testowe Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane - pełny artykuł Foto-Kurier 11/13 
						    						ciąg dalszy...
Przygotowania 
 
 ![]() fot. Sebastian Janicki 
 Nie bójmy się używać dużych przysłon i długich czasów naświetlania. Na tym między innymi polega światło zastane. Stosujmy przycisk podglądu głębi ostrości aby ocenić czy nasze tło jest odpowiednio rozmyte. Po wykonaniu zdjęcia obejrzyjmy w przybliżeniu oczy modela – czy są ostre , oraz histogram. Graficzny wykres pozwoli nam ocenić ekspozycję zdjęcia oraz czy nie jest ono niedoświetlone (histogram przesunięty w lewo), bądź przepalone (przesunięty w prawo). 
 
 ![]() 
Każdy histogram pokazuje rozkład punktów o różnej jasności – od zupełnie czarnych z lewej strony, po zupełnie białe, wypalone piksele na prawym końcu wykresu. Wysokość każdego z 256 słupków oznacza liczbę pikseli w danym odcieniu znajdujących się na zdjęciu (matrycy). Na wykresie w dużym uproszczeniu przedstawiono od lewej strony: cienie, tony średnie i światła. 
 ![]() fot. Sebastian Janicki 
Tak mniej więcej to wyglada, jeśli zdjęcie jest poprawnie naświetlone. 
 
 ![]() fot. Sebastian Janicki. Kolejne ujęcie świtezianki. Tym razem czysto portretowe. Przysłona f/6,3 „pozwoliła” uzyskać ostre oczy, a przy tym dodała plastyki zdjęciu. Mamy wrażenie, że ważka dosłownie wyłania się z rannego rozmytego środowiska. Są to bardzo ciekawe owady. Starajmy się wiec pokazać ich wyjątkowość. 
 Nauczmy się kadrować, zostawiając więcej miejsca przed obiektem niż za, tak aby miał gdzie patrzeć. Nie ucinajmy czułków, roślin oraz ich listków i starajmy się aby nasze kadry były przejrzyste. Bałagan w tle jest niewskazany. Umownie jest to kwestia gustu, ale uważam że w makrofotografii eksponujemy modela, a nie tło. 
 
 ![]() fot. Sebastian Janicki. Rusałka pawik to bardzo popularny polski motyl. Ten kadr został wykonany dość późno, więc jest to prawdziwy weteran. Nie polecamy makro z tej perspektywy, jednak czasem możemy uzyskać zdjęcia, które docenili by entomolodzy tworzący atlasy. 
 
 data dodania: 31-05-2018 
				godzina dodania: 09:30 
				odsłon: 9867 
				powrót na stronę główną »
				 
				Komentarze 
				
				sortuj według daty: rosnąco | malejąco 
					Artykuł nie był jeszcze komentowany.  
				
							
			
			Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także: 
										
					Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18 
					
				![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera Obiektywy 1/25 - w najlepszych salonach prasowych i on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/25 Obiektywy dostępne jest w najlepszych salonach prasowych i on-line. W środku, oprócz kompendium wiedzy na temat obiektywów, znajduje się aż 111 modeli obiektywów 9 producentów. To jedyna tego typu publikacja na świecie. Przejrzyj ją on-line i ... Zrozum obiektyw i zrób lepsze zdjęcia. ![]() Festiwal FotoForma - 17 października 2025 widziany „oczami” Tamrona 16-30 mm f/2,8 Di III VXD G2 Festiwal FotoForma na PGE Narodowy odbywał się w dniach 16-17 października 2025 r. W drugim dniu festiwalu - 17 października 2025 r. - wykonaliśmy kilka zdjęć „oczami” Tamrona 16-30 mm f/2,8 Di III VXD G2 w połączeniu z Sony A7III. Poczuj klimat imprezy i zobacz co można również zrobić przy pomocy takiego zestawu. ![]() Fujifilm X-T30 III X-T30 III to bezlusterkowy aparat cyfrowy, który kontynuuje popularne wzornictwo swojego poprzednika. Aparat zachowuje kompaktową i lekką konstrukcję oraz klasyczny układ z centralnie umieszczonym wizjerem. Zobacz dane techniczne aparatu oraz zapoznaj się z informacją prasową. 
 Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies |  | 
            |||||||||