Wydania FK: 169,
publikacje: 9012,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2073,
galerie zdjęć: 287185,
użytkownicy: 9694
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Jak fotografować drobne ptaki w czasie lotu?
Ludzi (w tym fotografów) od dawna fascynowała ptasia umiejętność latania. Te duże, poruszające się w powietrzu stosunkowo wolno, są łatwym celem dla fotografa dysponującego długim teleobiektywem. Trochę gorzej przedstawia się sprawa fotografowania ptasiej drobnicy.
Zdjęcia małych lotników wykonywane były najpierw w okolicach karmnika, potem w upatrzonych miejscach w terenie. Występują tam „zaprzyjaźnione” grubodzioby, dzwońce, szczygły i szpaki. Ponieważ trwa między nimi nieustanny konflikt o teren i dostęp do pokarmu – ciągle wybuchają sprzeczki i wzajemne przeganianie się. Gdy wybucha awantura, łatwo przewidzieć moment, kiedy ptaki wzbiją się w powietrze.
zbliżenie lecącego dzwońca
Najłatwiej fotografuje się start (znane miejsce ustawienia ostrości) i dolot do miejsca, na które wstępnie nastawiliśmy ostrość naszego teleobiektywu. Ptaki manifestują chęć lotu, oddając chwilę wcześniej kał. Stąd powiedzenie sokolników „Każdy ptaszek po zesraniu (sic!) zaraz myśli o lataniu”. Przed startem, u małych ptaków występuje drobienie nogami i charakterystyczne przykucnięcie przed wybiciem się w powietrze. Dlatego fotografowanie ptaszków startujących z roślin jest znacznie łatwiejsze niż z ziemi, bowiem gałązka nieco amortyzuje wybicie się w górę, opóźniając o ułamek sekundy start pierzastego modela. To z reguły wystarcza do wcześniejszego wciśnięcia spustu aparatu fotograficznego.
wyścigi dzwońców o dominację w stadzie
Przy makroskali fotografowania i przy papierowej głębi ostrości (teleobiektyw!), żaden autofocus nie nadąży z nastawianiem ostrości na mały, szybki obiekt. Wobec tego należy go wyłączyć i ręcznie ustawić ostrość (ze względu na różnice szybkości lotu) na punkt około 20 cm przed ptakiem startującym i ok. pół metra przed ptakiem lądującym.
sikorka bogatka
Następnie albo wykonać (z wyprzedzeniem) serię zdjęć, albo próbować ręcznie wyzwolić migawkę o tyle wcześniej, by uchwycić ptaka w miejscu nastawionej ostrości. Oczywiście, o udanym zdjęciu decydują nie tylko wyraźne szczegóły, ale też poza, w której zamroziliśmy ptaka w kadrze. Ideałem jest sytuacja, gdy model jest oświetlony słońcem od tyłu (pióra rozpostartych skrzydeł ukazują swoją półprzezroczystą strukturę), a z przodu doświetlony albo lampą błyskową, albo za pomocą ekranu rozjaśniającego (na moim przykładzie – biała ściana budynku dobrze odbijająca światło słoneczne). Oczywiście, wymagany jest odpowiednio krótki czas naświetlania, by zamrozić lub ukazać w sposób wyraźny szczegóły budowy fotografowanego ptaka. Natomiast w czasie powietrznych gonitw i bijatyk niewielkie nieostrości są nawet pożądane, dodając zdjęciu dynamiki.
dzwońce-powietrzna awantura
Ten typ fotografii, ze względu na astronomiczną liczbę nieudanych zdjęć, wymaga stosowania aparatów cyfrowych. Zaryzykuję: na każde 100 zdjęć tylko jedno jest satysfakcjonujące! Przy fotografowaniu na filmach doprowadziłoby to fotografującego do ruiny finansowej. A tak – nic nie kosztuje!
Fujifilm to koncern mający w swojej ofercie m.in. produkty z zakresu medycyny, poligrafii jak i fotografii. Te ostatnie są oczywiście dla nas najważniejsze, ale i te z dziedzin medycyny, jak chociażby cyfrowe aparaty rentgenowskie, czy też wszelkiego rodzaju urządzenia drukujące nie mogą być dla fotografa profesjonalnego, a nawet entuzjasty fotograficznego obojętne. Coraz częściej mamy do czynienia z wydrukami cyfrowymi, ale w dalszym ciągu te tradycyjne, bazujące na materiałach światłoczułych, są nadal niezwykle ważne w portfolio sprzedażowym firmy Fujifilm.
Bazując na danych publikowanych w raportach CIPA (Camera
& Imaging Product Association, patrz wykres), ogłoszonych 1 kwietnia
2024 roku, można powiedzieć, że na świecie w 2023 r. sprzedano ok.
7,72 mln aparatów cyfrowych, z czego aż 5,99 miliona stanowiły aparaty
z wymienną optyką (bezlusterkowce i lustrzanki), ale co ważniejsze,
rozpatrując japoński rok finansowy (od marca do marca) jest realna
szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży.
23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma prezentuje również nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024