testowe TEST PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED - przesuwy, pokłony oraz kilka drobnych spostrzeżeńciąg dalszy...
Czy obiektyw musiał zostać tak skonstruowany?
Parafrazując cytat z filmu „Rozmowy kontrolowane” trzeba by stwierdzić, że „widocznie musiał, skoro został”. Stało się tak za sprawą skrócenia ogniskowej obiektywu lub zastosowania w obiektywie wewnętrznego ogniskowania (stara „osiemdziesiątka piątka” nie miała systemu IF). Kiedy Nikon pokazał zdjęcia prototypu nowej wersji obiektywu 85 mm do korekcji perspektywy, okazało się, że moduł z elementami sterującymi przesuwami oraz pokłonami przesunięto w stronę mocowania bagnetowego tak samo jak w optyce o ogniskowej 24 mm, a zatem należy przypuszczać, że cała seria PC-E będzie miała identyczne problemy przy przesuwaniu oraz obracaniu. Przez analogię należy podejrzewać, że skoro stara wersja osiemdziesiątki piątki nie zahaczała o pryzmat, to można było zrobić dwudziestkę czwórkę w podobny sposób.
Podsumowanie
Reasumując zastrzeżenia do nowego PC-E Nikkora 24 mm f/3,5D ED, należy stwierdzić, że jest to obiektyw, który w pełni i bez ograniczeń współpracuje tylko z jednym modelem aparatu, czyli Nikonem D3. Z innymi aparatami współpracuje w ograniczonym zakresie, lub nie współpracuje wcale. Wydaje się, że lepiej by się stało, gdyby inżynierowie firmy skonstruowali nowy obiektyw analogicznie do starej „osiemdziesiątki piątki” PC – czyli zachowali mechaniczne sterowanie przysłoną oraz moduł sterowania perspektywą odsunięty od mocowania bagnetowego. Wielu fotografów (łącznie ze mną) z pewnością poświęciłoby wygodę w pełni automatycznego sterowania ekspozycją i przysłoną obiektywu z dwoma aparatami (D3 oraz D300) na rzecz ręcznej, ale pełnej współpracy ze wszystkimi lustrzankami Nikona.
tekst i zdjęcia: Jarosław Brzeziński
Druga część artykułu będzie dotyczyć walorów optycznych obiektywu Nikona w porównaniu z Canonem TS-E 24 mm f/3,5L data dodania: 24-02-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 26378
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Test Canona - RF 14–35 mm f/4 L IS USM 29 czerwca 2021 r. to dzień premiery obiektywu Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM. Ten pełnoklatkowy zoom jest uzupełnieniem dwóch lekkich, kompaktowych obiektywów tej marki o świetle f/4, które łącznie umożliwiają entuzjastom i profesjonalnym fotografom korzystanie z wszechstronnego zakresu ogniskowych 14-200 mm. W marcu obiektyw trafił do naszej redakcji, dzięki czemu... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |