Wydania FK: 183,
publikacje: 9679,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317232,
użytkownicy: 10109
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Warsztaty Photoshopa: Jak wykorzystać maski przy edycji zdjęć? Pełny artykuł z Foto-Kuriera 4/2009
Wielu początkujących użytkowników Photoshopa nie korzysta z masek. Na pierwszy rzut oka wydają się one bardzo skomplikowane i nieużyteczne. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, że maska nie jest czymś, czego trzeba unikać, a wręcz przeciwnie, ułatwia edycję naszych fotografii, daje duże możliwości i kontrolę nad nanoszonymi efektami.
Co to jest „maska”?
Gdy zaczynamy przygodę z Photoshopem, i poznajemy narzędzia do zaznaczania takie jak Lasso, Magic Wand (Różdżka) czy w końcu Pen (Pióro), nie możemy sobie wyobrazić, do czego może przydać się maska. Jest ona niczym innym jak kolejną metodą wyselekcjonowania jakiejś części obrazu. Okazuje się, że żadne z wymienionych wcześniej narzędzi nie poradzi sobie w przypadkach, gdy mamy obrazy o zróżnicowanej ostrości, gdy detale na zdjęciach są postrzępione, gdy potrzebujemy, aby część zaznaczonego elementu była wtopiona w inną fotografię. Stosując maskę jesteśmy w stanie kontrolować miękkość krawędzi.
Maska jest to po prostu zaznaczenie przedstawione jako obrazek w skali szarości, przy czym miejsca odkryte wyświetlane są w kolorze białym, zakryte – w czarnym, a częściowo zaznaczone i zmiękczone krawędzie w odcieniach szarości. Zaletą masek jest możliwość oglądania jej niezależnie od obrazka (zrzut 1), razem z obrazkiem (zrzut 2) lub przekształcenie jej w znane nam „biegające mrówki” (zrzut 3). Na zrzucie 2 widzimy, że ma ona półprzezroczysty kolor czerwony (uaktywniamy to w palecie Channels/Kanały, włączając podgląd kanału Layer/mask). Jest on męczący dla oka, ale możemy go zmienić, jak i jego przezroczystość. Domyślnie jednak ma ona kolor czerwony, imitując rubylith*. Czerwony kolor wskazuje obszary zamaskowane, czyli niezaznaczone, które nie będą podlegały zmianie, a brak koloru – odwrotnie. Przy przełączeniu na widok czarno-biały (wyłączamy wszystkie kanały opróczLayer/mask) jesteśmy w stanie zobaczyć, w których miejscach maska ma niedociągnięcia (pokazane strzałkami na zrzucie 1). Dzięki temu potem możemy je usunąć poprawiając maskę W dalszej części przedstawimy jedną z wielu możliwości zastosowania masek.
Rozmycie tła za pomocą maski
O zjawisku rozmycia tła pisaliśmy już w Foto•Kurierze 03/2009. Tu przedstawimy jak dany efekt uzyskać w programie graficznym, w naszym przypadku jest to Photoshop. W tym celu posłużymy się zdjęciem osiołka, który ma wokół siebie kilka nieistotnych elementów (fot. obok). Jest on dosyć dobrze uchwycony, ale w lewy górny róg „weszła” czyjaś ręka, za nim widać część innego osła, i ogólnie jest za duża głębia ostrości. Zaczynamy naprawę.
Kompozycję zdjęcia psuje tułów osła stojącego z tyłu i część ręki widoczna w lewym górnym rogu. Przydałaby się też mniejsza głębia ostrości.
Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło
zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także...
Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami.
Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie
fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii
foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi
eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między
innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może
to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024