testowe Digiskoping część I - pełna wersja artykułu z Foto Kuriera 01/2008
Poruszamy temat, który na zachodzie Europy jest od lat szeroko omawiany i komentowany przez osoby fotografujące przyrodę, a w szczególności ptaki. Mowa o fotografowaniu aparatem cyfrowym uzbrojonym w lunetę, czyli o digiskopingu.
![]()
Są dwa główne nurty fotografowania przez lunetę. Pierwszy, to wykorzystanie lunety (bez okularu) jako obiektywu do korpusu lustrzanki (poprzez fotoadapter, czyli pierścień pośredni z układem optycznym w środku). Fotograficzni puryści twierdzą, że tego sposobu nie można nazwać digiskopingiem, gdyż jest to zwykła fotografia cyfrowa z lunetą zamiast obiektywu. Drugi sposób polega na wykorzystaniu całej lunety (body + okular) oraz cyfrowego aparatu kompaktowego z własnym obiektywem typu zoom, który przyłożony w osi optycznej do okularu lunety rejestruje obraz będący ilorazem powiększeń lunety i obiektywu cyfrowego aparatu kompaktowego. W takim przypadku ogniskowe, jakimi dysponujemy, sięgają kilku tysięcy milimetrów! W rezultacie daje to ekstremalne powiększenia obiektów znajdujących się w dużej odległości od fotografującego. Ma to kapitalne znaczenie przy fotografowaniu ptaków z dużych odległości, bez konieczności ich płoszenia i niepokojenia.
![]() Nikon D80; f=500 mm; t=1/250 s; f/6,7; ISO 400
![]() Nikon F5, f=200 mm, film FujiX-Tra 400 Po wstępnym zapoznaniu się z tematem odwiedziłem w Gdańsku jedną z firm zajmujących się dystrybucją i sprzedażą lornetek i lunet obserwacyjnych, aby samodzielnie przetestować takie lunety (różnych producentów) do celów fotograficznych. Wybrałem do prób dwie lunety Ecotone (różnej wielkości i z dwóch różnych pułapów cenowych) oraz popularną w krajach Europy Zachodniej lunetę obserwacyjną firmy Kowa. Obie lunety Ecotone ze szkłami fluorytowymi i z powłokami antyrefleksyjnymi, zapewniającymi najwyższą możliwą jakość obrazu. Ich koszt 3000–5000 zł potraktowałem jako wysoki standard europejski. W skład rozważanej ceny wchodzi body lunety, przystawka fotograficzna do korpusu lustrzanki (z własnym układem optycznym), okular zmiennoogniskowy 20–60×. W markowej lunecie Kowa, aby utrzymać założoną cenę w okolicy 5000 zł, musiałem wybrać model ze szkłami optycznymi o średnicy obiektywu 82 mm (czyli najwyższej możliwej). Pominąłem lunety najbardziej liczących się firm ze względu na ich wysoką cenę, nierzadko przekraczającą 8000 zł. Dla przykładu Kowa TSN 823 ze szkłami fluorytowymi kosztuje z okularem 20–60× aż 7143 zł + przystawka fotograficzna za 877 zł!
![]() Telephoto Lens Support 293 (Manfrotto)
Do zdjęć używałem stabilnie zamontowanych na szynie Telephoto lens support (Manfrotto – patrz zdjęcie) korpusów lunet, firmowych przystawek foto do nich i body lustrzanki cyfrowej Nikon D80. Całość zamontowana na stabilnym statywie z głowicą wideo. Dodatkowo stabilizowana workiem-rękawem, ważącym ok. 7 kg. Spust migawki zwalniany był za pomocą elektronicznego wężyka spustowego z tego samego miejsca, w złych warunkach oświetleniowych (z przerwami, bowiem cały czas padał deszcz). Najpierw wykonałem zdjęcia lunetami Ecotone i Kowa o średnicach obiektywów 80 i 82 mm. Potem lunetą Ecotone o średnicy obiektywu 100 mm.
![]()
![]() Wyżej stronie zdjęcie wykonane Nikonem F-5 z „tradycyjnym” obiektywem 60 mm. Niżej fragment sfotografowany Nikonem D80 z lunetą Ecotone SP-100 (szkła fluorytowe) i przystawką fotograficzną. Odlegość ok. 75 m, dzień pochmurny. Par eksp.: ekw. czułości ISO 800, t=1/200 s.
data dodania: 17-10-2009
godzina dodania: 14:37
odsłon: 26431
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Najlepsze w 2025 - Liga Foto-Kuriera 2025 - tylko do 18 listopada 2025 r. Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Magda Czerwińska-Mejer, Adam Kot, Maciej Nowak, Marek Nużka, Adam Śliwa, Robert Sic, Ryszard Warchoł. Oni już wgrali swoje zdjęcia. Zainspiruj się. Zapraszamy do rywalizacji. Ze względu na długi weekend listopadowy postanowiliśmy przedłużyć termin przyjmowania zgłoszeń do 18 grudnia 2025 r. (wtorek do końca dnia). To ostatnia Liga Foto-Kuriera w tym roku. Jest o co walczyć. Życzymy najlepszych zdjęć. ![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 11/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 11/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie autorstwa Leszka Wygachiewicza, które prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku wydania. Powstało z 2032 zdjęć składowych i przedstawia głowę szerszenią. W środku też testy, opisy Canona R6 Mark III i Nikona ZR oraz testy Canona 85 mm f/1,4L VCM, Panasonica Lumix S1RII, Tamrona 16-30 mm f/2,8 oraz Sony FE 100 mm f/2,8 GM. Jak zwykle będzie co poczytać i czym się zainspirować. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 10/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Canon EOS R6 M III; 32,5 miliona pikseli, Open Gate, nowa jakość - dostępność i cena 6 listopada 2025 r. Canon zaprezentował dwa nowe produkty: aparat Canon EOS R6 Mark III oraz innowacyjny stałoogniskowy obiektyw Canon RF 45 mm f/1,2 STM; oba stworzono z myślą o twórcach, którzy chcą wynieść swoją kreatywność na wyższy poziom. Na kilka dni przed premierą mieliśmy możliwość zapoznania się z nowościami, dzięki czemu prezentujemy najważniejsze cechy Canona EOS R6 M III, a na najnowszym obiektywie skoncentrujemy się przy najbliższej okazji. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||