testowe TEST / Nikon D300, Olympus E-3, Sony Alfa 700 - lustrzanki dla zaawansowanych / PEŁNA WERSJA z FK 1/2008
ciąg dalszy...
![]() Nikon D300 wyposażony w obiektyw 24-120 mm f/3,5-5,6 G z włączoną funkcją VR umożliwia wykonywanie zdjęć z ręki przy najdłuższej ogniskowej (tu: ekwiwalent 180 mm dla małego obrazka), t=1/40 s dla ISO H 1.0
Dobrym średniakiem pod względem szumów jest a700. Do wartości ISO 400 dorównuje Nikonowi, jednak już od ISO 800 oddaje palmę pierwszeństwa modelowi D300. Co ciekawe, dla wartości ISO 800 w Nikonie D300 poziom szumów jest nie tylko najniższy z całej trójki, ale niższy niż dla wartości ISO 400. Dotychczas z tego typu zjawiskiem spotkaliśmy się jedynie w niektórych aparatach Fujifilm. Być może nastąpiła wymiana technologii między firmami Fujifilm a Nikon. Fujifilm udostepniło technologię redukcji szumów dla wysokich ekwiwalentów czułości, a Nikon przekazał Fujifilm korpus D200, który posłużył do produkcji modelu S5Pro. Oczywiście po raz kolejny jest to jedynie nasza niczym nie potwierdzona spekulacja.
Możliwości fotograficzne, multimedialne, złącza Możliwości fotograficzne aparatów poszerza funkcja Live View, której niestety nie ma a700. Za to Alfa i Olympus mają stabilizację matrycy, której jest pozbawiony Nikon. Zarówno Alfa jak i Nikon mają złącze HDMI, którego z kolei brakuje w Olympusie.
![]() Olympus E-3: t=1/80 s; f/3,2; ISO 100
Wszystkie aparaty wyposażone są w możliwość bezprzewodowego wyzwalania grupy lamp. Dodatkowo Nikon ma możliwość bezprzewodowej transmisji danych. Wszystkie aparaty zapisują dane na kartach pamięci typu CF. Olympus ma drugie gniazdo pamięci typu XD, a Sony typu MS Duo.
Olympus E-3: t=1/100 s; f/2,8; ISO 100
Podsumowanie Testowane aparaty są częścią systemu optycznego, w którego skład wchodzą obiektywy, lampy błyskowe, muszle oczne, gripy, filtry i oprogramowanie. Posiadaczowi danego systemu będzie ciężko z niego zrezygnować i przejść na inny. Tak więc najprawdopodobniej miłośnicy Nikona wybiorą Nikona, „Minolciarze” lub jak ktoś powiedział „Sonolciarze” wybiorą nieco „plastikową” a700, a miłośnicy i posiadacze E-1 wybiorą model E-3. Nieposiadający jednak żadnego z powyższych systemów będą mieli spory problem z podjęciem odpowiedniej decyzji, gdyż różnice między aparatami są niewielkie.
![]()
E-3 umożliwia wykonywanie portretów metodami niekonwencjonalnymi.
Niemniej w wartościach bezwzględnych (ze względu na niski poziom szumów) zwycięzcą naszego testu jest Nikon, tuż za nim Sony, a krótki szereg muszkieterów zamyka Olympus.
Ocena w klasie zaawansowanych lustrzanek
![]()
Przy podejmowaniu ostatecznej decyzji zakupowej ważna będzie jednak jeszcze cena aparatów. W tej chwili najkorzystniej wygląda pod tym względem a700, ale bez wątpienia część z Państwa zechce dopłacić ok. 1500 zł i zakupić znacznie solidniej wykonane aparaty Olympusa lub Nikona, lub być może wkrótce nieco dopłacić i zakupić nowy, bardziej zaawansowany model Alfy.
Wybrane dane techniczne (kliknij)
Krzysztof Patrycy
Zdjęcia niepodpisane pochodzą z materiałów informacyjnych poszczególnych firm
data dodania: 10-06-2009
godzina dodania: 18:41
odsłon: 45887
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia). ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||