testowe Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TEST
ciąg dalszy...W dolnej części kamery, w płaszczyźnie osi optycznej obiektywu, umieszczono tradycyjny mały gwint statywowy, oraz komorę akumulatora litowo-jonowego. Akumulator jest nieco większy od popularnego paluszka i posiada inne parmetry: napięcie 3,7V, a pojemność 1500 mAh.
![]()
Aparatem nie łatwo jest wykonywać zdjęcia podchwycone. Zależy to w dużej mierze od umiejętności szybkiego ustawiania ostrości. Niemniej tym razem udało się.
Oznaczono go symbolem EU-85. System mocowania akumulatora rozwiązano w ten sposób, że przypadkowe otwarcie pokrywy komory nie powoduje jego wypadnięcia, a wymiana jego nie wymaga odkręcania standardowej statywowej płytki Manfrotto, mocującej aparat na statywie (wpisać symbol). Niby drobiazg, a jednak cieszy i ułatwia pracę.
![]()
Ramka pola ustawiania ostrości (A) wizjera optycznego aparatu, liczby odpowiadające wartościom czasu ekspozycji wynoszącego odpowiednio 1/60 i 1/500 s (B).
Generalnie obsługa aparatu jest niezwykle prosta dla osób znających klasyczne aparaty dalmierzowe. Poza niezrozumiałymi piktogramami i kiepskim uchwytem oraz odklejającą się wykładziną czołową, nie mamy do Epsona RD1 większych zastrzeżeń.
Światłomierz Aparat może dobierać parametry ekspozycji w dwóch trybach pracy: ręcznym i automatycznym z preferencją przysłony. W obu przypadkach pomiar dokonywany jest metodą uśrednioną z uwypukleniem środka pola. Przy pomiarze ręcznym wykorzystujemy liczby widoczne w dolnej części wizjera optycznego aparatu. Liczba oznaczająca czas wybrany przez nas na kole wyboru czasów otwarcia migawki w momencie wstępnego naciśnięcia spustu migawki w celowniku lunetkowym podświetlona jest ciągłym czerwonym światłem.
![]()
Wskazówki funkcyjne można skalibrować bardzo precyzyjnie. Natomiast po jej lewej lub prawej stronie migają tym samym kolorem odpowiednio do sytuacji oświetleniowej wartości liczbowe czasów, które powinniśmy ustawić. Wskazują one odpowiednio ”niedoświetlenie” lub „prześwietlenie” rejestrowanego obrazu. Dobór prawidłowej ekspozycji polega na takim ustawieniu parametrów ekspozycji przy pomocy koła czasów otwarcia migawki i pierścienia przysłon żeby świeciła się światłem ciągłym jedynie jedna wartość czasu otwarcia migawki, wskazując tym samym poprawność ekspozycji.
![]()
Fotografujący może zaprogramować do trzech rodzajów typów „filmów” (metod rejestracji) różniących się sposobem wygładzania brzegów, nasycenia barw, tint, kontarstem oraz poziomem średnim szumów. Automatyka czasu w modelu tym oznaczona jest na kole czasów otwarcia migawki symbolem AE i umożliwia automatyczne dobranie do zadanej wartości przysłony czasu ekspozycji (w celowniku odpowiednia liczba podświetlona jest światłem czerwonym), który możemy odpowiednio skorygować w zakresie +/- 2 EV ze skokiem 1/3 EV. Wprowadzenie korekty sygnalizowane jest pulsacyjnym miganiem wybranego czasu ekspozycji. Przy czym w wizjerze nie widzimy wartości wprowadzonej korekty. Można ją jedynie odczytać z górnego pokrętła czasów otwarcia migawki.
data dodania: 06-03-2009
godzina dodania: 19:31
odsłon: 43407
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||