testowe NIKONOS V - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 6/1995
Współpraca Nikona z podwodną fotografią małoobrazkową zaczęła się w 1963 r., kiedy to pojawił się Nikonos-1 aparat o dość obłych kształtach, niezbyt, prawdę powiedziawszy, urodziwy, ale niewątpliwie do fotografii podwodnej. Wyposażony był tylko w ekspozycję manualną, bez możliwości użycia flesza. Kolejno powstawały: Nikonos -II w 1968 r. i Nikonos -III w 1975.
Oba modele niewiele różniły się od "jedynki". Natomiast rok 1980 przyniósł spore zmiany: na arenę sprzętu fotograficznego wkracza Nikonos-IV A. Konstrukcja praktycznie stworzona od początku; A oznaczało automatykę czasu, korpus został ukształtowany bardziej ergonomiczniej, i co tu ukrywać, milej dla oka. Nikonos-IV A to podobno uszczelniony Nikon FE. Cztery lata później, w 1984 r. na rynku pojawia się Nikonos-V – aparat który pozwalał na fotografowanie do 50 m pod lustrem wody.
![]() Wygląd zewnętrzny Z zewnątrz Nikonosa-V rozpoznamy na pierwszy rzut oka po charakterystycznych obiektywach z pokrętłami, oraz po przeziernikowym (lunetkowym) celowniku. Nikonos-V nie jest lustrzanką. Mimo, że jego rozwiązania funkcjonalne pochodzą wprost od SLR, to brak mu rzeczy charakterystycznej: układu celowniczego w postaci: lustro-matówka-pryzmat pentagonalny. ![]() Aparat dostępny jest w dwóch kolorach: zgniłozielonym i pomarańczowym. Spust migawki znajduje się na szczycie uchwytu poprawiającego ergonomię aparatu. Pod spustem mamy jego blokadę. Prawym kciukiem obsługujemy klasyczną dźwignię transportu filmu i naciągu migawki. Współosiowo z dźwignią umiejscowiony jest pierścień naciągu obsługujący następujące funkcje: czasy otwarcia migawki od 1/1000 do 1/30 sek, pozycję A- automatyki czasu, M-90- mechaniczny czas 1/90, B, oraz R - pozycję umożliwiającą powrotne zwinięcie filmu (jest to jedyne znane mi jak dotąd rozwiązanie tej funkcji na pokrętle, bądź co bądź, czasów migawki). Po drugiej stronie układu celowniczego tradycyjnie mamy korbkę zwijania filmu do kasety oraz pierścień czułości filmu ze skalą od 25 do 1600 ISO. Warto tu przy okazji dodać, że czytnika kodu DX aparat nie posiada. Wizjer jak już wspominałem jest typu lunetkowego, czyli taki jak w aparatach typu "compact"; posiada on ramki ograniczające pole widzenia plus korekcję paralaksy przy fotografowaniu z małej odległości. Pod kadrem wyświetlacz LED informuje nas o czasach otwarcia migawki, o gotowości lampy błyskowej oraz o prześwietleniu lub niedoświetleniu. Pod spodem aparatu natomiast znajduje się gniazdo statywowe, pojemnik na baterie i gniazdo przyłączania lamp dedykowanych. Tylna ścianka jest zamykana przy pomocy blokady z przyciskiem. Tylko jednoczesne wciśnięcie przycisku i obrót blokady umożliwiają otwarcie ścianki. Producent zapewnia, że połączenia obiektyw - korpus, oraz korpus - tylnia ścianka powinny zachować szczelność do 50 m pod wodą. dalszy ciąg na następnej stronie
data dodania: 23-06-2011
godzina dodania: 23:20
odsłon: 12647
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||