testowe TEST: Jeden do wszystkiego Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test z Foto-Kuriera 11/12
ciąg dalszy...Charakteryzują się między innymi niższą rozdzielczością od tej osiąganej przez obiektywy stałoogniskowe. Testowany zoom, jak na taką konstrukcję, ma dosyć dobre wyniki rozdzielczości. W środku kadru, w prawie całym zakresie ogniskowych, osiągnął rozdzielczość ok. 70 linii. Jednak na brzegach jego rozdzielczość była znacznie niższa – ok. 50 linii, co jednak i tak jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie produktów. Pozostałe wyniki pomiarów znajdują się na załączonym wykresie.
![]()
Zestaw
z Nikonem D3200 charakteryzuje się bardzo dobrą rozdzielczością,
w szczególności przy całkowicie otwartej przysłonie. Przymknięcie
przysłony może powodować spadek rozdzielczości.
Należy jednak pamiętać, że na ten dobry wynik ma również wpływ wysoka rozdzielczość przetwornika. Testowany AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR charakteryzuje się wysoką rozdzielczością zarówno przy w pełni otwartej przysłonie jak również po jej przymknięciu o 3 wartości. Jest on na tyle dobrze skorygowany, że jego przymknięcie może lekko zmniejszać jego rozdzielczość. W porównaniu z konkurencyjnymi modelami testowanymi w FK 5/2011, Nikkor 18-300 chrakteryzuje się większą rozdzielczością. Za rozdzielczość przyznajemy obiektywowi 5 punktów przy przysłonie minimalnej i 4,5 punktu przy przysłonie optymalnej.
Dystorsja
![]() Dystorsja testowanego obiektywu jest wyraźnie widoczna przy skrajnych wartościach ogniskowej.
Tego typu konstrukcje charakteryzują się dosyć sporą dystorsją beczkowatą przy najszerszym kącie, która szybko przechodzi w dystorsję poduszkowatą. I nie inaczej jest w tej konstrukcji. W testowanym AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR przy ogniskowej 18 mm mamy znaczną dystorsję beczkowatą (3,74%), a już przy wartości ogniskowej 28 mm jest ona poduszkowa (–1,28%). Dystorsja poduszkowata stopniowo narastając przy ogniskowej 200 mm osiąga maksymalną wartość (–2,28%), aby następnie zmniejszać się do wartości (–1,74%) przy maksymalnej ogniskowej. Jak widać na zamieszczonym wykresie testowane wcześniej obiektywy o trochę krótszym zakresie miały podobną charakterystykę dystorsji. W tej kategorii Nikkorowi 18-300 przyznajemy 5,2 punktu.
![]() Jak wszystkie obiektywy o tak dużym zakresie ogniskowych równiez i ten wykazuje się dosyć sporą dystorsją. Przy większości ogniskowych jest ona dystorsją poduszkowatą. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 400; f/5,6; f=300 mm
Aberracja
![]() Przy szerokim kącie i bardzo ostrym świetle znajdującym się w kadrze, mogą powstać widoczne odblaski. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/13; f=56 mm
W
warunkach studyjnych jedynie drobne bliki pojawiały się po mocnym
przymknięciu przysłony. Jednak w plenerze i w bardzo ostrym słońcu
znajdującym się w kadrze uchwyconym przez testowany AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR zdarzały się duże bliki powstałe na soczewkach
obiektywu. Z tego też względu przyznajemy za zdjęcia pod światło 5
punktów.
data dodania: 21-09-2019
godzina dodania: 09:00
odsłon: 20426
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych Foto-Kurier 12/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy...Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który już 17 grudnia zamieni się miejscami na półkach w najlepszych salonach prasowych i wzbogaci naszą ofertę w najlepszych sklepach fotograficznych w Polsce. Przejrzyj on-line, nie kupuj w ciemno. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||