testowe Superzoomy (na wakacje i nie tylko) - pełny test opublikowany w FK 6/12![]() ciąg dalszy...
Pod względem dużej rozdzielczości ekrany wyróżnia się Nikon i Sony z 921 tys. punktów. W pozostałych modelach mamy do czynienia z 460 tys. punktów. Tu znowu wspomnianym minusem Olympusa jest nieruchomy ekran i dlatego model ten otrzymuje 4,5 punktu; Canon 4,75 punktów za niską rozdzielczość, mały wymiar i szumy; 5 punktów dla Fujifilm; 5,25 punktu dla Nikona i Sony za dużą rozdzielczość, oraz 5,5 punktu dla Panasonica za przegubowe zamocowanie ekranu. Niestety żaden z testowanych modeli nie ma ekranu dotykowego.
![]()
W Fujifilm HS30EXR możemy wybrać symulację efektów charakterystycznych dla diapozytywów tej firmy.
![]()
Panasonic. Duży ekran na przegubie to wielki plus. Trochę szkoda, że nie jest jeszcze dotykowy.
![]()
Nikon P510 dostępny jest również w kolorze bordowym, który na pewno spodoba się niejednej kobiecie.
![]()
Sony. W tego typu aparatach znajdziemy szeroki wybór programów tematycznych na prawie każdą okazję.
Wizjer elektroniczny Pod względem parametrów; wielkości i rozdzielczości wizjera na czoło wysuwa się Fujifilm z przekątną 0,26" i rozdzielczością aż 920 tys.punktów. I to jest widoczne przy korzystaniu z wizjera tego modelu względem konkurencji. Obraz jest większy i znacznie przyjemniejszy dla oka, pozbawiony smużenia. Niemniej daleko mu do obrazu z wizjera optycznego. Pozostałe modele mają przekątną 0,2" i tylko ok. 201 tys. punktów. Wszystkie wizjery mają 100% pokrycie kadru oraz korekcję dioptryczną. Werdykt: 4,75 punktu dla Fujifilm; 4 punkty dla pozostałych i 1 punkt dla Olympusa, który niestety nie posiada wizjera elektronicznego.
![]() Porównanie szerokiego kąta naszej testowej szóstki. Wyniki są zaskakujące. Np. Panasonic „oferuje” szerszy kąt od Canona. Mimo, że wg ekwiwalentów ogniskowych dla filmu małoobrazkowego, podawanych w specyfikacji przez producentów, powinno być odwrotnie.
![]()
Porównanie przybliżenia, jakie dają najdłuższe ogniskowe testowanych modeli. Tutaj – w przeciwieństwie do testu szerokiego kąta (patrz str. 78) – bez zaskoczenia. Z Nikonem P510 (ekw. obiektywu z ogiskową aż 1000 mm podpiętego do aparatu małoobrazkowego) najbardziej „zbliżymy się” do fotografowanego obiektu bez ruszania się z miejsca.
Możliwości fotograficzne W tego typu aparatach istotnym elementem ich możliwości jest obiektyw. Zastosowane tu konstrukcje są dosyć jasne i mają przysłonę ok. f/3 przy najkrótszej ogniskowej i ok. f/5,6 przy maksymalnej. Największy zakres ogniskowych ma Nikon, krotność jego obiektywu to 42×; kolejny to Canon z krotnością 35×; następnie Fujifilm i Sony z 30×; Olympus 26×. Ostatnim w tej wyliczance jest Panasonic z krotnością zaledwie 24×. Te wartości optycznej krotności obiektywu możemy rozszerzyć poprzez zoom cyfrowy. Konstrukcja tych obiektywów to z reguły kilkanaście soczewek, wśród których zawsze umieszczono przynajmniej jedną specjalistyczną soczewkę mającą na celu poprawę jakości całej konstrukcji.
![]()
Filtry typu szkic znajdziemy m.in. w Nikonie i Olympusie.
Kolejnym istotnym elementem tych konstrukcji jest jego serce, czyli matryca. Fizyczna wielkość przetworników jest zbliżona. Najczęściej jest to 1/2,3". Trochę większy jest w Fujifilm 1/2", a mniejszy w Panasoniku 1/2,33". Są to przetworniki typu CMOS (MOS – Panasonic). W Canonie, Fujifilm, Nikonie i Sony wykonana jest ona w technologii BSI. Matryce współpracują z wydajnymi nowoczesnymi procesorami umożliwiającymi szybkie przetwarzanie i zapis zarejestrowanego materiału. W przypadku Fujifilm jest to nawet procesor dwurdzeniowy. Najwyższą rozdzielczością może poszczycić się Sony – 18,2 mln pikseli, umożliwia wydrukowanie zdjęć w formacie 31,1×41,4 cm, przy 300 dpi. Zaś najniższą Canon i Panasonic – 12 mln. Daje ona wydruki w formacie 25,4×33,9 cm. Pośrednie modele dysponują 16 mln pikseli (Fujifilm i Nikon) oraz 14 mln (Olympus). Pod względem zakresów ekwiwalentów czułości przoduje Sony z zakresem od ISO 100 do ISO 12 800. Fujifilm ma również możliwość ustawienia ISO 12 800, ale w zmniejszonej rozdzielczości. Nikon otrzymał maksymalną wartość Hi1 (6400) a w pozostałych najwyższa wartością ISO jest 3200. Wymienione tu wartości ISO są wartościami, które możemy używać w różnych trybach fotografowania. W Nikonie również występuje ISO 12 800 (Hi2), ale tylko dla zdjęć czarno-biaych, a w Panasoniku ISO 6400 w trybie tematycznym „Duża czułość”.
![]()
Panasonic FZ150
data dodania: 12-08-2012
godzina dodania: 01:00
odsłon: 150963
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Właśnie zamierzam kupić wyżej wspomnianego Nikona 510p , dobrze , że w teście wypadł celująco...
Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II 8 lutego 2023 r. Canon Europe, w blisko cztery lata po premierze Canona RP (patrz test w FK 5/19, nagroda EISA 2019-2020), zaprezentował Canona EOS R8, pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy, najlżejszy w rodzinie Canon EOS R, który odziedziczył wiele technologicznych rozwiązań po bogato wyposażonym modelu Canon EOS R6 Mark II. W publikowanym teście, tam gdzie to ma sens porównujemy testowany model z Canonem EOS RP i Canonem EOS R6 Mark II. ![]() Sigma S 200 mm f/2 DG OS Sigma 200 mm f/2 DG OS | Sports to pierwszy na świecie teleobiektyw stałoogniskowy 200 mm f/2 przeznaczony do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Zapoznaj się z informacją prasową i zobacz dane techniczne obiektywu. ![]() EISA MAESTRO AWARDS - gala wręczenia nagród EISA - Ascot 2025 26 września 2025 r. w Ascot w UK odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród EISA AWARDS 2025/2026 oraz oficjalna prezentacja nagrodzonych i wyróżnionych prac w konkursie EISA MAESTRO 2025. Przedstawiamy kilka zdjęć przybliżających dane wydarzenie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |