testowe Sony a500 i a550 - druga faza "nalotu" rozpoczęta. Pełna wersja artykułu opublikowanego w Foto-Kurierze 10/2009ciąg dalszy...
Tego typu działania mogą być np. pomocne podczas fotografowania krajobrazu, gdy chcemy mieć ładne zarówno niebo z białymi chmurami, jak i szczegóły w dolnej partii zdjęcia. Obok przedstawiamy kilka zdjęć wykonanych a550, na których widzimy różne efekty działania tej funkcji. Przy korzystaniu z trybu HDR należy unikać fotografowania obiektów znajdujących się w ruchu, gdyż w takim przypadku na obrazie widoczne będą przesunięcia konturów fotografowanych motywów. Choć z drugiej strony, dla niektórych fotografów tego typu błędy mogą okazać się inspiracją do tworzenia tzw. nowego artystycznego wyrazu zdjęcia.
Bez HDR
Auto HDR
Najlepsze efekty zastosowania funkcji HDR uzyskujemy przy fotografowaniu nieruchomych obiektów.
fot.: K.Patrycy
D-Range Optimizer
Funkcja D-Range Optimizer, udostępniona w poprzednich lustrzankach cyfrowych Sony, została rozbudowana w celu zapewnienia jeszcze lepszych rezultatów podczas wykonywania podświetlanych z tyłu portretów oraz innych trudnych zdjęć z wysokim kontrastem. Bardzo wydajny procesor BIONZ optymalizuje teraz dane obrazu w czasie rzeczywistym, nawet w trybie zdjęć seryjnych, przetwarzając parametry jasności i kontrastu w poszczególnych obszarach o różnym naświetleniu w celu zapewnienia zrównoważonych, naturalnie wyglądających zdjęć. Optymalizację można również wybrać ręcznie z 5 poziomów przetwarzania.
Opracowana przez Sony technologia interpolacji położenia wykrywa zmiany położenia obiektu przy łączeniu obrazów, w trybie HDR, umożliwiając precyzyjne złożenie zdjęć. Z lewej obraz symulowany. Umożliwia to wykonywanie HDR-ów z ręki.
Autofocus W modelach Sony a550 i a500, podobnie jak w a350, zastosowano system Quick AF Live View. Przypomnijmy, że przy jego konstrukcji wykorzystano dodatkowy czujnik Live View, umieszczony w górnej części korpusu, w ten sposób, że sczytuje on informację obrazową o rejestrowanym obrazie dostarczaną poprzez zmodyfikowany układ luster wizjera optycznego, w którym jedno z luster jest ruchome (patrz zdjęcie i schemat na str. 34). Układ ten umożliwia ustawianie ostrości w trybie Live View z szybkością detekcji fazowej TTL, z możliwością wykonywania zdjęć seryjnych. Ten sam co w a350 9-polowy system AF z centralnym czujnikiem krzyżowym przyspiesza działanie i zwiększa dokładność automatycznego nastawiania ostrości zarówno w trybie Live View, jak i podczas fotografowania z użyciem wizjera optycznego.
a550 z uchwytem pionowym VG-B50 AM
Co ciekawe, przy użyciu dodatkowej, wspomnianej wyżej matrycy, w trybie Live View w przekazywaniu informacji bierze udział aż 1200 pikseli. Są one pomocne nie tylko w ustawianiu ostrości, ale też w doborze właściwych parametrów ekspozycji. Zastosowanie szybko działającego procesora obrazu BIONZ umożliwiło wykonywanie zdjęć seryjnych w trybie Live View z częstotliwością rzędu 4 kl./s, a w przypadku wizjera optycznego nawet do 5 kl./s. W modelu a550 zastosowano też nowy tryb Speed Priority umożliwiający fotografowanie z częstotliowością do 7 kl./s. Należy jednak pamiętać, że przy wyborze tego trybu ostrość i parametry ekspozycji są dobierane do pierwszego zdjęcia, a następnie z tymi parametrami wykonywana jest cała seria zdjęć. Trzeba przyznać, że w porównaniu z a350 (2,5 kl./s), Sony wraz z nowymi osiągnięciami a550 wykonało olbrzymi krok do przodu.
Par. eksp.: 1/400 s; ISO 400; f/9; f=160 mm
fot.: K. Patrycy
Funkcje multimedialne
W Sony a350 obraz zapisywany był na kartach typu CF, a poprzez opcjonalny adapter możliwe było zastosowanie kart rodziny MS Duo. W modelach a500 i a550 zastosowano dwa gniazda kart pamięci: SD/SDHC i MS Duo/Pro-HG Duo, a przełączamy je bardzo prosto, mechanicznie, za pomocą przełącznika suwakowego umieszczonego pod pokrywą skrywającą sloty kart. Obydwie lustrzanki po zakończonym procesie fotografowania można podpiąć do telewizora BRAVIA™ za pomocą interfejsu HDMI (wymaga to opcjonalnego kabla) w celu obejrzenia zdjęć na dużym ekranie. Aparaty automatycznie przełączają się w tryb PhotoTV HD, umożliwiając zoptymalizowane odtwarzanie zdjęć z dużą ilością szczegółów, odpowiednim kolorem i czystością obrazu. Funkcja BRAVIA Sync umożliwia wygodne sterowanie pokazami slajdów za pomocą pilota do telewizora. Niestety, aparatów nie wyposażono w coraz częściej występującą w lustrzankach, funkcję filmowania. Nie powinno nas to dziwić. To Sony jest liderem na rynku kamer wideo i, być może, z tego powodu nie chciano wytwarzać niepotrzebnej konkurencji wewnątrz firmy, Sony najzwyczajniej w świecie nie było jeszcze gotowe na wprowadzenie na rynek tego typu konstrukcji. Prawdopododbnie dopiero przyszły rok przyniesie nam modele aparatów wyposażone w funkcję filmowania.
data dodania: 08-09-2011
godzina dodania: 09:27
odsłon: 25716
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Test Nikkora Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR 13 października 2021 roku firma Nikon zaprezentowała 7,8-krotny zoom Nikkor Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR, który - jak zapewnia producent – charakteryzuje się wysoką jakością optyczną zarówno przy krótkiej, standardowej, jak i długiej ogniskowej. W artykule staramy się odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu ta opinia pokrywa się z rzeczywistością? Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23 20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to, że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem naszymi wrażeniami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |