testowe Fujifilm FinePix X100 ( test) - nowy luksus, tylko dla wybranych - pełna wersja artykułu opublikowanego w FK 4/2011
ciąg dalszy...
Dynamika
![]() Dynamika testowanego przetwornika jest bardzo szeroka i przewyższa nawet przetwornik Nikona D7000.
Po dokonaniu tej zmiany, aparat po raz kolejny pozytywnie zaskakuje, uzyskując rozpiętość dynamiki aż 8 i 2/3 EV. Jest to najlepszy wynik, jaki uzyskaliśmy w dotychczas testowanych aparatach. W tym przypadku nie pozostaje nam nic innego jak przyznać najwyższą notę – 6 punktów za dynamikę przetwornika.
![]() Nie do końca idealny balans bieli to jedyny mankament testowanego egzemplarza.
Balans bieli może być dobierany m.in. ręcznie w zakresie od 2500K do 10 000 K, z krokiem co 100 K. Aby dokładnie dobrać balans bieli trzeba skorzystać z typowej dla Fujifilm funkcji przesunięcia balansu bieli, i na wybranej osi kolorów (Red–Cyan (czerwony-turkusowy) lub Blue–Yellow (niebieski-żółty) dobrać odpowiednią korektę w zakresie od +9 do –9 w krokach co jeden.
![]() Dominantę barwną możemy skorygować w ustawieniach aparatu.
![]() W dobrych warunkach oświetleniowych system AF radzi sobie dobrze nawet przy szybko poruszających się obiektach. Na zdjęciu jeden z instruktorów Szkoły Zdrowia podczas hamowania. Aparat nie tylko dobrze wysotrzył, ale też jeszcze raz potwierdził szeroką dynamikę rejestracji i wysoką rozdzielczość obiektywu (patrz 100% powiększenie na dole).
![]() Par. eksp. 1/640 s; ISO 200; f/10; f=23 mm
Możliwości multimedialne ![]() Nagrywanie kończy się automatycznie po dziesięciu minutach lub po zapełnieniu dostępnej pamięci. Ostrość, ekspozycja i balans bieli są regulowane automatycznie podczas nagrywania. Mikrofon rejestruje zakłócenia pochodzące od obiektywu oraz inne dźwięki emitowane przez aparat podczas nagrywania. W filmach zawierających bardzo jasne obiekty mogą się pojawiać pionowe lub poziome smugi. Zgodnie z instrukcją obsługi, w trybie filmowania aparat powinien korzystać z trybu AF-S. Niestety system AF podczas filmowanie nie działa najskuteczniej. Jest zbyt wolny, a osoby filmowane poruszające się poza płaszczyznę ostrości rejestrowane są jako nieostre. Szkoda że niestety nie można podpiąć mikrofonu zewnętrznego. Przed nagrywaniem należy ustawić wartość przysłony, balans bieli, symulację filmu i kompensację ekspozycji, oraz wybrać tryb ostrości.
![]() X100 wyposażono w bracketing symulacji filmu: Provia, Velvia i Astia. Na zdjęciach powyżej tryb symulacji filmów dobierano ręcznie.
data dodania: 30-08-2011
godzina dodania: 13:45
odsłon: 56531
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco Trochę jakby oceniać limuzynę dla VIP-ów, że brak bagażnika na rower. W tej klasie cenowej i funkcjonalnej "możliwości edycyjne" i "możliwości multimedialne" są bez znaczenia. Nabywca takiego sprzętu ma do tamtych "możliwości" inny, bardziej dostosowany sprzęt. Tu ma być jakość i ergonomia.
Nie na miejscu porównanie ze sprzętem z zupełnie innej klasy, jak Canon G - jakby niewymienność obiektywu była aż tak istotną cechą na tle innych właściwości.
Trzeba przyjąć do wiadomości, że w zakresie szerszych kątów matryca nie zachowuje się jak film i podziały z czasów analogowej fotografii są nieaktualne.
Albo silny retrofocus z konsekwencjami kompromisowej jakości i dużą długością układu aparat-obiektyw, przy czym lustro lub jego brak i tak nie ma znaczenia, albo nierozłączna para sensor-obiektyw i poręczne gabaryty układu oraz bezkompromisowa jakość optyczna.
Dotychczas w wersji cyfrowej nikt nie oferował czegoś o takich walorach jak ten Fuji - z wyjątkiem najdroższego i w ogóle naj dalmierzowca " L".
Teraz jest i to w cenie mniejszej niż sam obiektyw o cechach w miarę porównywalnych do powyższego dalmierzowca, do tego z migawką centralną, czym się nawet ten "naj" pochwalić nie może.
Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych, w e-kiosku od 12 listopada. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć :). A w środku... ![]() Nikon Zf w srebrnej wersji 4 września 2025 r. Nikon wprowadził na rynek nową srebrną wersję pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego Zf. To bezlusterkowiec, który łączy w sobie klasyczny design inspirowany kultowym aparatem analogowym Nikon FM2 z doskonałą wydajnością aparatu pełnoklatkowego. Od momentu premiery czarnego Zf (20 września 2023 r.) model ten cieszy się ogromną popularnością dostał nagrodę EISA sezonu 2024-2025), a firma Nikon... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||