testowe TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009![]() Nikon D3000 i Sony a230 to „najniższa półka” lustrzanek obu producentów, czyli niedrogie aparaty przeznaczone dla fotoamatorów, którzy najczęściej dopiero rozpoczynają swoją przygodę z fotografią. Bardzo małe i z założenia proste w obsłudze korpusy mają ułatwić wejście w świat lustrzanek cyfrowych. Wybór „tej pierwszej” powinien być dobrze przemyślany, bo zazwyczaj (choć nie zawsze) oznacza związanie się na dłużej z jednym systemem. Dlatego też w okresie przedświątecznym zdecydowaliśmy się przetestować właśnie te dwie nowości w tym segmencie.
![]()
Nikon D3000 bardzo ładnie reprodukuje barwy w warunkach naturalnego oświetlenia
Estetyka, ergonomia i intuicyjność obsługi Pod względem wagi i wymiarów lustrzanki niemal się nie różnią, i trzeba przyznać, że korpusy ich są naprawdę lekkie. Nieznacznie cięższy będzie Nikon (485 g), a większy o kilka milimetrów korpus Sony (128×97×67,5 mm). Obudowy lustrzanek wykonano z dobrych jakościowo tworzyw sztucznych. Minęły czasy, kiedy amatorskie konstrukcje traktowano po macoszemu – konkurencja rośnie, a konsumenci są coraz bardziej wymagający. Oba korpusy są bardzo zwarte i robią solidne wrażenie. Mniejsze zaufanie może budzić błyszczące tworzywo w przypadku Sony (matowe w Nikonie), ale zapewniamy, że to tylko złudne wrażenie. Złącza w D3000 ukryto pod gumową zaślepką, w a230 za przesuwanymi w głąb obudowy „drzwiczkami”. Nikon D3000
![]() Sony a230
![]() Tylne ścianki lustrzanek przypominają proste aparaty kompaktowe. W a230 wszystko, co może być potrzebne fotoamatorowi, umieszczono w szybkim menu, do którego przechodzimy wciskając przycisk Fn. W Nikonie będzie to analogicznie przycisk „lupki”.
Pod względem stylistyki zdecydowanie wygrywa zgrabna Alfa. Design Nikona jest prosty do bólu i pod względem wykończenia wręcz ascetyczny. Sony bardzo dba o szczegóły i stylistykę swoich korpusów, co jednak w przypadku serii a230, 330 i 380 negatywnie odbija się na ich ergonomii.
![]()
Oczywiście, można powiedzieć, że jesteśmy bardziej krytyczni od przeciętnego użytkownika, ale w tym przypadku mamy porównanie. Nikona trzymamy pewnie i wygodnie nawet ze sporo cięższym kitowym obiektywem. Do podobnych wniosków dochodzimy oceniając rozmieszczenie przycisków. Wciskany z góry przycisk „menu” oraz przycisk powiększenia i kontroli ekspozycji są raczej niewygodne w obsłudze podczas klasycznego fotografowania z okiem przy wizjerze optycznym. Klasyczny układ zastosowany przez Nikona sprawdza się zdecydowanie lepiej. Kolejny minus dla Alfy to głęboko umieszczone pokrętło zmiany trybu pracy – w sytuacjach, gdy zależy nam na czasie, będzie zdecydowanie mniej wygodne niż w Nikonie. Oba korpusy wyposażono w przycisk funkcyjny. W a230 umieszczono go ponad przyciskiem kierunkowym. Po wciśnięciu otrzymujemy szybki dostęp do trybu pracy i obszaru autofocusu, kontroli balansu bieli, pomiaru światła, funkcji D-Range i „strefy twórczej”, czyli wariantów kolorystycznych. Nikon przycisk funkcyjny umieścił po lewej stronie korpusu, tuż obok mocowania obiektywu. Można mu przypisać np. kontrolę nad czułością ISO (wartość wyświetlana jest w wizjerze). Rozwiązanie Nikona wydaje się praktyczniejsze, zważywszy, że w D3000 większość funkcji i tak możemy kontrolować dzięki szybkiemu menu wyświetlanemu na ekranie. Nikon D3000
![]() Sony a230
![]() Również górne ścianki zostały maksymalnie uproszczone, co widać zwłaszcza w a230. Ciekawym rozwiązaniem w D3000 jest przycisk funkcyjny umieszczony pod kciukiem ręki trzymającej obiektyw. Można mu przypisać np. funkcję zmiany czułości ISO.
data dodania: 21-03-2012
godzina dodania: 22:07
odsłon: 54057
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
![]() Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
![]() Canon EOS R3 - wyścig po najlepsze kadry trwa - test z Foto-Kuriera 8-9/22, zobacz też zdjęcia z mundialu w Katarze
![]() Super zoom - Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10–25 mm f/1,7 ASPH. - pełny test z Foto-Kuriera 10/19
![]() Test Sony VPL-XW7000ES - najbardziej kompaktowy na świecie projektor laserowe SXRD o natywnej rozdzielczości 4K
![]() Test Nikkora AF-S 85 mm f/1,4 vs Nikkor AF-S 85 mm f/1,8 - portretówki dla wymagających - artykuł z FK 1-2/2014
![]() Panasonic LUMIX GH6 test - długo oczekiwany filmowiec, ale nie tylko; pełny test z Foto-Kuriera 4/22
![]() TEST Sony FE 35 mm f/1,4 GM - bezkompromisowy, stałoogniskowy G-Master - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/21
![]() Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22 29 czerwca 2022 roku Nikon zaprezentował kolejnego bezlusterkowca z matrycą APS-C. Tym razem o symbolu Nikon Z 30. Aparat ten jest zmodyfikowaną wersją Nikon Z 50, który zadebiutował 10 października 2019 roku. Testowany w tym wydaniu model ma wiele podobnych cech do Nikona Z 50, ale jest też sporo różnic między tymi aparatami i dlatego warto zapoznać się z Nikonem Z 30 nieco bliżej. ![]() Canon 20. rok z rzędu z największym udziałem w globalnym rynku w kategorii aparatów cyfrowych z ... 28 marca 2023 roku poinformował, że produkowane przez firmę aparaty cyfrowe z wymiennymi obiektywami (lustrzanki cyfrowe i bezlusterkowce) po raz kolejny utrzymały się na czołowej pozycji pod względem udziału w światowym rynku fotograficznym. Canon jest liderem w tej kategorii nieprzerwanie od 20 lat - na podstawie sondażu przeprowadzonego przez firmę Canon oraz danych dotyczących wysyłek opublikowanych przez CIPA - (od 2003 do 2022 roku włącznie). ![]() Sony ZV-E1 nowy, pełnoklatkowy aparat stworzony dla wideoblogerów, dostępność i cena 29 marca 2023 r. zaprezentowano pełnoklatkowego bezlustrekowca - Sony ZV-E1 z przeznaczeniem dla wideoblogerów, którzy pragną tworzyć lepsze materiały i którym nie wystarczają matryce smartfonów i aparatów z matrycą do APS-C włącznie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |