testowe Rolleiflex 6008 Professional - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 3/1993
ciąg dalszy...Seria zdjęć ze stopniowaniem nastaw warunków ekspozycji. Dla profesjonalistów jest często przydatne wykonanie serii zdjęć danego motywu ze stopniowo zmienianymi warunkami ekspozycji. Rolleiflex 6008 posiada do tego celu specjalną funkcję oznaczoną S€, przy której oprócz normalnego zdjęcia wykonywane są też zdjęcia o przysłonie zmienionej o +2/3 EV i o -2/3 EV. Gdy użytkownik potrzebuje innego stopniowania lub tylko stopniowania "w górę" (np. do zdjęć pod światło), to można to także ustawić. ![]() Wielokrotne naświetlanie. Funkcja ta jest dostępna poprzez proste przestawienie odpowiedniego przełącznika z S.E. (single exposition) na M.E. (multi exposition) i można wtedy dokonać do 10 naświetleń tej samej klatki. Możliwe jest też dołączenie specjalnego urządzenia do sterowania wielokrotnym naświetleniem (można wtedy dokonać do 10 naświetleń w odstępach co 0,1-1,5 sekundy). Korekcja warunków ekspozycji. Przydatna funkcja zwłaszcza w połączeniu z programami automatyki. Możliwość korekcji w zakresie -4 i 2/3 EV do +2 EV z krokiem co 1/3 EV. System pomiaru błysku lampy błyskowej. Rolleiflex 6008 professional może współpracować z lampami błyskowymi systemu SCA 300 poprzez specjalny adapter Rolleiflex SCA 356. W takim układzie sensor wbudowany w aparacie (dioda krzemowa) dokonuje pomiaru światła lampy błyskowej padającego na film poprzez obiektyw. Układ elektroniczny wbudowany w adapterze lampy dozuje odpowiednio światło, aby film został prawidłowo naświetlony. Wydłużenie spowodowane zastosowaniem filtrów, pierścieni lub mieszków jest automatycznie uwzględniane przy pomiarze. Aparat typu 6008 może także współpracować z konwencjonalnymi lampami, innymi nowoczesnymi systemami lub specjalną podwójną lampą ROLLEI-MACROFLESH. Synchronizacja błysku następujec przy każdym czasie migawki pomiędzy 1/500 s a 30 s. Do prac profesjonalnych w studio zalecany jest światłomierz TTL typu Rolleiflex FM1. Ilość światła jest wtedy regulowana poprzez dobranie odpowiedniej przysłony aparatu lub mocy błysku. Do celów porównawczych można stosować tylne ścianki aparatu z układami pomiarowymi o charakterystyce spot lub integralnej tak, że przy błysku pomiarowym nie zużywa się żadnego filmu. Przesuw filmu. W aparacie Rolleiflex 6008 wbudowano specjalny silnik do przesuwu filmu. Umożliwia on wykonywanie zdjęć seryjnych z prędkością do 2 zdjęć na sekundę. Pomiędzy każdym wykonywanym zdjęciem w serii warunki ekspozycji są kontrolowane i w razie potrzeby korygowane. Dzięki temu także przy zdjęciach seryjnych w zmiennych warunkach oświetleniowych uzyskuje się zdjęcia wysokiej jakości. Również przy zdjęciach pojedyńczych silnik jest bardzo przydatny, bo można się wówczas w pełni skoncentrować na fotografowanym motywie. Poza tym po włożeniu filmu i naciśnięciu wyzwalacza automatycznie filmu ustawiany jestna pierwszej klatce i aparat jest od razu gotowy do pracy. Po wykonaniu ostatniego zdjęcia film jest automatycznie przewijany do tyłu i gotowy do wyjęcia z kasety. Zasilanie. Problem zasilania aparatu Rolleiflex 6008 został rozwiązany w całkowicie profesjonalny sposób. Wszystkie układy elektroniczne oraz silniki zasilane są z akumulatora Sinter NC. Jego energia wystarcza do wykonania 500 zdjęć (w normalnej temperaturze) przy czym dodatkowo istnieje jeszcze rezerwa energii na 20 zdjęć (informuje o tym zapalająca się w celowniku dioda). Gdy napięcie na biegunach akumulatora spadnie poniżej pewnego minimum, to wtedy wszystkie funkcje aparatu automatycznie wyłączają się. Pracując na mrozie najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest zasialnie przez kabel z akumulatora przechowywanego w kieszeni (pozwala to utrzymać efektywność zasialnia). Akumulator może być ładowany przy pomocy specjalnego urządzenia do szybkiego ładowania. Może on pracować w dwóch trybach: szybkim (ładowanie w ciągu 1 godziny, świeci się czerwona dioda) i normalnym (ładowanie w czasie 14 godzin, świeci się zielona dioda). Proces ładowania szybkiego można przerwać już po 15 minutach i wtedy energia akumulatora wystarcza do wykonania 50 zdjęć. Posiadając specjalny kabel 12 V z wtyczką można ładować przy pomocy akumulatora samochodowego. Wymiana filmu. Problem wymiany filmu w aparacie Rolleiflex 6008 został rozwiązany bardzo oryginalnie. Opracowano specjalne wymienne kasety, do których zakłada się uprzednio filmy. Są one następnie mocowane z tyłu korpusu aparatu. Kaset tych użyto po raz pierwszy w modelu 6006 i już wówczas rozwiązanie to znalazło uznanie w kręgach fachowych. Kasety przeznaczone są do różnych typów filmów a specjalne blokady chronią przed przypadkowym naświetleniem filmu lub zdjęciem kasety przy otwartej zasłonie kasety. Sama wymiana kasety trwa dosłownie chwilę. W modelu Rolleiflex 6008 na kasecie nastawia się czułość filmu (od ISO 25/15€ do ISO 6400/39€). Gdy używa się magazynu od modelu 6006 (bez podawania czułości), to układ elektroniczny automatycznie nastawia czułość filmu na ISO 100/21€. Do dyspozycji są następujące typy kaset: * Kaseta na film typu 120 (12 zdjęć formatu 6 x 6 cm) lub film typu 220 (24 zdjęcia tegoż formatu), z nastawianiem czułości, licznikiem automatycznym. * Kaseta na film typu 120 (16 zdjęć formatu 4,5 x 6 cm) lub film typu 220 (32 zdjęcia tego formatu), z tym samym wyposażeniem i maskami do przysłonięcia części matówki. * Kaseta typu 70 i Data 70 na film perforowany 70 mm, dający od 60 do 70 zdjęć. * Kaseta na film Polaroid na 8 zdjęć formatu 6 x 6 cm i film Polaroid Pack (8,3 x 10,8 cm) z nastawianiem czułości. Obiektywy. Każdy fotograf wie, że o jakości zdjęcia w bardzo dużym stopniu decyduje obiektyw. Wieloletnia współpraca firmy Rollei Fototechnic z firmą Carl-Zeiss a także jej przynależność do grupy firm Schneider-Kreuznach zaowocowała stworzeniem wysokiej klasy obiektywów o różnych parametrach. Dla modelu Rolleiflex 6008 opracowano specjalny zestaw obiektywów dostosowany do rozbudowanych funkcji tego aparatu. Nowa seria PQ (PQ Lens) jest wyposażona w elementy umożliwiające wykorzystanie wszystkich funkcji aparatu i gwarantują kompatybilność z innymi modelami serii 6000. W modelu 6008 można stosować także obiektywy od modeli 6006 i 6002 jednak występują wtedy pewne ograniczenia w wykorzystaniu funkcji aparatu (tylko roboczy pomiar przysłony, bez pomiaru multi-spot i zdjęć ze stopniowaniem warunków ekspozycji). Obiektywy pracują w technice Direct-Drive a dwa wbudowane silniki liniowe sterowane komputerowo nastawiają bezstopniowo przysłonę i czas migawki w zakresie 1/500-30 s. Wszystkie obiektywy przyłączane są złączem bagnetowym, przy czym kontakt elektryczny zapewnia 10-nóżkowa listwa. A oto zestaw obiektywów do aparatu Rolleiflex 6008 professional.Obiektywy typu PQ o stałej ogniskowej: Zeiss Distagon 4/40 mm HFT, Zeiss Distagon 4/50 mm HFT, Schneider Curtagon 3,5/60 mm HFT, Zeiss Distagon 3,5/60 mm HFT,Zeiss Planar 2,8/80 mm HFT, Zeiss Xenotar 2,8/80 mm HFT,Zeiss Tele-Tessar 5,6/350 mm HFT, Zeiss Makro-Planar 4/120 mm,Zeiss Sonnar 4/150 mm HFT, Zeiss Tele-Tessar 8/500 mm HFT, Schneider Tele-Xenar 4/150 mm HFT, Zeiss Sonnar 5,6/250 mm HFT, Obiektywy specjalne Scneider Kreuznach typu PQ:PCS-Super-Angulon 4,5/55 mm HFT (obiektyw typu Shift) z możliwością pionowego i poziomego odchylenia osi optycznej obiektywu (pozwala to zmieniać środek perspektywy zdjęcia i głębię ostrości),Variogon 4,5/75-150 mm HFT (obiektyw typu zoom) z funkcją macro i możliwością nastawiania ogniskowej bez konieczności późniejszego korygowania nastawionej ostrości. Minimalna odległość 1,8 m (0,25 m w trybie macro).Apo-Symmar 4,6/150 mm Makro HFT. Doskonały do zdjęć w skali 1:1 (przy użyciu specjalnego mieszka).Variogon 5,6/140-280 mm HFT (obiektyw typu zoom). Minimalna odległość 2,5 m (0,75 m w trybie macro).Superjasne obiektywy typu PQ firmy Schneider Kreuznach: Schneider Xenotar 2/80 mm HFT, Schneider Tele-Xenar 2,8/180 mm HFT. Dwa superjasne obiektywy Schneider Xenotar 2/80 mm HFT i Tele-Xenar 2,8/180 mm HFT są niezwykłe nie tylko pod względem optycznym. Obiektywy te umożliwiają uzyskanie dużych przysłon przy bardzo krótkim czasie migawki centralnej wynoszącym 1/500 s. Jest to duże osiągnięcie biorąc pod uwagę kilka faktów. Otóż silniki liniowe zastosowane w tego typu obiektywach pracują zwykle przy napięciu 10 V. Zamknięcie migawki w czasie 10 ms wymaga natężenia prądu rzędu 7-8 A co w efekcie daje pobór mocy ok.70-80 W. Jest to minimum, aby przy normalnej wielkości przysłony przemieścić segmenty migawki z odpowiednim przyspieszeniem. W celu zmniejszenia poboru mocy w obu obiektywach zastosowano dwa specjalne rozwiązania: 1) segmenty migawki zamiast ze stali wykonane zostały ze sprasowanego laminatu z włókien węglowych co pozwoliło zaoszczędzić ok.60 % masy segmentów (bardzo cienkie segmenty).2) silniki z magnesami neodymowymi (większe przyspieszenia i stabilność). Dzięki temu w obiektywach tych udało się uzyskać czas 1/500 s przy bardzo dużych wymiarach migawkach. Normalne migawki mogą więc być przemieszczane w jeszcze krótszym czasie (poniżej 1/500 s) Na zakończenie należy podać jeszcze dla porządku wymiary i masę aparatu.Wymiary (szer x wys x głęb): bez obiektywu: 143 x 139 x 124 mm, z obiektywem 2,8/80 mm: 143 x 139 x 176 mm, masa: bez obiektywu: 1450 g, z obiektywem 2,8/80 mm: 2060 g Krzysztof Popławski data dodania: 12-08-2010
godzina dodania: 01:16
odsłon: 20188
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||