Flagowy
aparat Sony oparty na technologii półprzezroczystego lustra (Translucent
Mirror Technology) i wyposażony w nowo opracowany, pełnoklatkowy
przetwornik Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela.
Niecierpliwie wyczekiwany model α99, będący
następcą flagowej lustrzanki cyfrowej α900, to pierwszy aparat Sony z
półprzezroczystym lustrem, w którym zastosowano pełnoklatkowy (35mm)
przetwornik obrazu.
Aparat α99, którego solidny korpus
zaprojektowano z myślą o pracy w trudnych warunkach, wyznacza nowe
standardy obrazowania, twórczych możliwości, ergonomii i niezawodności.
Niezrównana szybkość i jakość obrazowania
Wyróżnikiem
modelu α99 jest nowo opracowany, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS
Exmor o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela. Konstruktorzy
aparatu połączyli go z wysoce zaawansowaną wersją procesora obrazu
BIONZ, co zagwarantowało niespotykane dotąd parametry obrazu — zarówno
fotograficznego, jak i filmowego.
Do poprawy zdolności
rozdzielczej pełnoklatkowego przetwornika przyczynia się nowo
opracowany, wielosegmentowy, optyczny filtr dolnoprzepustowy. Szybkie
przetwarzanie dużych ilości danych z matrycy Exmor CMOS to domena
procesora BIONZ, opartego na nowym układzie scalonym o dużej skali
integracji. Za bogate przejścia tonalne i niski poziom szumów w
14-bitowych danych wyjściowych RAW odpowiada ponadto nowy, wydajny
algorytm redukcji szumów w poszczególnych strefach.
Zmodernizowany
procesor BIONZ pozwolił na zwiększenie maksymalnego poziomu czułości (w
trybie rozszerzonej czułości). W rezultacie, zakres dostępnych czułości
wynosi obecnie od ISO 50 do 25600 i stanowi odpowiednik 9 stopni
przysłony. Dzięki niespotykanej przedtem wydajności procesora, aparat
α99 umożliwia zdjęcia seryjne z szybkością do 6 klatek na sekundę — lub
do 10 klatek na sekundę w trybie zdjęć seryjnych Tele-zoom.
Po
raz pierwszy w historii 19-polowy system AF z 11 czujnikami krzyżowymi
został uzupełniony wielopolowym czujnikiem AF opartym na wykrywaniu fazy
i umieszczonym w płaszczyźnie ogniskowej. Ten dodatkowy czujnik,
nałożony na główny przetwornik obrazu, liczy sobie 102 pola ostrości.
Powstały w ten sposób unikatowy system Dual AF umożliwia szybkie,
dokładne nastawianie ostrości oraz jej śledzenie nawet wówczas, gdy
obiekt opuści strefę pokrywaną przez system 19-polowy.
Kolejnym
pionierskim rozwiązaniem w aparacie α99 jest zaawansowany tryb ciągłej
automatyki ostrości AF-D, wyjątkowo efektywny przy zdjęciach ruchomych
obiektów. 19-polowy system AF dostarcza dokładnych informacji o
odległości od obiektu, podczas gdy uzupełniający go 102-polowy czujnik
AF oparty na wykrywaniu fazy i umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej z
łatwością radzi sobie z obiektami, które poruszają się w poprzek kadru.
W
momencie w prowadzenia na rynek nowy tryb AF-D będzie współpracował z
obiektywami SAL2470Z, SAL2875, SAL50F14, SAL300F28G2, SAL70400G i
SAL500F4G. Zgodność z dalszymi obiektywami zostanie zapewniona przez
przyszłe aktualizacje wewnętrznego oprogramowania.
Kolejnym
ulepszeniem automatyki ostrości jest nowa funkcja sterowania zakresem
AF, służąca do definiowania zakresu odległości rozpoznawanych przez
system AF. Znacznie ułatwi ona na przykład nastawianie ostrości na
zmagania sportowe podczas zdjęć przez siatkę.
Dla filmowców
Model
α99 dziedziczy „kinowe DNA” profesjonalnych kamer kinowych i
zaawansowanych kamer wideo firmy Sony. Niezrównana zdolność rozdzielcza i
czułość pełnoklatkowej matrycy idzie więc w parze z zaawansowanymi
funkcjami, zoptymalizowanymi pod kątem profesjonalnych produkcji wideo.
