testowe TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009
ciąg dalszy...
W trybie Auto WB zdjęcia z a230 są „chłodniejsze”, przez co bliższe prawidłowemu balansowi bieli. Sony „oferuje” też rozbudowane w stosunku do Nikona funkcje korekcji balansu. Co prawda nie możemy dobierać temperatury według skali Kelvina, ale w ustawieniach dla światła żarowego do dyspozycji mamy aż 7 wariantów (korygujemy w zakresie od –3 do +3). Za odwzorowanie barwne a230 otrzymuje 5,5 punktu, a D3000 mocne 5.
Możliwości multimedialne Pod względem możliwości multimedialnych oba aparaty ustępują nawet większości kompaktów. Ani a230, ani D3000 nie mają funkcji filmowania. Firma Sony nie zdecydowała się na zaimplementowanie tej technologii jak na razie w żadnej ze swoich lustrzanek, Nikon rezerwuje tę możliwość dla bardziej zaawansowanych korpusów (w najnowszym portfolio filmy HD kręcą wszystkie modele konsumenckie i półprofesjonalne). Obie lustrzanki nie mają też trybu Live View, ani nawet ekranów LCD o dużej rozdzielczości. Nikona D3000 wyposażono w 3-calowy ekran o rozdzielczości 230 tys. pikseli, ekran w a230 jest mniejszy (2,7-cala, też 230 tys. pikseli); ale za to umieszczono nad nim czujnik zbliżeniowy („gasi” ekran, gdy podnosimy aparat do oka), którego brakuje w Nikonie, a trzeba przyznać, że wyraźnie poprawia to komfort pracy. Kolejną i ostatnią chyba przewagą lustrzanki Sony będzie złącze HDMI, ułatwiające komunikację z urządzeniami multimedialnymi. Przewagą a230 będą też dwa sloty kart (SD i MS duo). Reasumując, w tym rozdziale zwycięża Sony, choć walka odbyła się raczej na niskim poziomie. a230 otrzymuje 4,5 punktu, a D3000 4 punkty.
* podane ceny są z 11/2009
Możliwości edycyjne Możliwości edycyjne to rozdział, w którym zdecydowanie zwycięża D3000. Sony umożliwia co najwyżej obracanie zdjęć, Nikon, podobnie jak w D5000, „oferuje” całą paletę niezbyt profesjonalnych, ale ciekawych możliwości edycji. Wśród nich znajdziemy takie akcje, jak „kolorowy kontur”, zmiana balansu kolorów, szybki retusz, „efekt miniatury”, zmiana na czarno-białe, sepię czy cyjanotopię, oraz szereg filtrów – ocieplający, skylight, zmiękczenie, cross Screen, oraz możliwość wzmocnienia poszczególnych tonów. Za możliwości edycyjne Nikon otrzymuje 5,5 punktu, a Sony tylko 4.
![]()
Podsumowanie
Obie konstrukcje to przede wszystkim możliwość rejestrowania zdjęć stosunkowo dużymi przetwornikami formatu APS-C za nieduże pieniądze. Aparaty idealne dla początkującego fotoamatora, który nie potrafi jeszcze precyzyjnie zdefiniować swoich fotograficznych potrzeb. Przeprowadzony test pokazuje, że pod względem obsługi i ergonomii zdecydowanie wygrywa Nikon; patrząc jednak na estetykę, jakość zdjęć i możliwości fotograficzne, szala przechyla się nieznacznie na stronę Sony. Decyzja, jak zwykle, należy do konsumenta.
Pomiary, tekst i zdjęcia: Maciej Zieliński
data dodania: 21-03-2012
godzina dodania: 22:07
odsłon: 60325
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||