testowe Podwodne kompakty 2010 cz. II Pełna wersja testu, który ukazał sie w Foto-Kurierze 8/2010ciąg dalszy...
Sony Cyber-shot TX-5
Estetyka i ergonomia Firma Sony swój pierwszy wodo- i wstrząsoodporny kompakt zamknęła w bardzo smukłej, eleganckiej i niepozornej obudowie. Oszczędna, ale efektowna stylistyka sprawia, że aparat trafi zwłaszcza w gusta kobiet.
TX5 stylistyką przypomina poprzednie konstrukcje z tej serii. Wygląd nie zdradza wytrzymałości korpusu.
I nic dziwnego – jest mały, zgrabny i ma dotykowy ekran, zmieści się do każdej torebki. TX5 możemy zanurzać do głębokości 3 metrów, bez obaw upuścić z wysokości 1,5 metra, oraz zabrać na narty (wytrzymały do –10°C). Aparat nie jest jednak pozbawiony wad. Otrzymaliśmy egzemplarz, który przeszedł już kilka testów, więc mamy pewne wyobrażenie co do tego, jak będzie wyglądał po intensywnych wakacjach. Przede wszystkim przednia, ruchoma ścianka osłaniająca obiektyw niemal całkowicie straciła lakier ochronny – pozostał tylko na brzegach, co nie wygląda zbyt estetycznie. Obsługa aparatu nie sprawia problemów – dotykowy ekran okazuje się zaskakująco funkcjonalny, a wybór funkcji bardzo prosty. Pochwalić należy zwłaszcza za możliwość wyboru podręcznych funkcji, których ikonki będą wyświetlane na ekranie. Minusem jest brak dedykowanego przycisku trybu filmowego, ale zyskujemy stosunkowo duży w tej klasie aparatów 3-calowy ekran, jednak tylko o podstawowej rozdzielczości 230 tys. pikseli.
3-calowy, dotykowy ekran LCD okazał się wyjątkowo wygodny w obsłudze.
Możliwości fotograficzne
TX-5 wyposażono w mniejszy niż u konkurentów, bo 10-milionowy przetwornik CMOS (1/2,4") Exmor R. Mniejsze zagęszczenie pikseli i struktura, w której obwody umieszczono pod warstwą światłochłonną, skutkują lepszą jakością zdjęć, zwłaszcza dla wysokich czułości ISO. Za przetwarzanie obrazu, podobnie jak w innych aparatach Sony, „odpowiada” procesor obrazowy BIONZ. Układ optyczny TX-5 to 4-krotny zoom o uniwersalnym zakresie ogniskowych 25–100 mm. Można więc powiedzieć, że TX-5 jako jedyny dysponuje dobrym szerokim kątem. Zaletą jest też dobry tryb filmowy. Sekwencje rejestrowane są w rozdzielczości HD 1280×720 (MP4/AVI) z częstotliwością 30 kl./s.
Jakość zdjęć
W pomiarach studyjnych Sony wypada nieznacznie gorzej od najlepszego w tym przypadku Olympusa TOUGH-8010. Na przykładowych zdjęciach widzimy, że do ISO 800 aparaty zachowują się podobnie. Przy ISO 1600 pomiary wykazują przewagę Olympusa, ale zdjęcia pokazują coś innego. Przede wszystkim ujęcia wykonane TX5 są wolne od przebarwień, które przy tej wartości na zdjęciach z Olympusa są bardzo widoczne. Generalnie trzeba powiedzieć, że jakość jest dobra do wartości ISO 800, dla wyższych wartości nie widzimy znacznego zaszumienia, ale obraz jest już nieco rozmiękczony. Sony dobrze reprodukuje też kolory – są nasycone i wiernie reprodukowane a cała scena kontrastowa.
data dodania: 15-11-2010
godzina dodania: 11:44
odsłon: 32715
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). TAMRON 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD pierwszy z mocowaniem CANON RF - wkrótce na rynku 23 kwietnia 2024 r. Tamron, jeden z czołowych producentów optyki do różnorodnych zastosowań, ogłosił opracowanie pierwszego obiektywu TAMRON z mocowaniem CANON RF. Jest to Tamron 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD (Model B060), ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów bezlusterkowych wyposażonych w matryce typu APS-C. Test Panasonica LUMIX S 28-200 mm f/4–7,1 MACRO O.I.S. 22 lutego 2024 r. Panasonic zaprezentował obiektyw LUMIX S 28-200 mm f/4-7,1 MACRO O.I.S. oparty na standardzie mocowania L-Mount. Zaprojektowany został z największą dbałością o każdy szczegół, zarówno pod względem optycznym, jak i mechanicznym. LUMIX S 28-200 mm jest najmniejszym i najlżejszym na świecie obiektywem typu superzoom nie tylko dla kreatywnych podróżujących. Jest to pierwszy w serii LUMIX S obiektyw z tak szerokim zakresem ogniskowych. W marcu obiektyw trafił do redakcji... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |