Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Wydanie archiwalne: Foto-Kurier 3/2010

ok�adka czasopisma Foto Kurier
Spis treści 3/2010
OD REDAKCJI
str. 0
CO W TRAWIE PSTRYKA
str. 8
Samsung EX1
str. 8
Canon IXUS 210
str. 10
Noritsu D1005
str. 10
Tenba Messenger
str. 10
AgfaPhoto AS1110
str. 12
Ricoh CX3
str. 14
Aperture 3
str. 14
Canubo
str. 14
OrbitVu
str. 14
Legria HF R18
str. 16
Kamera z Wi-Fi
str. 17
Dakar od fotograficznej kuchni
str. 18
Organizowany od ponad 30 lat rajd Dakar to bodaj najbardziej romantyczna impreza sportowa, w której uczestniczą tysiące osób: kierowcy, mechanicy, organizatorzy,...

wi�cej
PIERWSZY OPIS
str. 29
Canon EOS-1DMark IV
str. 29
Ponad dwa lata Canon kazał czekać zawodowym użytkownikom tego systemu na nowy profesjonalny korpus z rodziny 1D. Następcę modelu 1D Mark III wyposażono w przetwornik...

wi�cej
WORLD PRESS PHOTO 2010
str. 34
Tegorocznej edycji tego prestiżowego konkursu fotografii prasowej, podobnie jak w roku ubiegłym, towarzyszyło bardzo wiele emocji. Opinie o wyborze dokonanym przez...

wi�cej
TEST
str. 40
Ai Noct Nikkor 58 mm f/1,2 - legenda i rzeczywistość
str. 40
W 1977 roku wraz z lustrzanką Nikon Photomic A na rynku pojawił się niezwykły obiektyw, Noct Nikkor 58 mm f/1,2 w wersji Ai. Nazwa pochodziła od słowa...

wi�cej
PIERWSZY OPIS
str. 47
SP-800 UZ - kolejny rekord Olympusa
str. 47
I jak co roku, pada kolejny rekord krotności zakresu ogniskowych zastosowanych w aparacie serii Ultra Zoom Olympusa. Tym razem do rąk pasjonatów fotografii trafia aparat...

wi�cej
Fotografowanie dzikiej przyrody - Sposób na  „zimowe safari”
str. 50
Jak radzić sobie w trudnych, zimowych warunkach; co zrobić, by dyktować w lesie warunki; a także, ile rzeba zainwestować w prawdziwe foto-łowy – podpowiada...

wi�cej
PIERWSZY OPIS
str. 53
Nikon z 26-krotnym zoomem
str. 53
Tak jak pisaliśmy w poprzednim wydaniu Foto-Kuriera, 3 lutego Nikon zapowiedział wprowadzenie na rynek kilku nowych kompaktów. Najbardziej zaawansowanym z nich jest Nikon...

wi�cej
TEST
str. 56
Tablet też dla fotografa
str. 56
Przeciętny użytkownik komputera (w tym także większość fotoamatorów, a nawet wielu profesjonalistów) posługuje się niemal wyłącznie klawiaturą i myszką. Innych urządzeń...

wi�cej
TEST
str. 64
Muszkieterowie bez lustra
str. 64
Coraz większa popularność małych aparatów z wymienną optyką (ale nie lustrzanek) zaowocowała wkroczeniem nowych producentów do tego segmentu aparatów fotograficznych....

wi�cej
FOTOGRAFICZNE ABC cz . XX
str. 70
Wszystko o autofocusie cz. 1 – Metody pomiaru
str. 70
Poprawne ustawienie ostrości, to jeden z podstawowych warunków wykonania udanego zdjęcia. Zarówno aparaty kompaktowe, jak i cyfrowe lustrzanki „oferują”...

wi�cej
Jak filmować lustrzanką?
str. 74
Choć technologia wideo jest coraz częściej stosowana w cyfrowych lustrzankach i aparatach kompaktowych, to wielu entuzjastów fotografii nadal gubi się w gąszczu formatów plików...

wi�cej
WARSZTATY PHOTOSHOPA
str. 78
Aberracja chromatyczna
str. 78
Aberracja chromatyczna (zwana też aberracją barwną, pokazana na zrzucie strzałkami) to zmora obiektywów. Często przy fotografowaniu, w szczególności jasnymi...

wi�cej
PIERWSZY OPIS
str. 81
Nowe kamery Panasonic Full HD
str. 81
Rejestracja w pełnej rozdzielczości Full HD przy 50kl./s, wysoka jakość nagrań w słabych warunkach oświetleniowych oraz szerokokątny obiektyw LEICA DICOMAR to atuty nowej serii...

wi�cej
RYNEK
str. 84
20 lat Photoshopa
str. 84
19 lutego 1990 roku miała miejsce premiera pierwszej wersji programu Photoshop, który w ciągu ostatnich 20 lat zrewolucjonizował fotografię i grafikę cyfrową. W tym czasie...

wi�cej
Promocja bezpośrednia
str. 86
Klienci indywidualni oraz odbiorcy instytucjonalni na rynku usług fotograficznych charakteryzują się indywidualnymi cechami i cenią sobie dostosowanie komunikatów...

wi�cej
KUPONY
str. 91
GALERIA MŁODYCH
str. 104
Tomasz Rogalewski
str. 104
Poprzez fotografię chce pokazać innym własne spojrzenie na świat. Lubi fotografować przedmioty codziennego użytku, nadając oczywistym formom zupełnie nowe znaczenia. W tym...

wi�cej
RECENZJE
str. 106
Hades?
str. 106
Tomasz Tomaszewski „Hades?” – fotografie z marca–sierpnia 2009. Opis zdjęć Dariusz Kortko. Górnośląskie Centrum Kultury w Katowicach, Plac...

wi�cej
Opowieści Aborygenów
str. 106
28 bajek aborygeńskich ze zdjęciami dzieci z Krainy Snów. Wyd. Green Gallery, Warszawa 2009. Stron 14.

wi�cej
Ciało – świątynia duszy
str. 106
Jolanta Rycerska – „Poetyka trwania”. Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański”. Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu,...

wi�cej
Warszawscy Niemcy
str. 107
Polacy z wyboru. Rodziny pochodzenia niemieckiego w Warszawie w XIX i XX wieku. Dom Spotkań z Historią, Warszawa. Wystawa czynna 26.01 – 28.03.2010 r.

wi�cej
Krajobraz nade wszystko
str. 107
Paweł Pierściński – Pola Pejzażu. Wspomnienia. Wyd. Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Kielcach, Kielce 2009, stron 257

wi�cej
Afganistan na Brackiej
str. 107
„Afgańska ruletka”, wystawa fotografii Jakuba Czermińskiego i Andrzeja Machery. Foto-Galeria Caffe Studio 18, ul. Bracka 18, Warszawa. Wystawa czynna...

wi�cej
KONKURS MIESIĄCA
str. 108
Liczy się pomysł
str. 108
Temat w zasadzie mówi wszystko o idei tej edycji Konkursu Miesiąca. Jak łatwo się domyślić, chcieliśmy rozbudzić Waszą wyobraźnię, zachęcić do kreatywnej...

wi�cej
Serwisy - Spis reklam
str. 116



Wszystko o autofocusie cz. 1 – Metody pomiaru

Wszystko o autofocusie cz. 1 – Metody pomiaru


Poprawne ustawienie ostrości, to jeden z podstawowych warunków wykonania udanego zdjęcia. Zarówno aparaty kompaktowe, jak i cyfrowe lustrzanki „oferują” wiele trybów pracy autofocusu, choć działa on na zupełnie innych zasadach. Układy AF są coraz szybsze i bardziej precyzyjne, ale właściwe wykorzystanie ich możliwości nadal w dużej mierze zależy od umiejętności użytkownika aparatu. Warto więc dowiedzieć się, jak działa system AF w naszym aparacie.

 

Jak było kiedyś?

Tak, tak, nie zawsze aparat sam ustawiał ostrość, a nam pozostawało tylko wcisnąć spust migawki. Początkowo w sprzęcie fotograficznym ostrość ustawiało się na zwykłej matówce. W miarę rozwoju aparatów fotograficznych stosowano różne systemy wspomagające użytkownika przy tej czynności. Do najpopularniejszych rozwiązań należą z pewnością mikroraster i klin optyczny. Oba rozwiązania wykorzystywały fakt, że ludzki zmysł wzroku jest bardzo czuły na przemieszczenia i zniekształcenia linii, które w domyśle mają być jednorodne i ciągłe. Przykładowo w celowniku z klinem optycznym linia ciągła, którą może być dowolna krawędź lub inny podobny element obrazu, była widzianą prawidłowo tylko w przypadku prawidłowego zogniskowania obiektywu. Gdy obiektyw był źle ustawiony, fragment tej ­linii ulegał przesunięciu, co zaburzało ciągłość krawędzi. Przy pewnej wprawie można takim systemem operować bardzo szybko i sprawnie, jednakże współczesny użytkownik sprzętu fotograficznego szybko przyzwyczaił się do wygód, jakie oferuje system autofocusa.

 

więcej Foto-Kurier 3/2010 str. 70

Dostępność: nakład wyczerpany
powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Panasonic LUMIX S5II oraz S5IIX - aktualizacja w super cenie - lepsze udostępnianie, fotografowanie i filmowanie


powrót na stronę główną »

Zobacz także:



grafika grafika
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.089) / 0.075

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |