testowe Pierwsza lustrzanka - Canon EOS 1200D czy Nikon D3300. Pełny test z Foto-Kuriera 5/2014
ciąg dalszy...
![]()
W Nikonie D3300 jest tryb „łatwa panorama”. Dzięki niemu możemy rejestrować zdjęcia panoramiczne o maksymalnych wymiarach 1632×9600 pikseli. Przedstawione zdjęcie ma wymiary 4800×1080 pikseli. Ponadto w aparatach możemy korygować wady obiektywu: w EOS-ie 1200D winietowanie a w Nikonie dystorsję. Oba modele mają funkcje rozjaśniające ciemne partie obrazu: automatyczny optymalizator jasności (Canon) i D-Lighting (Nikon).
![]()
W EOS-ie 1200D umieszczono 9-polowy układ AF a w D3330 11-polowy. Oba układy mają po jednym czujniku krzyżowym. Do działania tych układów jak na tej klasy sprzęt nie ma się co przyczepiać. Za możliwości fotograficzne przyznajemy 5 punktów Canonowi i 5,25 Nikonowi.
![]()
W każdej lustrzance znajdziemy tryby, w których możemy indywidualnie dobierać parametry ekspozycji. W tym przypadku ustawiliśmy aparat w tryb preselekcji czasu (Tv/S) i wydłużyliśmy go na tyle, by zarejestrować same smugi świateł.
Pomiary
W redakcyjnym studiu sprawdziliśmy: dynamikę przetworników, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność dedykowanych ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym (3000 K) oraz błyskowym (5000 K). Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Temperatura barwowa i ekspozycja ustawiane były ręcznie według wskazań urządzeń pomiarowych: Gossen Digipro F i Minolta Color Meter III. ![]()
Przy świetle żarowym, w obu modelach, lepiej ustawić balans bieli w tryb żarowy.
Dynamika
Rozpiętość dynamiki przetwornika sprawdziliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze barwowej 3000 K oraz ekwiwalencie czułości ISO 100. W tej kategorii przyznajemy po 5,15 punktu.
![]()
Zakres dynamiki w testowanych Nikonie i Canonie jest na przyzwoitym poziomie i wynosi 6 i 1/3 EV.
Odwzorowanie barwne
Odwzorowanie barwne sprawdzaliśmy przy oświetleniu żarowym (3000 K) i błyskowym (5000 K).
Za odwzorowanie barwne przyznajemy Canonowi 5 punktów, a Nikonowi 4,75 punktu. Szumy Do testu w redakcyjnym studiu wykorzystaliśmy tablicę barwną X-rite. Pomiary testowe wykonaliśmy na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Ekspozycja i balans bieli zostały ustawione ręcznie wg wskazań światłomierza Gossen Digipro F i kolorymetru Minolta Color Meter III. Pomiary przy świetle żarowym i błyskowym wykonaliśmy przy wyłączonej redukcji szumów, oraz, w przypadku Canona przy redukcji na poziomie „standardowym” i „mocnym” a w przypadku Nikona z włączoną redukcją szumów.
![]() ![]()
W świetle żarowym przy wyłączonej i włączonej redukcji , poziom zaszumienia do wartości ISO 1600 jest niemal identyczny.
Podczas pomiarów w studiu, w świetle żarowym, tak przy wyłączonej jak i włączonej redukcji wysokich czułości (w Canonie w tryb standard), poziom zaszumienia obrazu do wartości ISO 1600 jest niemal identyczny w obu aparatach. Powyżej tej wartości EOS 1200D rejestruje nieco więcej szumu. Po włączeniu w Canonie mocnej redukcji szum na zdjęciach zdecydowanie spada.
data dodania: 22-12-2016
godzina dodania: 16:30
odsłon: 234097
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||