Wydania FK: 182,
publikacje: 9639,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2182,
galerie zdjęć: 315576,
użytkownicy: 10099
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Panasonic Lumix GH1 - Aparat multimedialny
ciąg dalszy...
Możliwości multimedialne
Możliwości
multimedialne to bez wątpienia najmocniejsza strona tego aparatu.
Większe niż w aparatach kompaktowych wymiary matrycy sprawiają, że pod
względem jakości nagrań Lumiksowi bliżej będzie do zaawansowanych nawet
kamer wideo i lustrzanek z funkcją filmowania. Zgodnie z najnowszymi
standardami sekwencje rejestrowane są w formacie Full HD 1920×1080 i HD
1280×720 z częstotliwością 30 kl./s. Nagrania zapisywane są w postaci
plików QuickTime Motion JPEG lub kodowanie w standardzie AVCHD
(MPEG-4/H.264), co ma umożliwiać zapisywanie filmów dwa razy dłuższych
w rozdzielczości HD (w porównaniu z tradycyjnym JPEG Motion). Czas
jednego nagrania ograniczony jest do 29 min 59 s. Wbrew pozorom, nie
jest to spowodowane względami technicznymi – ograniczenia wymusza na
producentach europejskie prawodawstwo, zgodnie z którym każde
urządzenie rejestrujące sekwencje dłuższe niż 30 min traktowane jest
jak kamera wideo, a to wiże się z wyższym opodatkowaniem. Nagrywanie
rozpoczynamy i kończymy tym samym dedykowanym przyciskiem, umieszczonym
pod kciukiem na tylnej ściance aparatu. Na ekranie pojawia się
pulsująca czerwona kropka, wyświetlany jest też czas rejestracji
i pozostały czas nagrania. Największą przewagą aparatów z wymienną
optyką nad multimedialną lustrzanką ma być jednak brak lustra,
umożliwiający zastosowanie autofocusu pracującego w trybie ciągłym.
Jakość nagrania możemy szybko zmienić dzięki QuickMenu
Jak to się sprawdza w praktyce?
Otóż
bardzo różnie – aparat faktycznie sam ostrzy, ale niestety nie
najszybciej i potrafi się zgubić; na szczęście możemy szybko doostrzyć
obraz wciskając do połowy spust migawki. Nie jest więc jeszcze idealnie
ale i tak o niebo lepiej niż w przypadku lustrzanek. Świetnie sprawdza
się też nowy obiektyw- jest naprawdę cichy zarówno podczas zmiany
ogniskowej jaki i ustawiania ostrości. Tego samego nie można niestety
powiedzieć o pracy pokrętła sterowania, znajdującego się poniżej
spustu.
Zacznijmy od początku. Dla ambitnych użytkowników
przewidziano wybierany na „grzybku” tryb kreatywny. W tym trybie
z poziomu menu możemy zdecydować się na ręczną kontrolę czasu,
ekspozycji lub obu tych parametrów. Teraz panujemy więc już nad czasem
otwarcia migawki i głębią ostrości, ale cena jest wysoka – parametry
kontrolujemy za pomocą umieszczonego poniżej spustu pokrętła. Każdy
„przeskok” w prawo lub w lewo jest bardzo głośny, a wbudowany mikrofon
rejestruje to bardzo wyraźnie.
Skoro jesteśmy już przy mikrofonie –
na szczęście nie musimy go używać. Rejestruje co prawda dźwięk
stereofonicznie (choć nie jest to jeszcze dźwięk przestrzenny) ale
i tak dużo lepszym wyjściem będzie zastosowanie mikrofonu zewnętrznego,
np. dedykowanego dla tego aparatu Panasonika DMW-MS1 instalowanego na
„gorącej stopce” czyli złączu zewnętrznej lampy.
Zdjęcia i filmy
w formacie AVCHD można odtworzyć bezpośrednio w telewizorze Panasonic
Viera Full-HD. Wystarczy umieścić kartę pamięci SD w slocie SD/SDHC
(Viera Image Viewer) lub w odtwarzaczu Blu-ray. Możemy też podłączyć
aparat LUMIX DMC-GH1 za pomocą kabla mini HDMI i funkcji Viera Link.
Do
filmowania w dużej rozdzielczości zalecane są karty pamięci co najmniej
6 klasy prędkości (class 6) ale jak przekonaliśmy się niedawno karta
karcie nie równa i nie zawsze deklarowana klasa zgadza się
z faktycznymi możliwościami nośnika (Panasonic ma już w ofercie karty
10 klasy).
Trzeba jeszcze pochwalić GH1 za bardzo dobry ekran LCD.
Umieszczony na przegubie, 3-calowy, o zwiększonej rozdzielczości (460
tys. pikseli) daje naprawdę duże możliwości. W swojej klasie, pod
względem możliwości multimedialnych GH1 jest w tej chwili niewątpliwie
liderem. Za możliwości multimedialne przyznajemy mu więc 6 punktów.
Podsumowanie
Panasonic
GH1 to przede wszystkim aparat o imponujących możliwościach
multimedialnych. Cena na poziomie 6999 zł w pierwszej chwili wydaje się
wręcz szalona, ale trzeba przyznać że próżno szukać kamery z wymienną
optyką i tak dużym przetwornikiem za te pieniądze. To bez wątpienia
aparat dla fanów filomowania. Tym którym zależy głównie na fotografii
polecamy dużo tańszego poprzednika, model G1
Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Magda Czerwińska-Mejer, Adam
Kot, Maciej Nowak, Marek Nużka, Adam Śliwa, Robert Sic, Ryszard
Warchoł. Oni
już wgrali swoje
zdjęcia. Zainspiruj się. Zapraszamy do rywalizacji. Ze względu na długi weekend listopadowy postanowiliśmy przedłużyć termin przyjmowania zgłoszeń do 18 grudnia 2025 r. (wtorek do końca dnia). To ostatnia Liga Foto-Kuriera w tym roku. Jest o co walczyć. Życzymy najlepszych zdjęć.
Foto-Kurier 11/25 jest
już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie autorstwa Leszka Wygachiewicza, które prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku wydania. Powstało z 2032 zdjęć składowych i przedstawia głowę szerszenią. W środku też testy, opisy Canona R6 Mark III i Nikona ZR oraz testy Canona 85 mm f/1,4L VCM, Panasonica Lumix S1RII, Tamrona 16-30 mm f/2,8 oraz Sony FE 100 mm f/2,8 GM.
Jak zwykle
będzie
co
poczytać i czym się
zainspirować. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 10/25,
który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych.
6 listopada 2025 r. Canon zaprezentował dwa nowe produkty: aparat Canon
EOS R6 Mark III oraz innowacyjny stałoogniskowy obiektyw Canon RF 45 mm f/1,2 STM; oba stworzono z myślą o twórcach, którzy chcą wynieść swoją kreatywność na wyższy poziom. Na kilka dni przed premierą mieliśmy możliwość zapoznania się z nowościami, dzięki czemu prezentujemy najważniejsze cechy Canona EOS R6 M III, a na najnowszym obiektywie skoncentrujemy się przy najbliższej okazji.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024