testowe Podwodne kompakty 2010 cz. II Pełna wersja testu, który ukazał sie w Foto-Kurierze 8/2010
ciąg dalszy...
Sony Cyber-shot TX-5
Estetyka i ergonomia Firma Sony swój pierwszy wodo- i wstrząsoodporny kompakt zamknęła w bardzo smukłej, eleganckiej i niepozornej obudowie. Oszczędna, ale efektowna stylistyka sprawia, że aparat trafi zwłaszcza w gusta kobiet.
![]() TX5 stylistyką przypomina poprzednie konstrukcje z tej serii. Wygląd nie zdradza wytrzymałości korpusu.
I nic dziwnego – jest mały, zgrabny i ma dotykowy ekran, zmieści się do każdej torebki. TX5 możemy zanurzać do głębokości 3 metrów, bez obaw upuścić z wysokości 1,5 metra, oraz zabrać na narty (wytrzymały do –10°C). Aparat nie jest jednak pozbawiony wad. Otrzymaliśmy egzemplarz, który przeszedł już kilka testów, więc mamy pewne wyobrażenie co do tego, jak będzie wyglądał po intensywnych wakacjach. Przede wszystkim przednia, ruchoma ścianka osłaniająca obiektyw niemal całkowicie straciła lakier ochronny – pozostał tylko na brzegach, co nie wygląda zbyt estetycznie. Obsługa aparatu nie sprawia problemów – dotykowy ekran okazuje się zaskakująco funkcjonalny, a wybór funkcji bardzo prosty. Pochwalić należy zwłaszcza za możliwość wyboru podręcznych funkcji, których ikonki będą wyświetlane na ekranie. Minusem jest brak dedykowanego przycisku trybu filmowego, ale zyskujemy stosunkowo duży w tej klasie aparatów 3-calowy ekran, jednak tylko o podstawowej rozdzielczości 230 tys. pikseli.
![]() 3-calowy, dotykowy ekran LCD okazał się wyjątkowo wygodny w obsłudze.
Możliwości fotograficzne
TX-5 wyposażono w mniejszy niż u konkurentów, bo 10-milionowy przetwornik CMOS (1/2,4") Exmor R. Mniejsze zagęszczenie pikseli i struktura, w której obwody umieszczono pod warstwą światłochłonną, skutkują lepszą jakością zdjęć, zwłaszcza dla wysokich czułości ISO. Za przetwarzanie obrazu, podobnie jak w innych aparatach Sony, „odpowiada” procesor obrazowy BIONZ. Układ optyczny TX-5 to 4-krotny zoom o uniwersalnym zakresie ogniskowych 25–100 mm. Można więc powiedzieć, że TX-5 jako jedyny dysponuje dobrym szerokim kątem. Zaletą jest też dobry tryb filmowy. Sekwencje rejestrowane są w rozdzielczości HD 1280×720 (MP4/AVI) z częstotliwością 30 kl./s.
![]()
Jakość zdjęć
W pomiarach studyjnych Sony wypada nieznacznie gorzej od najlepszego w tym przypadku Olympusa TOUGH-8010. Na przykładowych zdjęciach widzimy, że do ISO 800 aparaty zachowują się podobnie. Przy ISO 1600 pomiary wykazują przewagę Olympusa, ale zdjęcia pokazują coś innego. Przede wszystkim ujęcia wykonane TX5 są wolne od przebarwień, które przy tej wartości na zdjęciach z Olympusa są bardzo widoczne. Generalnie trzeba powiedzieć, że jakość jest dobra do wartości ISO 800, dla wyższych wartości nie widzimy znacznego zaszumienia, ale obraz jest już nieco rozmiękczony. Sony dobrze reprodukuje też kolory – są nasycone i wiernie reprodukowane a cała scena kontrastowa.
data dodania: 15-11-2010
godzina dodania: 11:44
odsłon: 35075
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych, w e-kiosku od 12 listopada. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć :). A w środku... ![]() Nikon Zf w srebrnej wersji 4 września 2025 r. Nikon wprowadził na rynek nową srebrną wersję pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego Zf. To bezlusterkowiec, który łączy w sobie klasyczny design inspirowany kultowym aparatem analogowym Nikon FM2 z doskonałą wydajnością aparatu pełnoklatkowego. Od momentu premiery czarnego Zf (20 września 2023 r.) model ten cieszy się ogromną popularnością dostał nagrodę EISA sezonu 2024-2025), a firma Nikon... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||