testowe Okiem Leonarda - artykuł poradnikowy z FK 12/12
ciąg dalszy...
![]()
![]()
Leonard Karpiłowski: Pani
Katarzyna Grzywarczyk w swoim obrazie przedstawiła nam bajkowy obraz,
jakby przeniesiony z bajki o małych ludzikach leśnych. Intrygująca jest
kompozycja tego obrazu: niemal cała treść skupiona jest z prawej strony.
Ale tu są tylko elementy treściowe: dwa ostre grzyby [A] w 1/3 kadru, z powtórzeniem ich formy w dużym rozmyciu [B],
tuż obok prawej ramki kadru. Druga połówka obrazu to wielobarwne, duże
plamy barwne tła, z których najważniejsza jest żółta plama w środku
obrazu [C]. Pas nieostrej zieleni [D]
tworzy podstawę obrazu, błękity lewej strony [E] zamykają kompozycję.
Gama obrazu jest chłodna i przyciszona, ale jej wszystkie barwy brzmią
dobrze. Całość sprawia wrażenie poetyckiej metafory.
![]()
![]()
Leonard Karpiłowski: Pan
Paweł Uchorczak w swoim pięknym widoku przedstawił nam bezkres wodnej
przestrzeni. Obraz jest bogaty kolorystycznie i fakturowo. Odpowiednio
dobrany czas naświetlania sprawia, że dobrze są widoczne grzbiety fal,
ale także rozmycie wody na piasku. W tym obrazie znaczącą rolę pełni
falista linia słupów falochronu [A].
Jak można różnie interpretować rzeczywistość, przekonajmy się kadrując
trochę inaczej. Przeprowadźmy lewą ramkę kadru mniej więcej w 1/4
długości obrazu, zaczynając od góry i prowadząc linię cięcia przed
między dwoma obłoczkami nad horyzontem [B] i tuż przed grzbietami fal [C]
przed falochronem. W ten sposób uzyskujemy niemal kwadratowy format
obrazu. W ten sposób bardziej jednoznacznie wydzielamy znaczące strefy
obrazu: dolną strefą piasku z dwoma pniami [D], strefą spienionej wody [E], ciemną strefę wody z białymi grzywaczami [F] i strefę nieba [G] .
Pozornie po takim zabiegu tracimy złotawą część obrazu z lewej strony,
to tak naprawdę zyskujemy na kolorystyce obrazu: pomarańczowy blask na
piątym słupku nie jest przytłumiony żółtą plamą światła w lewym dolnym
rogu obrazu [H] i niemal taką samą barwą nieba na horyzoncie [I].
data dodania: 28-04-2020
godzina dodania: 11:08
odsłon: 4929
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Wydanie Specjalne Foto-Kuriera Obiektywy 1/25 - w najlepszych salonach prasowych i on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 1/25 Obiektywy dostępne jest w najlepszych salonach prasowych i on-line. W środku, oprócz kompendium wiedzy na temat obiektywów, znajduje się aż 111 modeli obiektywów 9 producentów. To jedyna tego typu publikacja na świecie. Przejrzyj ją on-line i ... Zrozum obiektyw i zrób lepsze zdjęcia. ![]() Festiwal FotoForma - 17 października 2025 widziany „oczami” Tamrona 16-30 mm f/2,8 Di III VXD G2 Festiwal FotoForma na PGE Narodowy odbywał się w dniach 16-17 października 2025 r. W drugim dniu festiwalu - 17 października 2025 r. - wykonaliśmy kilka zdjęć „oczami” Tamrona 16-30 mm f/2,8 Di III VXD G2 w połączeniu z Sony A7III. Poczuj klimat imprezy i zobacz co można również zrobić przy pomocy takiego zestawu. ![]() Fujifilm X-T30 III X-T30 III to bezlusterkowy aparat cyfrowy, który kontynuuje popularne wzornictwo swojego poprzednika. Aparat zachowuje kompaktową i lekką konstrukcję oraz klasyczny układ z centralnie umieszczonym wizjerem. Zobacz dane techniczne aparatu oraz zapoznaj się z informacją prasową.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||