Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

9 lipca 2020 r., w blisko 4 lata po premierze Canona EOS 5D Mark IV (25 sierpnia 2016 r.) firma Canon zaprezentowała najnowszy i najbardziej zaawansowany pełnoklatkowy bezlusterkowiec z serii EOS R z mocowaniem obiektywów RF o symbolu EOS R5. Model ten ma nową, 45-milionową matrycę CMOS i można nim wykonywac zdjęcia seryjne do 20 kl./s (migawka elektroniczna). Jest również pierwszym bezlusterkowcem w historii z możliwością wewnętrznego (na karty pamięci) nagrywania filmów 8K/30p i 4K/120p. W naszym teście, tam gdzie to ma sens, porównujemy ten model z Canonem EOS 5D IV, ulubionym Canonem zaawansowanych i profesjonalnych filmujących i fotografujących.

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

Od zewnątrz, ergonomia, estetyka i intuicyjność obsługi

Lekki, wykonany ze stopu magnezu, korpus Canona EOS R5 jest o ok. 11% mniejszy (patrz porównanie) i lżejszy (650 g) od 5D MIV (800 g). Od frontu, pod względem funkcjonalnym, oba aparaty nie różnią się zbytnio. Canon R5 jest niższy od lustrzanki i to wydaje się oczywiste, gdyż nie ma on wizjera optycznego, a elektroniczny (patrz dalej), który zajmuje mniej miejsca w korpusie.

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

Tylne części korpusu różnią się natomiast dość znacznie. Większość zmian wynika z tego, że w R5 zastosowano dotykowy ekran osadzony na przegubie, a w 5 DM IV był o na stałe wbudowany w korpus. To bardzo ważna zmiana z korzyścią dla R5. W R5 zmniejszono też tylne pokrętło wyboru funkcji, ale nie wpłynęło to negatywnie na komfort jego obsługi. Novum w R5 jest system przełączania tryby pracy RF z fotograficznego na filmowy. W 5D MIV realizowano to za pomocą przycisku obok wizjera, a tutaj odbywa się to za pomocą kombinacji przycisków MODE [1] i INFO [2], który w R5 zajął miejsce przycisku Q w 5D MIV. Jednak zdecydowanie najwięcej zmian dokonano w górnej części korpusu.

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

Zrezygnowano z koła wyboru funkcji będącego po lewej stronie w 5D MIV [3] oraz zmieniono i zmniejszono wyświetlacz informacyjny [4]. W R5 ma on kształt kwadratu o boku ok. 22 mm [5], a w 5DM IV jest to prostokąt o dłuższym boku mającym ok. 45 mm, czyli ponad 2 razy większy. Zmieniono kolor podświetlenia z pomarańczowego na „biały”. Z górnej część korpusu zniknęły też przyciski wybory balansu bieli, ISO, wyboru częstotliwości pracy oraz kompensacji ekspozycji. Teraz dostęp do nich wywoływany jest przyciskiem M-Fn w kombinacji z kołem wyboru umieszczonym wokół przycisku MODE [A].

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

Czy to dobre rozwiązanie?
Początkowo wydawało nam się, że to totalne nieporozumienie. Jednak po pewnym czasie obcowania z aparatem już nie byliśmy tego tak pewni. Oczywiście wszystko jest kwestią przyzwyczajenia i własnych preferencji. Częste zmiany ISO, WB czy korekty ekspozycji będą trudniejsze w nowym Canonie. Ledowy wyświetlacz funkcyjny w R5 ma zatem strukturę „warstwową”, która umożliwia wybór funkcji filmowych (przełączanie między fotografowaniem i filmowaniem) za pomocą przycisku INFO lub „ekspozycyjnych” za pomocą przycisku M-Fn [6].

 

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

 

Dzięki temu rozwiązaniu udało się przypisać jednemu z wolnych przycisków funkcję filmowania [B], co jest dobrym posunięciem biorąc pod uwagę fakt, że duża część zmian w aparacie powstała w trosce o dobro i wygodę filmujących i to tych przez wielkie „F”.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 05-12-2020
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 11027
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.121) / 0.107

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |