Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Foto-Kurier na weekend: Jak dobrze nagrać dźwięk - pełny artykuł z Foto-Kuriera 10/2015

Jak dobrze nagrać dźwięk czyli jak wybrać mikrofon do aparatu fotograficznego lub kamery. Większość z nas lubi robić zdjęcia i przy okazji nagrywać. Często, na zasadzie jajka i kury, nie wiadomo, co jest istotą sprawy: statyczny obraz czy film z dźwiękiem. A może jedno i drugie? Oczywiście, że jest to możliwe, tylko trzeba pamiętać, że aparaty fotograficzne i kamery potrafią perfekcyjnie odwzorować nieruchomy i ruchomy obraz, ale z dźwiękiem kompletnie sobie nie radzą. Nie ma problemu, jeśli ktoś wybiera nieme kino. Ale przecież chodzi o to, aby ten ruchomy obraz przemówił potem do nas z taką samą siłą i ekspresją, z jaką przeżywamy to, co właśnie nagrywamy. Jak tego dokonać? Postaramy się na to odpowiedzieć w tym artykule.

 

VideoMic Go

VideoMic Go

 

W zasadzie odpowiedź jest prosta, żeby mieć dobry dźwięk na nagraniu musimy mieć zamontowany zewnętrzny mikrofon. I to wszyscy wiemy. Tylko problem polega na tym, że nie wiemy, który z mikrofonów będzie odpowiedni do naszych celów. Spróbujemy pomóc w dokonaniu wyboru na przykładzie analizy mikrofonów marki Røde.

 

 

Głębia dźwięku
Pisząc o głębi dźwięku mamy na myśli to jak dużo słychać na nagraniu – sytuacja analogiczna do systemu stereo w kinie domowym, tj. pełniejsze brzmienie, więcej szczegółów. Na przykad mikrofony stereo, poprzez zastosowanie dwóch kapsuł pojemnościowych, umożliwiają więcej…doznań dźwiękowych niż mikrofony monofoniczne (jedna kapsuła). Nagrywając koncert zespołu rockowego przy zastosowaniu:
mikrofonu wbudowanego w aparacie, usłyszymy bardzo płaskie i ubogie brzmienie z dużą ilością trzasków spowodowanych przesterowaniem mikrofonu i pracującym systemem AF,
mikrofonu  kierunkowego monofonicznego (w przypadku skierowania w stronę zespołu) na pierwszy plan będzie wybijał się zespół a w tle będziemy słyszeć publiczność
mikrofonu kierunkowego stereofonicznego (w przypadku skierowania w stronę zespołu) będziemy słyszeć zarówno zespół jak i publikę – większa ilość szczegółów, bogatsze nagranie.
 

 

Jak dobrze nagrać dźwięk - pełny artykuł z Foto-Kuriera 10/2015
Wybór mikrofonów jest ogromny, możemy dobrać go w zależności od jego ceny, ale jak przy każdym produkcie tak i przy wyborze mikrofonu cena to tylko jeden z wyróżników. Trzeba zwrócić uwagę na: wybór producenta, rodzaju gwarancji, wsparcia, wyglądu i wszystkich tych magicznych funkcji samego mikrofonu, które mają sprawdzać się w boju.

Australijski producent mikrofonów, firma Røde, kto wie, czy nie testowanych na australijskim interiorze, w cieniu eukaliptusów czy przy gmachu opery w Sydney, zdaje się rozumieć wszystkie wątpliwości zagubionych użytkowników.

 

Jak dobrze nagrać dźwięk - pełny artykuł z Foto-Kuriera 10/2015

 

Poszukiwaczom niedrogich, najprostszych modeli bez dodatkowych opcji ustawień audio, dedykowany jest monofoniczny, superkardioidalny mikrofon typu shotgun VideoMic Go [1] w cenie 335 zł. Zasilany jest z gniazda w aparacie/kamerze i ma zintegrowany uchwyt elastyczny Rycote Lyre . Na ten model Røde daje 2 lat gwarancji, a Audiostacja, która jest przedstawicielem tej firmy w Polsce, dorzuca jeszcze dodatkowy rok. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, których przygoda z dźwiękiem i obrazem właśnie się zaczyna.

 

Charakterystyka superkardionalna

Charakterystyka superkardionalna

Charakterystyka superkardioidalna, należąca do grupy charakterystyk kierunkowych, charakteryzuje się bardzo dobrą czułością na sygnał z przodu mikrofonu, co powoduje, że jest ona niezwykle pożądana w realizacji różnego typu reportaży czy też wywiadów. Cechuje ją również delikatna czułość na sygnały docierające z tyłu mikrofonu. Charakterystyka superkardioidalna mikrofonu zewnętrznego, w przeciwieństwie do mikrofonów wbudowanych, dobrze izoluje niepożądane dźwięki otoczenia co jest niezbędne w sytuacji, kiedy zależy nam na precyzyjnym odbiorze konkretnego źródła sygnału, np. w głośnym otoczeniu. Takie mikrofony są też najbardziej odporne na sprzężenia zwrotne. Powyższa grafika przedstawia mikrofon kierunkowy o charakterystyce superkardioidalnej.

 

 

Dla tych, którzy lubią mieć większą kontrolę nad nagrywanym dźwiękiem, dobrym rozwiązaniem jest monofoniczny mikrofon o charakterystyce superkardioidalnej [2] VideoMic Rycote w cenie 450 zł.

 

 

Jak dobrze nagrać dźwięk - pełny artykuł z Foto-Kuriera 10/2015

 VideoMic RYCOTE

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 16-06-2017
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 6742
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Kalibracja - prawie wszystko co musisz wiedzieć, żeby wiernie odwzorować kolory - pełna wersja art. z Foto-Kuriera 12/15


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.102) / 0.093

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |