Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009

ciąg dalszy...

W trybie Auto WB zdjęcia z a230 są „chłodniejsze”, przez co bliższe prawidłowemu balansowi bieli. Sony „oferuje” też rozbudowane w stosunku do Nikona funkcje korekcji balansu. Co prawda nie możemy dobierać temperatury według skali Kelvina, ale w ustawieniach dla światła żarowego do dyspozycji mamy aż 7 wariantów (korygujemy w zakresie od –3 do +3). Za odwzorowanie barwne a230 otrzymuje 5,5 punktu, a D3000 mocne 5.

Możliwości multimedialne

Pod względem możliwości multimedialnych oba aparaty ustępują nawet większości kompaktów. Ani a230, ani D3000 nie mają funkcji filmowania. Firma Sony nie zdecydowała się na zaimplementowanie tej technologii jak na razie w żadnej ze swoich lustrzanek, Nikon rezerwuje tę możliwość dla bardziej zaawansowanych korpusów (w najnowszym portfolio filmy HD kręcą wszystkie modele konsumenckie i półprofesjonalne). Obie lustrzanki nie mają też trybu Live View, ani nawet ekranów LCD o dużej rozdzielczości. Nikona D3000 wyposażono w 3-calowy ekran o rozdzielczości 230 tys. pikseli, ekran w a230 jest mniejszy (2,7-cala, też 230 tys. pikseli); ale za to umieszczono nad nim czujnik zbliżeniowy („gasi” ekran, gdy podnosimy aparat do oka), którego brakuje w Nikonie, a trzeba przyznać, że wyraźnie poprawia to komfort pracy. Kolejną i ostatnią chyba przewagą lustrzanki Sony będzie złącze HDMI, ułatwiające komunikację z urządzeniami multimedialnymi. Przewagą a230 będą też dwa sloty kart (SD i MS duo). Reasumując, w tym rozdziale zwycięża Sony, choć walka odbyła się raczej na niskim poziomie. a230 otrzymuje 4,5 punktu, a D3000 4 punkty.

 

Wybrane dane techniczne
Nikon D3000
Sony a230
Prztewornik obrazowy, wym. pow. aktywnej
CCD; 23,6×15,8 mm
 
Rozdz. efektywna, maks. rozdz. zdjęć
10,2 mln
3872×2592 pikseli
 
Zakres ekw. czułości    ISO
100-3200
 
Sytem stabilizacji obrazu
Nie
Tak, SteadyShot
Ekran LCD 
LCD TFT 3”
230 tys. pikseli
2,7”
230 tys. pikseli
Zdjęcia seryjne
3 kl./s
2,5 kl./s
Karty pamięci
SD/SDHC
Ms/ SDHC
Zakres czasów ekspozycji
1/4000-30 s
 
 AF 11-punktowy
9-punktowy
Złącza
Hi-Speed USB, video
USB, HDMI
Zasilanie
Akumulator litowo-jonowy EN-EL9a
Akumulator litowo-jonowy NP-FH50
Wymiary
126×97×64 mm
128×97×65 mm
Masa (bez baterii i kart pamięci)
485 g
450 g
Ceny średnie (z ob. 18-55 mm)    
2299 zł
2000 zł

 * podane ceny są z 11/2009

Możliwości edycyjne

Możliwości edycyjne to rozdział, w którym zdecydowanie zwycięża D3000. Sony umożliwia co najwyżej obracanie zdjęć, Nikon, podobnie jak w D5000, „oferuje” całą paletę niezbyt profesjonalnych, ale ciekawych możliwości edycji. Wśród nich znajdziemy takie akcje, jak „kolorowy kontur”, zmiana balansu kolorów, szybki retusz, „efekt miniatury”, zmiana na czarno-białe, sepię czy cyjanotopię, oraz szereg filtrów – ocieplający, skylight, zmiękczenie, cross Screen, oraz możliwość wzmocnienia poszczególnych tonów. Za możliwości edycyjne Nikon otrzymuje 5,5 punktu, a Sony tylko 4.

 

Ocena

 

Podsumowanie

Obie konstrukcje to przede wszystkim możliwość rejestrowania zdjęć stosunkowo dużymi przetwornikami formatu APS-C za nieduże pieniądze. Aparaty idealne dla początkującego fotoamatora, który nie potrafi jeszcze precyzyjnie zdefiniować swoich fotograficznych potrzeb. Przeprowadzony test pokazuje, że pod względem obsługi i ergonomii zdecydowanie wygrywa Nikon; patrząc jednak na estetykę, jakość zdjęć i możliwości fotograficzne, szala przechyla się nieznacznie na stronę Sony. Decyzja, jak zwykle, należy do konsumenta.

 
Pomiary, tekst i zdjęcia: Maciej Zieliński

 







 
data dodania: 21-03-2012
 
godzina dodania: 22:07
 
odsłon: 56099
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.108) / 0.099

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |