Wydania FK: 184,
publikacje: 9683,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317441,
użytkownicy: 10119
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Autoryzacja zdjęć w świetle przepisów prawa - artykuł z Foto-Kuriera 12/2017
Przeglądając fora internetowe trudno oprzeć się wrażeniu, że jedną z najbardziej nielubianych przez fotografów grup zawodowych są menadżerowie i specjaliści od PR-u. To do nich przecież należy dopilnowanie, żeby niekorzystne ujęcia ich klientów nie zostały opublikowane. I to oni mogą jedną decyzją sprawić, że cały nakład pracy fotografa pójdzie na marne. Zwykle powołują się przy tym na obowiązek poddania zdjęć autoryzacji. Tylko czy na pewno obowiązek ten ma charakter tak bezwzględny, jak chcieliby PR-owcy?
Na
początek trzeba bardzo wyraźnie oddzielić obowiązek uzyskania zgody na
publikację zapisu fonicznego i wizualnego, o którym mowa w art. 14 ust. 1
ustawy Prawo prasowe od obowiązku uzyskania zgody na rozpowszechnianie
wizerunku zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych. Zaczynając od pierwszego z wymienionych przypadków,
przypomnijmy, że zgodnie z ustawą publikowanie
lub rozpowszechnianie w inny sposób informacji utrwalonych za pomocą
zapisów fonicznych i wizualnych wymaga zgody osób udzielających
informacji. To właśnie wzmianka o zapisach „wizualnych”
zmusza do każdorazowego uzyskiwania zgody na publikację zdjęcia. Przy
czym warto sprostować, że choć potocznie terminu „autoryzacja” używa się
w różnych kontekstach, to zgodnie z literą ustawy, odnosi się on
jedynie do udzielenia zgody na „dosłownie cytowaną wypowiedź” (art. 14
ust. 2 ustawy Prawo prasowe), a nie na publikację zdjęcia, co jest
problemem całkowicie odmiennym i nie dotyczy fotografii.
Wracając
jednak do głównego wątku, wnikliwi bez problemu zauważą, że przywołany
wyżej przepis mówi o obowiązku uzyskania zgody osób „udzielających
informacji”. I to jest właśnie główna różnica między regulacjami prawa
prasowego oraz prawa autorskiego.
Okazuje się więc, że nie trzeba prosić każdej sfotografowanej osoby o zgodę na publikację, lecz tylko osobę „udzielającą informacji”.
Oznacza to, że taki obowiązek istnieje wyłącznie wtedy, gdy dana osoba
została sfotografowana dokonując aktu „udzielenia informacji”. Jeśli
natomiast na zdjęciu znajdują się jedynie obserwatorzy, to nie ma
obowiązku uzyskania zgody takich osób.
Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie.
Foto-Kurier 12/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy...Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25,
który już 17 grudnia zamieni się miejscami na półkach w najlepszych salonach prasowych i wzbogaci naszą ofertę w najlepszych sklepach fotograficznych w Polsce. Przejrzyj on-line, nie kupuj w ciemno.
Liga
Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21
tys. zł. Zobacz kto wygrał 7. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz
do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap miał tytuł "Detal w krajobrazie".
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024