testowe OLYMPUS Centurion S - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 5/1999
Wersja Olympusa Centurion S odróżnia się od starej wyłącznie błyszczącym wykończeniem w kolorze perłowo-srebrnym, ale sam aparat stanowił interesującą propozycję dla osób fotografujących. Należy do klasy typu „bridge” czyli most. Kiedyś aparaty te znajdujące się pomiędzy klasycznymi lustrzankami z wymiennymi obiektywami, a kompaktami określano tym mianem i oczekiwano, że powstanie nowa klasa sprzętu.
Wobec żywiołowego rozwoju kompaktów i mocnej pozycji lustrzanek z wymiennymi obiektywami tak się jednak nie stało. Na placu boju wśród lustrzanek z niewymiennym obiektywem pozostała firma Olympus. Jej seria IS, wypuszczona na rynek w 1990 r., cieszyła się niezmienną popularnością w kolejnym już wcieleniu. Od samego początku aparaty tej serii były znane z łatwości użycia, stosunkowo zwartej budowy ułatwiającej transportowanie, z nieco radykalnego, ale eleganckiego wzornictwa, a jednocześnie z wysokiej jakości rozwiązań, zwłaszcza niskodyspersyjnego szkła optycznego obiektywów dających wysokiej jakości obrazy.
![]() Olympus postanowił połączyć zalety serii IS z podobnymi zasadami przyświecającymi systemowi APS - łatwością użycia i niewielkiemu rozmiarowi. W ten sposób powstał pierwszy Centurion, który właśnie doczekał się perłowo-srebrnej wersji S. Aparat robi wrażenie nie tylko kolorem, ale i zwartym, choć ekstrawaganckim kształtem. Zastosowanie systemu APS pozwoliło ograniczyć jego rozmiary do szerokości 118 mm, wysokości 83 mm i głębokości 111 mm, a masę do 460 g. Dane te oczywiście uwzględniają wbudowany obiektyw 25-100 mm (odpowiada obiektywowi dla klasycznego małego obrazka wielkości 31-125 mm). Obiektyw, według słów producenta, stanowił ulepszenie w stosunku do serii IS. Składa się on z jedenastu grup elementów optycznych, wśród których są soczewki ze szkła o niskim stopniu rozpraszania promieni świetlnych (LD), zwykle stosowanego w najdroższej optyce fotograficznej. Dodatkowo, w celu zmniejszenia zniekształceń bez konieczności zwiększenia wymiarów obiektywu, zastosowano dwie soczewki asferyczne, z których jedna jest soczewką hybrydową, czyli sklejoną z dwu odrębnie formowanych części. Ten zoom o dużej rozpiętości ogniskowych daje także możliwość fotografowania w trybie makro z odległości 60 cm przy wszystkich ogniskowych. ![]() W aparacie nie mogło zabraknąć dobrego systemu automatycznego nastawiania ostrości. Olympus poszedł śladem liderów w tej dziedzinie i zastosował w momencie premiery bardzo nowoczesne czujniki oparte na technologii CMOS, która może dawał aż czterokrotne zwiększenie czułości systemu w stosunku do tradycyjnych czujników detekcji fazowej. Elementy wykorzystane w Centurionie mają czułość 1200V/lux/sek, co oznacza, według producenta, że aparat jest w stanie ustawiać ostrość na odległe obiekty w świetle, w którym człowiek nie byłby w stanie ich zaobserwować. Kolejną korzyścią z APS jest pozostawienie dużej ilości miejsca na tylnej ściance, gdzie nie trzeba było umieszczać klapy komory filmu, ponieważ kasetę z filmem APS wsuwa się do komory wielkości samej kasety. W związku z tym, tylko główny włącznik zasilania oraz spust migawki znajdują się na wierzchu aparatu, podczas gdy pozostałe elementy sterowania zgrupowano na tylnej ściance. Uwagę zwraca tutaj nie tylko przejrzysty, podświetlany wyświetlacz ciekłokrystaliczny, ale i tzw. „przycisk bezpośredniego włączania trybów pracy”. Daje on szybki dostęp do czterech zaprogramowanych trybów doboru ekspozycji. Tryb „akcja-stop” wybiera najkrótszy możliwy w danej sytuacji czas otwarcia migawki, tryb portretowy kieruje się stosowaniem minimalnej przysłony w celu zamazania tła, ale współpracuje także z trybem lampy błyskowej, który synchronizuje go ze wszystkimi czasami otwarcia migawki, pozwalając na doświetlanie zdjęć wykonywanych przy wymagającym krótkich czasów otwarcia migawki świetle dziennym. Tryb zdjęć nocnych uwzględnia światło zastane wybierając długie czasy naświetlania, a tryb krajobrazowy wymaga maksymalnej przysłony tak, aby całość zdjęcia była ostra - od pierwszego planu po horyzont.
data dodania: 21-07-2012
godzina dodania: 01:01
odsłon: 7849
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||