Zawodowych
filmowców zainteresuje z pewnością możliwość nagrywania filmów w
progresywnym formacie Full HD 50p/25p (z możliwością przełączenia na
60p/24p), zgodnym ze specyfikacją AVCHD 2.0. O płynne, ciągłe śledzenie
ostrości przy filmowaniu ruchomych obiektów zadba ciągła automatyka
ostrości, wprowadzona po raz pierwszy w modelu α77. Warto również
wspomnieć o kilku innych rozwiązaniach ułatwiających filmowanie, takich
jak reprodukcja sygnału wideo w czasie rzeczywistym przez łącze HDMI czy
ciągłość zapisu przy wykorzystaniu obu gniazd na karty pamięci.
Aby
maksymalnie ułatwić nagrywanie filmów, konstruktorzy umieścili z przodu
aparatu nowy, cicho działający element sterujący, będący połączeniem
pokrętła sterującego z przyciskiem. Można go używać do płynnego,
bezgłośnego nastawiania ekspozycji, czułości ISO, sposobu pomiaru
jasności, czasu migawki, przysłony i poziomów nagrywania dźwięku. Nowy,
oferowany oddzielnie uchwyt do zdjęć w układzie pionowym VG-C99AM
(opisany w dalszej części) pozwala na zainstalowanie trzech akumulatorów
— i na trzykrotne zwiększenie czasu pracy. Użytkownik może nawet
wymieniać akumulatory „w locie”, bez zatrzymywania nagrywania.
Wychodząc
naprzeciw oczekiwaniom zawodowych wideofilmowców, znacznie rozszerzono
możliwości związane z dźwiękiem. Aparat umożliwia wyświetlanie poziomu
dźwięku i regulację poziomów nagrywania. Jest także wyposażony w gniazdo
słuchawkowe, które umożliwia dokładne kontrolowanie dźwięku na planie.
Oferowany oddzielnie zestaw adaptera XLR-K1M zawiera ponadto
monofoniczny mikrofon kierunkowy o wysokiej jakości oraz pozwala na
podłączanie urządzeń z profesjonalnymi złączami XLR (Cannon).
Znakomita wygoda obsługi dla wymagających fotografików
Szczegółowy
podgląd ujęcia umożliwia wizjer XGA OLED Tru-Finder. Obraz w wizjerze
pokrywa 100% klatki i odznacza się wyjątkową jasnością, kontrastem,
czystością i rozdzielczością.
Podgląd pełnego kadru na całym
ekranie uzyskuje się nawet przy korzystaniu z obiektywów DT,
przeznaczonych do współpracy z aparatami z matrycą o rozmiarze APS-C.
Korekta kąta widzenia następuje automatycznie i dotyczy zarówno zapisu,
jak i wyświetlania obrazu.
Uzupełnieniem
wizjera Tru-Finder jest trójprzegubowy wyświetlacz XtraFine LCD o
rozdzielczości 1,229 mln punktów (odpowiednik VGA). Zastosowana w nim
technologia WhiteMagic™ zwiększa czytelność ekranu w plenerze.
Mimo swych profesjonalnych parametrów i możliwości, aparat α99 jest najlżejszym na świecie1
aparatem cyfrowym z wymiennymi obiektywami wyposażonym w pełnoklatkowy
przetwornik obrazu. Wynoszącą zaledwie 733 g wagę korpusu (bez obiektywu
i akumulatora) uzyskano dzięki zastosowaniu technologii
półprzezroczystego lustra (Translucent Mirror Technology) oraz korpusu
ze stopu magnezu, łączącego lekkość z dużą wytrzymałością.
Korpus
aparatu uszczelniono tak, by zapewnić ochronę przed pyłem i wilgocią w
niesprzyjających warunkach pogodowych. Z myślą o wieloletnim,
bezproblemowym użytkowaniu zastosowano także wzmocnione przyciski i
elementy sterujące. O niezawodności aparatu dobitnie świadczy również
zmodernizowany, obliczony na około 200000 cykli blok migawki, którego
wytrzymałość potwierdziły testy.
W trosce o wygodę i efektywność
pracy poprawiono także ergonomię aparatu. Na nowo zaprojektowano uchwyt i
zróżnicowano kształty przełączników i przycisków, by umożliwić ich
dotykowe rozpoznawanie — bez odrywania wzroku od ujęcia. Do nowości
należy też blokada pokrętła trybu ekspozycji, zapobiegająca przypadkowej
zmianie położenia.
Dzięki nowemu systemowi obsługi QuickNavi
Pro, stanowiącemu rozwinięcie rozwiązań z uznanych modeli α700 i α900,
użytkownik może szybko i intuicyjne zmieniać parametry ujęcia, używając
do tego tylko jednej ręki.
Aparat można także obsługiwać zdalnie,
z podłączonego komputera. Dostępne są wówczas takie funkcje, jak
przełączanie między trybami fotografii/filmu i automatyczne przesyłanie
zdjęć z aparatu do komputera, usprawniające pracę w warunkach
studyjnych.
Nowy obiektyw i akcesoria dla zawodowców
Pełnoklatkowy
aparat α99 będzie znakomicie współpracował z nowym obiektywem 300mm
F2,8 G SSM II (SAL300F28G2). Ten jasny superteleobiektyw, przeznaczony
do zaawansowanej fotografii sportowej i przyrodniczej, różni się od
swojego poprzednika znacznie udoskonaloną optyką i wygodniejszą obsługą.
Powierzchnie elementów optycznych pokryto opracowaną przez Sony powłoką
Nano AR. W rezultacie, dzięki osłabieniu refleksów światła i tzw.
duszków osiągnięto lepszy kontrast i głębszą czerń. W uzyskaniu
nieskazitelnych fotografii i filmów HD pomaga także nowy układ napędowy o
dużej skali integracji. Zwiększa on szybkość i dokładność działania
automatyki ostrości, w tym śledzenia ostrości. Obiektyw ma odporną na
kurz i wilgoć konstrukcję i doskonale nadaje się do użytku w plenerze,
przy pracy nad najtrudniejszymi nawet zleceniami.
Aktualnie
trwają również prace nad nowym, jasnym obiektywem stałoogniskowym Carl
Zeiss z mocowaniem typu A: Planar T* 50mm F1,4 ZA SSM. Obiektyw ten,
zoptymalizowany pod kątem współpracy z pełnoklatkowym przetwornikiem
obrazu, pojawi się wiosną 2013r.
Wraz z aparatem α99 w ofercie
Sony pojawił się także nowy uchwyt do zdjęć w układzie pionowym
VG-C99AM. Pozwala on między innymi na instalowanie i wymienianie trzech
akumulatorów (wliczając w to akumulator w samym korpusie). Ten odporny
na pył i wilgoć uchwyt będzie cennym dodatkiem podczas długich sesji
zdjęciowych w atelier lub w plenerze.
HVL-F60M to najbardziej
zaawansowana w gamie lampa błyskowa o dużej mocy (liczba przewodnia 60, w
metrach, przy ISO 100), która dzięki wbudowanej diodzie LED może
znaleźć wiele twórczych zastosowań przy fotografowaniu i nagrywaniu
filmów. Urządzenie pozwala na sterowanie względną mocą błysku w trybie
bezprzewodowym i jest wyposażone w system szybkiego przemieszczania
głowicy Quick Shift Bounce. Żądane ustawienia można szybko wybrać przy
użyciu intuicyjnego systemu obsługi QuickNavi. Odporna na pył i wilgoć
lampa jest dostarczana w komplecie z nasadką rozpraszającą do fotografii
i z filtrem barwnym do użytku z oświetleniem LED. Idealnie nadaje się
do modelu α99 oraz innych aparatów z nową stopką Multi Interface; można
jej również używać na aparatach wyposażonych w stopkę z automatyczną
blokadą, po zamontowaniu na dostarczonym adapterze stopki ADP-AMA.
Lampa
pierścieniowa HVL-RL1, przeznaczona do użytku na obiektywach o średnicy
49 lub 55mm, umożliwia efektywne oświetlanie diodami LED małych
obiektów, szczególnie w makrofotografii. Natężenie wytwarzanego przez
nią światła — około 700luksów/0,3m — jest w przybliżeniu czterokrotnie
większe niż w poprzednim modelu. Dokładną kontrolę nad twórczymi
efektami oświetlenia gwarantuje bezstopniowa regulacja jasności.
Użytkownik może wybrać tryb bezcieniowego oświetlania obiektu pełnym
pierścieniem lub włączyć tylko wybraną połowę pierścienia, by podkreślić
przestrzenny charakter fotografowanego przedmiotu grą świateł i cieni.
Do użycia lampy pierścieniowej na obiektywach SAL30M28 i SAL50F18
niezbędny jest sprzedawany oddzielnie adapter do lampy makro FA-MA1AM.
Lampa HVL-RL1 pasuje do stopki Multi Interface aparatu α99, ale można
jej również używać na aparatach ze stopką z automatyczną blokadą, po
zamontowaniu dostarczonego adaptera stopki ADP-AMA.
Nowy zestaw
adaptera XLR (XLR-K1M) pozwala uzyskać jakość dźwięku na miarę
profesjonalnych produkcji filmowych. Jest wyposażony w dwa gniazda XLR
(Cannon), które pozwalają na łączenie aparatu α99 z profesjonalnymi
mikrofonami i konsoletami. Dodatkową uniwersalność zapewnia przełącznik
wejścia MIC/LINE i niezależne regulatory poziomu dźwięku w
poszczególnych kanałach. W skład zestawu wchodzi monofoniczny mikrofon
kierunkowy ECM-XM1, który można jednak zastąpić szerokim wachlarzem
urządzeń profesjonalnych. Aby połączyć adapter XLR-K1M z aparatem α99,
trzeba dodatkowo nabyć specjalny uchwyt.
Chcąc
bezprzewodowo wyzwalać migawkę aparatu lub włączać/zatrzymywać
nagrywanie filmu, można skorzystać z pilota RMT-DSLR2. Poza modelem α99
steruje on aparatami α z mocowaniami typu A i typu E, wyposażonymi w
czujnik zdalnego sterowania.
Plecak LCS-BP3 to propozycja dla
wymagających, zawodowych fotografów, którzy niejednokrotnie noszą ze
sobą wiele kilogramów sprzętu. Dzięki znacznej pojemności mieści się w
nim korpus aparatu α99 z uchwytem do zdjęć w układzie pionowym i z
założonym teleobiektywem zmiennoogniskowym, a ponadto 3-4 dodatkowe
obiektywy, akcesoria i laptop z ekranem 15,5".
Nowy adapter ADP-MAA pozwala na użycie akcesoriów do stopki z automatyczną blokadą na aparatach ze stopką Multi Interface2.
Adapter ADP-AMA pełni natomiast funkcję odwrotną: zapewnia współpracę
akcesoriów do stopki Multi Interface z aparatami wyposażonymi w stopkę z
automatyczną blokadą.
Półsztywny ochraniacz ekranu PCK-LM14
chroni ekran LCD przed kurzem i porysowaniem. Razem z nim dostarczany
jest osobny ochraniacz górnego wyświetlacza.
Nowa
karta pamięci Sony SDXC UHS-I SF-64UX (64GB) współpracuje z szybkim
łączem UHS-I i umożliwia odczyt danych z prędkością do 94MB/s, a zapis z
prędkością do 43MB/s. Doskonale sprawdza się przy wykonywaniu aparatem
α99 serii zdjęć. Pozwala także na szybkie przesyłanie dużych obrazów RAW
i plików z filmami do komputera.
Dla zapewnienia wysokich
poziomów niezawodności i spójności danych, nowe karty zostały poddane
przez Sony rygorystycznym testom. Są ponadto wodoodporne i przystosowane
do pracy w szerokim zakresie temperatur. W razie gdyby doszło do
przypadkowego skasowania zdjęć i filmów, w ich odzyskaniu pomoże
opracowane przez Sony oprogramowanie File Rescue.
Nowy, pełnoklatkowy aparat Sony z półprzezroczystym lustrem α99 będzie dostępny w Europie od pierwszych dni listopada 2012 r.
[inf. pras. Sony]
Producent:
Sony
Model:
A99
Liczba efektywnych pikseli:
24,3 mln
Rozdzielczość matrycy:
24,7 mln
Rodzaj matrycy:
Exmor CMOS
Wielkość matrycy:
Rozdzielczości zdjęć:
6000 x 4000
Rozdzielczości filmów:
1920 x 1080 60p/50p/60i/50i; 1440 x 1080 30/25 kl./s; 640 x 480
Procesor obrazu:
Bionz
Krotność ogniskowej:
1x
Format zapisu:
JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (14 bit, pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG; Rodzaje JPEG: Extra Fine / Fine/ Standard
Ekwiwalent czułości ISO:
(50) 100 - 25 600
Czasy otwarcia migawki:
1/8000 s - 30 s
Mocowanie obiektywu:
Sony Alfa / Minolta AF
Zoom cyfrowy:
4x
Stabilizacja obrazu:
Matrycy
Ustawianie ostrości:
Autofokus z wykrywaniem fazy TTL, system Dual AF; czujniki liniowe CCD, czujniki wykrywania fazy w płaszczyźnie ogniskowej; 11 punktów krzyżowych; 102 pola wspomagające; Zakres: -1 EV do 18 EV (dla ISO 100 i obiektywu f/2,8); Tryby AF: Pojedynczy (AF-S), Automatyczny (AF-A), Ciągły (AF-C), Ciągły ze wspomaganiem mapą głębi (AF-D), DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF; Strefa wyznaczania ostrości: Szeroka (automatyczna, 19 pól), strefowa, punktowa, lokalna; Funkcja śledzenia obiektu; Funkcja wykrywania twarzy (do 8); Dostrajanie AF (korekcja FF/BF); Asysta AF: wbudowana dioda LED o zasięgu od 1 do 7 m; Podgląd głębi ostrości
Pomiar światła:
Pomiar 1200 strefowy; zakres: -2 EV do 17 EV (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu f/1,4); Tryby pomiaru: wielosegmentowy, punktowy, centralnie ważony
Balans bieli:
Auto, Dzień słoneczny, Cień, Dzień pochmurny, Żarówka, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, 3 ustawienia własne wg wzorca, ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 9900 K), korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji:
+/-5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Programy:
Auto (iAUTO, zaawansowana automatyka), Zaprogramowana automatyka ekspozycji (P), Preselekcja czasu (S), Preselekcja przysłony (A), Ręczny (M), Wybór sceny, Panorama, Tele-zoom, Priorytet zdjęć seryjnych, Film; Programy tematyczne: Portret, krajobraz, makrofotografia, sport, zachód słońca, portret nocą, scena nocna, zdjęcia z ręki o zmierzchu,; Style kreatywne: Standardowy, żywy, neutralny, czysty, głęboki, jasny, portret, krajobraz, zachód słońca, scena nocna, jesienne liście, czarno-biały, sepia, kontrast (–3 do +3), nasycenie barw (–3 do +3), ostrość (–3 do +3); Efekty cyfrowe: 11 trybów (15 efektów): posteryzacja (kolor, cz.-b.), kolor pop, zdjęcie retro, częściowy kolor (R,G,B,Y), obraz czarno-biały o dużym kontraście, aparat-zabawka, miękki high-key, miękka ostrość, HDR, obraz czarno-biały z bogatymi przejściami tonalnymi, miniatura
Zdjęcia seryjne:
6 kl./s (FF), 7 kl./s (APS-C)
Lampa błyskowa:
Brak lampy wbudowanej, sterowanie: ADI, przedbłysk TTL; synchronizacja do 1/250 s; korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2 EV; tryby pracy: wyłączona, automatyczna, błysk wypełniający, synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, synchronizacja z długim czasem ekspozycji, osłabianie efektu czerwonych oczu (włączanie/wyłączanie), synchronizacja z krótkim czasem ekspozycji , tryb bezprzewodowy; zewnętrzna lampa błyskowa: lampa błyskowa do systemu Sony Alpha zgodna ze stopką Multi Interface, możliwość użycia adaptera stopki do podłączania lamp wyposażonych w stopkę z automatyczną blokadą
Gorąca stopka:
Tak
Wyjście statywowe:
Tak
Samowyzwalacz:
2 s, 10 s
Karta pamięci:
2 gniazda kart pamięci; jedno podwójne (Memory Stick i SD), drugie tylko SD
Przekątna ekranu:
3"
Rozdzielczość ekranu:
1 230 000 punktów
Ekran:
Odchylany i obrotowy (kąt nachylenia: 140° w górę / 180° w dół, kąt obrotu: 180° zgodnie z ruchem wskazówek zegara / 90° przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), kolorowy Xtra Fine LCD, regulowana jasność w 5 poziomach
Wyświetlacz:
monochromatyczny, podświetlany
Wizjer optyczny:
brak
Wizjer elektroniczny:
XGA OLED Tru-Finder, 0.5 cala, 2.359.296 punktów, powiększenie: x0.71, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -4.0 do +3.0, punkt oczny: 27 mm (od soczewki wizjera); czujnik zbliżenia oka Eye-start AF; technologia półprzezroczystego lustra
Komunikacja i złącza:
USB 2.0 Hi-Speed miniB, wyjście mini HDMI (typu C), stopka Multi Interface, stopka akcesoriów z automatyczną blokadą, wejście zasilania DC, gniazdo mikrofonowe mini jack stereo 3.5 mm, gniazdo słuchawkowe mini jack stereo 3.5 mm; obsługa Print Image Matching III
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024