historii Fotografii w Sankt Petersburgu do 24 października.
PhotoPoland...
to projekt promujący najnowszą polską fotografię poza granicami Polski. Został on stworzony i jest prowadzony przez Fundację Edukacji Wizualnej, głównego organizatora Fotofestiwalu – Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w oraz Instytut Adama Mickiewicza, przy współpracy z grupą międzynarodowych kuratorów. Podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotografii zagraniczni kuratorzy uczestniczyli w przeglądu portfolio i rozmowach z 15 polskimi artystami. Reprezentanci festiwali i instytucji zajmujących się fotografią z Hiszpanii, Brazylii, USA, Meksyku, Rosji, Grecji, Izraela oraz Wielkiej Brytanii zobowiązali się do wybrania jednego z prezentujących się fotografów. Efektem tych spotkań są wystawy 7 z nich – Mikołaja Grospierra, Przemysława Pokryckiego, Konrada Pustoły, Szymona Rogińskiego, Joanny Zastróżnej oraz duetu Weroniki Łodzińskiej i Andrzeja Kramarza – prezentowane na festiwalach i w galeriach na całym świecie. Dodatkowo w celach promocyjnych wydane zostały katalogi indywidualne każdego z artystów w nakładzie łącznym 6000 sztuk. ![]() Joanna Zastróżna - cykl: Zagęszczanie O projekcie.. Projekt PhotoPoland po raz pierwszy został zorganizowany podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Wszelkie festiwale z założenia są miejscem spotkań i wymiany doświadczeń. Tym razem postanowiono skorzystać z tego i ułatwić takie spotkania kuratorom i fotografom. Reprezentanci międzynarodowych instytucji fotograficznych z całego świata spotkali się z wybranymi wcześniej artystami polskimi. Ci, podczas kilkudziesięciominutowych rozmów mieli szansę na zaprezentowanie swojego portfolio, doświadczeń i planów. Cel tych spotkań od początku był jasny: każdy z kuratorów typuje jednego artystę, którego wystawę chciałby widzieć w swoim kraju. Rezultatem tych spotkań są wystawy oraz seria albumów fotograficznych. Nie można jednak pominąć efektu, mniej może spektakularnego, ale równie istotnego: sieci kontaktów, jaka wytworzyły się pomiędzy polskimi fotografami i kuratorami. ![]() Joanna Zastróżna - cykl: Zagęszczanie Photopoland nie jest zatem „obrazem polskiej fotografii współczesnej”, ale raczej subiektywnym wyborem kilku specjalistów. Bez wątpienia jednak specjaliści ci wybrali nazwiska wyjątkowo ważne dla współczesnej polskiej fotografii. Podróż prac i artystów rozpoczęła się w kwietniu 2008 roku. Po prezentacji fotografii Przemysława Pokryckiego w Huston, duetu Weroniki Łodzińskiej i Andrzeja Kramarza w Salonikach oraz Szymona Rogińskiego w Tel Awiwie nadszedł czas na wystawę w sanktpetersburskim Muzeum Historii Fotografii. Wystawa Asi Zastróżnej „Zagęszczanie”, otwarta 19 września potrwa do ostatnich dni października. Wyboru tego projektu dokonała kuratorka Irina Tchmyreva, która o pracach artystki pisze, że są „odzwierciedleniem współczesnych tendencji, wśród których znajdują się: gra z kolorami, łączenie fotografii artystycznej i komercyjnej (…) oraz różnych znaków, co daje świadectwo globalizacji kulturalnej przestrzeni i jej stopniowej digitalizacji.” Wszystkie te tendencje widoczne były w pracach artystki już od jej debiutanckiego, dyplomowego projektu „Buba” – nawiązującego zarówno do tradycji portretu w malarstwie jak i do polskiej fotografii inscenizowanej. W kolejnych „Messenger”, „nr 2” i „nr 3” Zastróżna podąża tą samą ścieżką. Zdjęcie, kolor, gest, znak (także litery) traktuje jako wstępne tworzywo, które przekształca w symbol i metaforę. Jednym z ważnych elementów obu tych projektów stanowi ciało ludzkie. Podobnie w „Zagęszczaniu”, które jest naturalnym następstwem poprzednich projektów. Tu jednak ciało przestaje być lirycznym znakiem. Przygniata swoim naturalizmem i dosłownością. Jest odpersonalizowane, czasami pokawałkowane. Człowiek na tych zdjęciach jest przede wszystkim ciałem nacechowanym pierwotnością, a ciało jest materią, której możliwości i wytrzymałość da się zbadać. Trudno powiedzieć ile w tym zamierzonego przekazu artystycznego, ponieważ Asia, choć bardzo konsekwentnie, pracuje instynktownie, impulsywnie i spontanicznie. Czasami zdaje się mówić, że nie ma znaczenia temat, ważny jest sposób pokazania przedmiotu, a czasami wydaje odkrywać archetypiczne prawdy o człowieku. Na polskiej scenie fotograficznej jest bez wątpienia postacią wyjątkową i przede wszystkim, pozostającą poza wszelkimi klasyfikacjami. Trudno nawet nazwać ją „fotografem”. Ukończyła wydział malarstwa na Akadami Sztuk Pięknych w Gdańsku, malarstwo i grafika są ważną częścią jej pracy artystycznej w ogóle i przede wszystkim mają od początku duży wpływ na jej pracę fotograficzną. Gra kolorami, symbolami i metaforami, wykorzystanie ciała jako materii twórczej, inscenizacja oraz malarskie opracowanie negatywów, które pozwala na uzyskanie ekspresyjnego obrazu – to elementy stylu fotograficznego, z którego najbardziej znana jest artystka i którego realizacją jest także cykl „Zagęszczanie”. Przylgnął do Zastróżnej jako jej artystyczna etykieta, jednak ona sama już od paru lat próbuje go przełamać. Znakiem tego jest jeden z ostatnich projektów „Maroko” – kilkustopniowy zapis podróży do islamskiego kraju, ale także portrety czy zdjęcia zamieszczane w blogu lalala.lu. Marta Szymańska data dodania: 13-09-2008
godzina dodania: 00:11
odsłon: 5364
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Foto-Kurier na weekend: Ostatni lot ATLANTIS’a, czyli jak fotografować promy kosmiczne - artykuł z FK 6/11
![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych Foto-Kurier 12/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy...Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który już 17 grudnia zamieni się miejscami na półkach w najlepszych salonach prasowych i wzbogaci naszą ofertę w najlepszych sklepach fotograficznych w Polsce. Przejrzyj on-line, nie kupuj w ciemno. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||