testowe Linhof M679 – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 4/2000Linhof M679 jest zawodową kamerą o budowie modułowej przeznaczoną do wykonywania zdjęć na błonie zwojowej na format od 6 x 6 cm , 6 x 7 cm do 6 x 9 cm. Dzięki wymienialnemu adapterowi możliwe jest wykorzystanie kaset wszystkich ważniejszych aparatów średnioformatowych oraz przystawek cyfrowych różnych typów.
Sztywna konstrukcja kamer średnioformatowych, mimo
dostosowania do nich obiektywów z możliwością przesuwów, ma swoje
ograniczenia. Świadome kontrolowanie i ˙kształtowanie perspektywy,
możliwość lepszego rozkładu ostrości, eliminacja zbiegających się linii
równoległych i kreatywne przesunięcia w celu uzyskania optymalnej
jakości wyrazu, są dostępne tylko konstrukcjom elastycznym, opartym na
systemie ławy optycznej. Ten zaskakująco spójny technologicznie aparat,
jakim jest Linhof M 679, obfituje w wiele udogodnień, dostarczając
precyzji zdjęciom na błonie zwojowej i obrazowi cyfrowemu. Wysoki komfort obsługi, prawie nieograniczona elastyczność, kompletny zestaw wyposażenia dodatkowego charakteryzują system M 679. Konsekwentna technika przesunięć pośrednich ułatwia pracę, szybko i bezbłędnie prowadzi do osiągnięcia zamierzonego rezultatu. Dwie równoległe i stabilne szyny składają się na ławę optyczną, która bez przebudowy i stosowania elementów przedłużających zapewnia zakres wyciągu miecha od 53 (40) do 326 mm. Dzięki temu prawie wszystkie zawodowe obiektywy, od szerokokątnych o ogniskowej 35 mm, do długoogniskowych obiektywów o f=240 mm, mogą być stosowane z zachowaniem wszystkich ruchów nastawczych. Ważnym elementem konstrukcyjnym jest zintegrowany zespół, który spełnia rolę nie tylko obejmy ławy optycznej i łącznika statywowego, ale ponadto umożliwia wykonywanie ruchów kamerą wokół osi pionowej w kręgu 3600, jak również pokłonu ławy optycznej. M 679 ma ergonomiczną konstrukcję, precyzyjnie wykonane mikro-napędy, ułatwiające szybkie i bezbłędne wyszukiwanie potrzebnego wycinka. Ustawienie pozycji ogranicza się do obrotów pokrętłem, co pozwala fotografowi skoncentrować pełną uwagę na obserwacji obrazu widzianego na matówce. Konstrukcja tego aparatu odznacza się dużą zwartością i solidnością wykonania. Dzięki cofniętej płytce obiektywowej i szerokokątnemu miechowi możliwe jest stosowanie krótkich obiektywów o ogniskowej od 45 mm. Podstawą kamery jest solidnie wykonana dwuczęściowa ława optyczna. Jej prawa część jest wysuwana do przodu, zaś lewa do tyłu. Dzięki temu minimalne zsunięcie standardów z mieszkiem szerokokątnym i cofnięta płytką obiektywową wynosi 53 mm, a z podwójnie cofniętą płytką obiektywową wynosi 40 mm. Maksymalny wyciąg miecha wynosi 326 mm. Pozwala to na stosowanie obiektywów w zakresie ogniskowych od 45 mm z cofniętą płytką obiektywową (lub 35 mm z podwójnie cofniętą płytką) do 240 mm z migawką sterowaną mechanicznie lub elektronicznie montowaną do płytek obiektywowych Linhofa. Ostrość i kontrast obrazu poprawia profesjonalne kompendium z regulowanymi zasłonkami oraz z uchwytem do mocowania filtrów. Możliwe jest podłączenie cyfrowych lustrzanek Realizacja reguły Scheimpfluga nie stwarza najmniejszych problemów, dzięki czemu uzyskanie wysokiej jakości zdjęć w fotografii stołowej jest uzyskiwana zarówno dla materiałów fotochemicznych, jak i obrazów cyfrowych. Pionowe przesunięcia standardów realizowane są w sposob pośredni, ponieważ nie ma bezpośredniego przesunięcia pionowego. Pochylenie ławy optycznej i ponowne pionowe ustawienie obu standardów pozwala na realizację tego ruchu. Dzięki temu korekcja zbieżności linii pionowych jest bezproblemowa. W sposób pośredni jest również realizowane poziome przesunięcie równoległe. Przy skośnym ustawieniu kamery do fotografowanego obiektu równoległe ustawienie obu standardów następuje szybko i precyzyjnie. Wymienialne skale głębi ostrości (każda do innego formatu zdjęcia) pozwalają szybko i bezbłędnie określić przysłonę optymalną. Obiektywy W kamerze mogą być stosowane obiektywy Rodenstocka I Schneidera. Większość z nich z migawką Copal O lub Copal 1. Listę szerokokątnych obiektywów otwierają Apo-Grandagon 4,5/35 mm o średnicy pola obrazowego 125 mm i Apo-Grandagon 4,5/45 mm (131 mm) oraz Super Angulon 5,6/45 (123 mm). Jako obiektywy o normalnym kącie widzenia mogą być stosowane Apo-Symmar 5,6/100 mm, Apo-Sironar-N 5,6/100 mm lub nieco dłuższe i o większej średnicy pola obrazowego Macro-Symmar 5,6/120 mm, czy Apo-Macro-Sironar 2,6/120 mm. Ogniskowa najdłuższych obiektywów wynosi 240 mm, są to Apo-Symmar 5,6/240 mm, Apo-Sironar-N 5,6/240 mm lub Apo-Ronar 5,6/240 mm. Obiektywy są montowane na płaskich płytkach obiektywowych Linhofa. Istnieje również możliwość stosowania obiektywów od kamery Linhof Technika 45 dzięki specjalnej płytce obiektywowej. Do Linhofa 679 mogą być stosowane obiektywy Rodenstocka lub Schneidera w zakresie ogniskowych 35-240 mm. Pełnię wykorzystania możliwości obiektywów ułatwiają kompendia, poprawiające rozdzielczość, kontrast i wierność oddania barw. Prostsze w budowie jest kompedium bazowe, mocowane w otworach w przednim standardzie, ale daje mniejsze możliwości niż profesjonalne z maskami ograniczającymi kadr i uchwytem na filtry. Tył tego kompendium mocowany jest podobnie jak poprzednie, natomiast przód (ze wzglęgu na większy ciężar) do dwóch prętów wysuwanych z ławy optycznej. Do fotografii cyfrowej mogą być stosowane obiektywy takie, jak na przykład Cambonar - w szerokim zakresie do przystawki Megavision, Apo-Sironar Digital i Apo-Componon HM, z migawkami elektronicznymi Rollei Direct Drive i Horseman ISS. Technika pracy Technika pracy kamerą Linhof M 679 jest nieco odmienna niż w innymi kamerami. Rezygnacja w konstrukcji z bezpośrednich ruchów pionowych powoduje konieczność wykonania pokłonu ławą optyczną i obrotu obu standardów. Wielkość równoległego przesunięcia pionowego zależy od kąta pokłonu oraz rozciągnięcia miecha, a ten parametr zależy od ogniskowej obiektywu i skali odwzorowania. Przy małym wyciągu miecha i równoległym położeniu obu standardów przy 300 pokłonie, wielkość przesunięcia wynosi 38 mm i rośnie w miarę powiększania się wyciągu, osiągając 168 mm. Podobne zjawisko występuje przy wykonywaniu równoległego przesunięcia poziomego (obrót głowicy panorama-pokłon oraz obrót przedniego standardu wokół osi pionowej).
Jeśli fotografowanym
obiektem jest wysoki budynek, postępujemy następująco: w położeniu
początkowym kamerę ustawiamy tak, aby na matówce kamery zobaczyć widok
jak na zdjęciu 6. Z bliskiego punktu widzenia na obrazie występują
charakterystyczne zbieżności linni pionowych. Korekcję zbieżności
uzyskujemy poprzez obrót obu standardów wokół osi poziomej,
doprowadzając do równoległości z powierzchnią fotografowanego budynku.
Podobnie
postępujemy w studiu w fotografii stołowej. Po wykonaniu pokłonu
zbieżności perspektywiczne korygujemy obrotami przedniego i tylnego
standardu wokół osi poziomej. Przy wykonywaniu ruchów kombinowanych,
jako pierwszy wykonujemy pokłon ruchem zintegrowanej głowicy
panorama-pokłon, a następnie obrót (korekcja zbieżności linii
pionowych), po czym uzyskujemy większą ostrość obrazu obrotem standardu
przedniego lub tylnego (zgodnie z regułą trzech płaszczyzn). data dodania: 03-11-2012
godzina dodania: 19:52
odsłon: 9063
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Test Nikkora Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR 13 października 2021 roku firma Nikon zaprezentowała 7,8-krotny zoom Nikkor Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR, który - jak zapewnia producent – charakteryzuje się wysoką jakością optyczną zarówno przy krótkiej, standardowej, jak i długiej ogniskowej. W artykule staramy się odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu ta opinia pokrywa się z rzeczywistością? Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23 20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to, że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem naszymi wrażeniami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |