Wydania FK: 184,
publikacje: 9684,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317515,
użytkownicy: 10121
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Sony FE 16-35 mm f/4 G PZ – najlżejszy obiektyw szerokokątny typu zoom z elektroniczną zmianą ogniskowej
22 marca 2022 roku firma Sony zaprezentowała pełnoklatkowy obiektyw (66. w ofercie) rodziny G (Gold) Sony FE 16-35 mm f/4 G PZ. Na kilka dni przed premierą nasza redakcja otrzymała model przedprodukcyjny. W dalszej części przedstawiamy pierwsze wrażenia z obcowania z nim i pierwsze zdjęcia wykonane Sony 16-35 mm f/4 G PZ.
Sony FE 16-35 mm f/4 G PZ to solidna konstrukcja typowa dla modeli rodziny G o wysokich parametrach optycznych. Po założeniu obiektywu do aparatu z matrycą APS-C, np. do Sony A 6500 obiektyw staje się odpowiednikiem zoomu o zakresie ogniskowych 24-52,5 mm (dla pełnej klatki).
Obiektyw ma konstrukcję typu Power zoom i jest z założenia stworzony z przeznaczeniem dla miłośników filmowania, co nie oznacza, że nie nadaje się on do fotografowania, wręcz przeciwnie, ale głównymi jego odbiorcami mają być filmujący.
Jest to trzecia tego typu konstrukcja Sony z przeznaczeniem do pełno klatkowców obok Sony 16-35 G T/3,1 i Sony 28-135 G f/4. Do modeli z matrycą APS-C Sony ma jeszcze 3 modele: Sony 18-110 G f/4, Sony 18-105 mm G f/4 oraz 18-200 mm f/3,5-6,3.
W konstrukcji Sony FE 16-35 mm f/4 G PZ zastosowano silnik liniowy XD nie tylko do ustawiania ostrości, ale też do automatycznej zmiany ogniskowej, która odbywa się cicho i niemal bezszelestnie i trwa według producenta, ok. 0,5 s. W praktyce jest to ciężko zmierzyć. Naszym zdaniem na pewno nie przekracza 2 sekund zachowując płynność zmiany kąta widzenia obiektywu. Ważne jest to, że zmiana ostrości i długości ogniskowej nie powoduje zmiany długości tubusu, co docenią zarówno vlogujący jak i filmujący, zajmujący się zdalną rejestracją, a także fotografią krajobrazową.
Próbowaliśmy, z powodzeniem, sterować testowanym zoomem Sony FE 16-35 mm f/4 G PZ podpiętym do Sony A7 RIV za pomocą smartfonu Sony Xperia 1 III. Wykorzystaliśmy do tego bezpłatną aplikację Imaging Edge Mobile. Dzięki temu, że jest to obiektyw typu PZ (Power Zoom) mogliśmy zdalnie zmieniać ogniskową. Dzieje się to płynnie, ale obraz na ekranie smartfonu zmienia się skokowo. Najwidoczniej testowany model nie nadążał z sygnałem powrotnym do telefonu.
Być może ten problem zostanie rozwiązany w przyszłości np. poprzez aktualizację oprogramowania obiektywu lub aparatu lub obu tych urządzeń. Może też tak zostać na dłużej i trudno to w tej chwili ocenić. Naszym zdaniem lepiej mieć skokową kontrolę nad zmianą ogniskowej niż jej nie mieć.
Oczywiście bez problemu można zmieniać i pozostałe parametry ekspozycji z wyjątkiem ustawiania ostrości. Działa ona w trybie wcześniej wybranym na aparacie.
Wyjątek oczywiście należy do ręcznego ustawiania ostrości, które można regulować z poziomu smartfonu, ale reakcja na zmiany też pozostawia wiele do życzenia. Jest bo jest i ponownie lepiej jest mieć taką możliwość niż jej nie mieć.
Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami.
Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie.
Foto-Kurier 12/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy...Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25,
który już 17 grudnia zamieni się miejscami na półkach w najlepszych salonach prasowych i wzbogaci naszą ofertę w najlepszych sklepach fotograficznych w Polsce. Przejrzyj on-line, nie kupuj w ciemno.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024