testowe Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015![]() ciąg dalszy...Ekspozycja
Lampa błyskowa (a najlepiej dwie) służy nie tylko do wydobycia koloru, ale także do zamrożenia ruchu. W warunkach podwodnych, bez błysku nie byłoby szans na zamrożenie ruchu przy jednoczesnym wydobyciu barw. Ustawianie parametrów ekspozycji pod wodą, rządzi się dokładnie tymi samymi zasadami, co w fotografii na powierzchni. Różnica polega tylko na tym, że w fotografii podwodnej bardziej widoczne są skutki zastosowania tej zmiany. Otwierając mocniej przysłonę (czyli zmniejszając liczbę przysłony), tak jak na powierzchni, zarówno wpuszczamy więcej światła, jak i rozmywamy bardziej tło. Jednakże w fotografii podwodnej warunki świetlne są trudniejsze, światła jest mniej i dlatego bardziej zauważalnie będzie, np. doświetlenie czy niedoświetlenie tła światłem zastanym. Jeśli dorzucimy teraz kolejną zmienną, czyli lampę błyskową, która przyjdzie nam z pomocą i zamrozi ruch, to możemy pokusić się o stosunkowo długie czasy naświetlania (1/60, czy nawet 1/30 s) i regulując stopniem otwarcia przysłony, sprawiać, że pierwszy plan będzie magiczny, kolorowy i zamrożony, a tło będzie dobrze doświetlone światłem zastanym.
![]() Żarłacz białopłetwy (Carcharhinus longimanus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.
Pod wodą, fotografując z lampami błyskowymi, zdecydowanie lepszy jest tryb ręcznego doboru parametrów ekspozycji (tryb manualny), zaś energię błysku najłatwiej i najszybciej regulować pokrętłem na obudowie. Z kolei fotografując bez lampy błyskowej dobrze jest używać trybu preselekcji przysłony. Dzięki temu poprzez kontrolowanie otwarcia przysłony, sami decydujemy o głębi ostrości.
Wojciech Nawrocki
Te i wiele innych fotografii możecie Państwo obejrzeć na stronie www.zambu.pl oraz na FanPage na Facebooku pod adresem
Tekst ukazał się w Foto-Kurierze nr 7/2015 >>>
data dodania: 02-06-2017
godzina dodania: 14:00
odsłon: 13597
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. ![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera Obiektywy 1/25 - w najlepszych salonach prasowych i on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/25 Obiektywy dostępne jest w najlepszych salonach prasowych i on-line. W środku, oprócz kompendium wiedzy na temat obiektywów, znajduje się aż 111 modeli obiektywów 9 producentów. To jedyna tego typu publikacja na świecie. Przejrzyj ją on-line i ... Zrozum obiektyw i zrób lepsze zdjęcia. ![]() Minolta Dynax 7 Minolta Dynax 7 ma 9-cio polowy system AF z centralnym układem podwójnych czujników krzyżowych (krzyż prosty i ukośny). Wybierak pola ustalania ostrości podobnie jak w Nikonach pozwala na bezpośredni wybór dowolnego z dziewięciu pól jednym naciśnięciem palca. Po raz pierwszy w Minoltach możliwe jest szybkie chwilowe przejście pomiędzy AF a MF oraz ręczne „doostrzanie“ w tybie AF. Sposobem sterowania aparat zbliżony jest do... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |