testowe Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015
ciąg dalszy...Ekspozycja
Lampa błyskowa (a najlepiej dwie) służy nie tylko do wydobycia koloru, ale także do zamrożenia ruchu. W warunkach podwodnych, bez błysku nie byłoby szans na zamrożenie ruchu przy jednoczesnym wydobyciu barw. Ustawianie parametrów ekspozycji pod wodą, rządzi się dokładnie tymi samymi zasadami, co w fotografii na powierzchni. Różnica polega tylko na tym, że w fotografii podwodnej bardziej widoczne są skutki zastosowania tej zmiany. Otwierając mocniej przysłonę (czyli zmniejszając liczbę przysłony), tak jak na powierzchni, zarówno wpuszczamy więcej światła, jak i rozmywamy bardziej tło. Jednakże w fotografii podwodnej warunki świetlne są trudniejsze, światła jest mniej i dlatego bardziej zauważalnie będzie, np. doświetlenie czy niedoświetlenie tła światłem zastanym. Jeśli dorzucimy teraz kolejną zmienną, czyli lampę błyskową, która przyjdzie nam z pomocą i zamrozi ruch, to możemy pokusić się o stosunkowo długie czasy naświetlania (1/60, czy nawet 1/30 s) i regulując stopniem otwarcia przysłony, sprawiać, że pierwszy plan będzie magiczny, kolorowy i zamrożony, a tło będzie dobrze doświetlone światłem zastanym.
![]() Żarłacz białopłetwy (Carcharhinus longimanus), Morze Czerwone, Egipt. fot. Wojciech Nawrocki.
Pod wodą, fotografując z lampami błyskowymi, zdecydowanie lepszy jest tryb ręcznego doboru parametrów ekspozycji (tryb manualny), zaś energię błysku najłatwiej i najszybciej regulować pokrętłem na obudowie. Z kolei fotografując bez lampy błyskowej dobrze jest używać trybu preselekcji przysłony. Dzięki temu poprzez kontrolowanie otwarcia przysłony, sami decydujemy o głębi ostrości.
Wojciech Nawrocki
Te i wiele innych fotografii możecie Państwo obejrzeć na stronie www.zambu.pl oraz na FanPage na Facebooku pod adresem
Tekst ukazał się w Foto-Kurierze nr 7/2015 >>>
data dodania: 02-06-2017
godzina dodania: 14:00
odsłon: 13784
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - VII etap pt. "Detal w krajobrazie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 7. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap miał tytuł "Detal w krajobrazie". ![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||||||||