testowe TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009
ciąg dalszy...
Oba aparaty są bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Uproszczono je do granic przyzwoitości, i nikt nie powinien mieć problemów z ich obsługą. Podsumowując, oba korpusy wykonano dość solidnie. Sony wygrywa stylistycznie, ale lepszy design pokutuje nienajlepszą ergonomią. Za estetykę przyznajemy 5 punktów Nikonowi i 5,5 punktu dla Sony. Za intuicyjność po 5,5 punktu, a za ergonomię 5 w przypadku Nikona, i niestety tylko 4 w przypadku Sony. Sony a230
![]() Nikon D3000
![]() Nikon D3000
![]() Aparaty są naprawdę bardzo intuicyjne. Ilustrowane menu „prowadzi za rączkę” użytkownika, objaśniając każdą funkcję i ustawienie. W Nikonie przybrało to nawet postać wbudowanego samouczka, aktywowanego z poziomu pokrętła sterowania.
Test
Pomiary możliwości przetwornika wykonaliśmy w redakcyjnym studiu. Do oświetlenia tablicy testowej GretagMacbeth użyliśmy dwóch lamp Bowens Esprit 500 z nałożonymi softboxami Elfo 50×90 cm (temp. barwowa ok. 5200 K). Do testów przy oświetleniu ciągłym (2900 K) wykorzystaliśmy żarówki pilotujące lampy Halolux 230 W. Parametry oświetlenia dobieraliśmy korzystając ze światłomierza Minolta Auto Meter IVF. Niestety ani Sony a230, ani Nikon D3000, podobnie jak większość lustrzanek konsumenckich, nie dają możliwości ręcznego doboru wartości temperatury barwowej. Wykonując zdjęcia z błyskiem wybraliśmy profil balansu bieli dla lampy błyskowej. Podobnie, wykonując zdjęcia ze światłem ciągłym, wybraliśmy profil „światło żarowe”. Test przeprowadzono z wykorzystaniem kart pamięci SDHC SanDisk Extreme III 16 GB (6 class).
Dynamika rejestracji Oba aparaty wyposażono w matryce światłoczułe typu CCD, formatu APS-C (23,6×15,8 mm), o efektywnej rozdzielczości 10 mln pikseli. Można spekulować, że jest to ten sam produkowany przez Sony przetwornik, a różnice w jakości obrazu wynikają z zastosowanego oprogramowania. A różnice są faktycznie dosyć znaczne. Podobnie jak w poprzedniej serii i modelach a200 i a300, tak samo a230 charakteryzuje się świetną dynamiką kształtującą się na poziomie 6 2/ 3 EV (w poprzedniej „rodzinie” zakres przekraczał nawet 7 EV!). Wynik Nikona to zaledwie 5 1/3 EV (choć przetworniki typu CMOS często nie przekraczają nawet granicy 5 EV).
![]() Przetwornik Sony a230 „oferuje” zdecydowanie lepszą dynamikę rejestracji, choć w „cieniach” to Nikon okazał się nieznacznie lepszy.
Sony jest tu niekwestionowanym liderem w zakresie tolerancji na prześwietlenie – przesunięcie wykresu w stronę „świateł” jest bardzo widoczne. Nikon nie najlepiej poradzi sobie w jasnych partiach; ale lepiej od Sony, choć nieznacznie, poradzi sobie z odwzorowaniem szczegółów w ciemnych partiach obrazu. W tej sytuacji za dynamikę Sony otrzymuje 5,5 punktu a Nikon 4,5 punktu.
Szumy Zdjęcia testowe wykonaliśmy osobno dla światła błyskowego i żarowego, zarówno z włączoną, jak i wyłączoną funkcją redukcji szumów. Oba aparaty „dysponują” podstawowym zakresem czułości ISO 100–3200. Od razu trzeba powiedzieć, że ani jeden, ani drugi aparat nie „rzuca na kolana” wynikami. Lepiej w pomiarach wypada jednak Sony a230.
data dodania: 21-03-2012
godzina dodania: 22:07
odsłon: 60094
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych, w e-kiosku od 12 listopada. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć :). A w środku... ![]() Nikon Zf w srebrnej wersji 4 września 2025 r. Nikon wprowadził na rynek nową srebrną wersję pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego Zf. To bezlusterkowiec, który łączy w sobie klasyczny design inspirowany kultowym aparatem analogowym Nikon FM2 z doskonałą wydajnością aparatu pełnoklatkowego. Od momentu premiery czarnego Zf (20 września 2023 r.) model ten cieszy się ogromną popularnością dostał nagrodę EISA sezonu 2024-2025), a firma Nikon... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||