Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

X wcielenie najtańszego X-a czyli Fujifilm X-A10, pełny test z Foto-Kuriera 5/17

ciąg dalszy...


Możliwości fotograficzne

Fujifilm X-A10 ma matrycę typu APS-C o rozdzielczości 16,3 mln pikseli. Gdy dodamy do tego obiektywy FUJINON wyróżniające się wysoką rozdzielczością, a także własną technologię odwzorowania barw Fujifilm, jaka jest doskonalona od ponad 80 lat, otrzymujemy aparat umożliwiający fotografującemu wykonywanie bardzo dobrej jakości zdjęć niemalże w dowolnych warunkach. Technologia Fujifilm jest szczególnie ceniona za naturalne odwzorowanie odcieni skóry i tak też jest w przypadku modelu X-A10. Aparat ma ponadto dodatkowo zintegrowaną zaawansowaną funkcję odtwarzania odcieni skóry (tryb wzbogacania portretu), co umożliwia uzyskanie wysokiej jakości zdjęć portretowych. X-A10 oferowany jest w kitowym zestawie ze standardowym zoomem Fujinon Super EBC XC 16-50 mm f/3,5-5,6 OIS II, dzięki czemu ma – jedną z najlepszych w tej klasie – minimalną odległość fotografowania rozpoczynającą się już od odległości około 7 cm od przedniej soczewki obiektywu. Docenią to miłośnicy makrofotografii
[3].

 

Minimalna odległość fotografowania X-A10 z obiektywem 16-50 mm f/3,5-5,6 OIS II umożliwia zbliżenie się do obiektu na odlegość 7 cm od przedniej soczewki. fot. K. Patrycy


Fujifilm X-A10 ma sześć trybów symulacji filmu światłoczułego: PROVIA, Velvia (żywa tonacja), ASTIA (miękkie barwy), dokumentalny styl CLASSIC CHROME, Monochromatyczny i odcień Sepia. Nominalny zakres czułości aparatu należy do zakresu od ISO 200 do ISO 6400. Możemy go rozszerzyć do ISO 100 i do ISO 25 600 (H). Nieco mylnie oznaczono nieskalibrowane czułości tą samą literą H (również dla ISO 12800). Można byłoby określić je odpowiednio jako H1 i H2, ale pewnie jedna z kolejnych aktualizacji oprogramowania uwzględni tę zmianę.
Testowany model ma też 10 „Zaawansowanych filtrów”, które zwiększają nasze możliwości kreatywne. Są wśród nich „Rybie oko”
[4] oraz „Cross Screen”  (drobna siateczka umożliwiająca uzyskanie refleksów świetlnych w kształcie gwiazdek). Pozostałe to dobrze znane z modeli poprzednich: Zabawkowy aparat, Miniatura, Dynamiczna Tonacja, Kolorystyka Pop, Zmiękczona ostrość, Jasna tonacja, Ciemna tonacja oraz Wybiórczy Kolor.
Sercem aparatu jest dobrze znana 16-milinowa matryca APS-C, która umożliwia uzyskanie ładnego efektu bokeh przy zdjęciach portretowych i makrofotografii, gdy korzysta się z niewielkiej głębi ostrości.
Funkcja samowyzwalacza została wzbogacona o tryb Detekcji Uśmiechu, który automatycznie wykonuje zdjęcie, gdy fotografowana postać uśmiechnie się. Dostępna jest też tryb „Timer Przyjaciół” (Buddy Timer), w którym aparat wykona zdjęcie zbliżonych do siebie osób, a także Timer Grupy, automatycznie wykonujący zdjęcie, gdy w kadrze znajdzie się określona liczba postaci (do 4 osób).
Aparat ma zintegrowaną, podnoszoną lampę błyskową obsługującą system Super Inteligentnego Błysku, który precyzyjnie steruje emisją światła stosownie do fotografowanej sceny. W przypadku zdjęć portretowych w pomieszczeniach przy słabym oświetleniu, system lampy błyskowej redukuje ostre światło, aby kompozycja na zdjęciu wyglądała dokładnie tak samo, jak oglądana przez nas scena. Naturalne kolory i właściwą jasność zdjęcia uzyskuje się także przy fotografowaniu pod światło, a także w intensywnym świetle słonecznym, gdy na twarz postaci pad cień. Lampę można też odchylić o do 90 stopni do tyłu i kreatywny fotografujący będzie mógł wykorzystać rozproszone światło odbite od sufitu (o ile ten nie jest zbyt wysoki).

 

Filtr „rybie oko” pomaga nam udowodnić, że Ziemia jest okrągła.  fot. K. Patrycy
 

Fujifilm X-A10 ma mechaniczną i elektroniczną migawkę. Pierwsza z nich dobiera czasy z zakresu od 1/4000 s do 30 sekund. Wybierając migawkę elektroniczną możemy natomiast skorzystać nawet z czasu 1/32 000 sekundy. Dzięki temu rozwiązaniu, w przypadku korzystania z ultrakrótkich czasów naświetlania, nawet przy pełnym słońcu lub w innych warunkach bardzo jasnego oświetlenia, można korzystać z dużego otworu przysłony, aby uzyskać niewielką głębię ostrości bez narażania zdjęcia na prześwietlenie. Wykonując zdjęcia nie trzeba przy tym sięgać po filtr szary (ND), by w ten sposób zmniejszać ilość światła docierającego do matrycy.
Oczywiście jak przystało na typowego bezlusterkowca, X-A10 wyposażony jest w tryby typowe dla lustrzanek tj. P,A,S i M. Ma też funkcje zaawansowane, wśród których znajdziemy również tryb tzw. sweep panoramy oraz wielokrotnej ekspozycji (2 obrazy)
[5]. Możemy też wykonywać zdjęcia z interwałem czasowym (do 999 ujęć w odstępach od 1 s do 24 godzin). Spośród innych nowych funkcji należy wymienić sprzężenie obszarów pomiaru ekspozycji i ostrości, obsługę przestrzeni barwowej Adobe RGB, a także wybór różnych kolorów (biały, czerwony, niebieski) przy wyróżnianiu obszarów ­ostrości (Focus Peaking) wspomagających ręczne ustawianie ostrości.
Za możliwości fotograficzne w tej klasie produktów przyznajemy 5,3 punktu.

 


Podwójna ekspozycja umożliwia nam budowanie mostów w zawrotnym tempie. W tym wypadku wybudowaliśmy bliźniaczy Most 25 Kwietnia. fot. K. Patrycy

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 04-07-2017
 
godzina dodania: 10:35
 
odsłon: 23458
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Kolejna ostra stałka - TEST Nikkora Z 20 mm f/1,8 S - artykuł z Foto-Kuriera 11/20
fotografia
TEST Nikon Z 6II - drugie wcielenie przystępnego cenowo bezlusterkowca - pełny test z Foto-Kuriera 12/20
fotografia
TEST EPSON SC-P700 - mniejszy, precyzyjniejszy oraz ładniejszy i bardziej funkcjonalny od poprzednika, test FK 3/21
fotografia
TEST Canon EOS 6D Mark II, czyli budżetowa „pełna klatka” nie tylko dla podróżujących - test z FK 4/18
fotografia
TEST Fujifilm X-T4 - flagowy bezlusterkowiec z profesjonalna nutą - artykuł z FK 10/20
fotografia
TEST Fujifilm X-T4 - flagowy bezlusterkowiec z profesjonalna nutą - artykuł z Foto-Kuriera 10/20
fotografia
TEST Sony ZV-1 - kieszonkowy aparat dla wideoblogerów - artykuł z Foto-Kuriera 10/20
fotografia
TEST Nikon D500 - pełnoklatkowe możliwości w formacie DX - artykuł z Foto-Kuriera 11/16
fotografia
Nie tylko na weekend, TEST: Canon EOS 90D - następca najlepszej lustrzanki, czyli król rozdzielczości - artykuł z FK 10/19
fotografia
TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - artykuł z Foto-Kuriera 11/20
fotografia
TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - test z Foto-Kuriera 11/20
fotografia
Ostry telezoom TEST Tamron 70–180 mm f/2,8 Di III VXD - TEST z Foto-Kuriera 6-7/2020
fotografia
TEST Nikon D7500 - rozwój uhonorowany nagrodą EISA - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2021. (0.116) / 0.101

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |