Zwłaszcza w centrach dużych miast, otoczenie jest aż naszpikowane szyldami reklamowymi, nazwami firm i logotypami. Większość z nich chroniona jest prawem autorskim, ale części dodatkowo przysługuje ochrona przewidziana dla znaków towarowych. Jak w takich przestrzeniach powinien zachować się fotograf?
Robiąc
zdjęcie, szczególnie krajobrazu miejskiego, trudno nie uchwycić
w kadrze jakiejś reklamy – czy to w postaci szyldu nad sklepem w oddali,
oznaczenia marki przejeżdżającego samochodu czy etykiety na porzuconej
na chodniku butelce po napoju. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że w takiej sytuacji fotograf może naruszyć nawet trzy ustawy.
Przede
wszystkim, w myśl ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, każdy
przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony
w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia
i sposobu wyrażenia, jest przez tę ustawę chroniony jako utwór. Oglądane
przez nas na co dzień logotypy najczęściej stanowią właśnie takie
utwory. W konsekwencji, jedynie autor logo może z niego korzystać,
rozpowszechniać je i na nim zarabiać. O ile więc nikt nie może zabronić
nam zrobić sobie zdjęcia przed supermarketem o fantazyjnym szyldzie,
o tyle w sytuacji, gdy udostępnimy je np. w Internecie, co do zasady
moglibyśmy spodziewać się roszczeń ze strony autora szyldu. Jak to
jednak często z zasadami bywa, istnieją od nich pewne wyjątki, o czym
będzie jeszcze mowa poniżej.
Niestety, w takiej sytuacji prawo
autorskie to nie jedyny problem fotografa. Zgodnie z ustawą Prawo
własności przemysłowej, każde oznaczenie, które można przedstawić
w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia
towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa,
może być znakiem towarowym. W przeciwieństwie jednak od ochrony
prawnoautorskiej, ochrona znaków towarowych uzależniona jest od ich
rejestracji w Urzędzie Patentowym RP. Nie wszystkie utwory są więc
jednocześnie znakami towarowymi, ale ponieważ nowe znaki rejestrowane są
niemal codziennie, dlatego istnieje duża szansa, że robiąc zdjęcie,
uwiecznimy jeden z nich. A w takim wypadku można
mówić o naruszeniu wyłącznego prawa używania znaku towarowego w sposób
zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze, na którym jest on
zarejestrowany.
Liga
Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21
tys. zł. Zobacz kto wygrał 7. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz
do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap miał tytuł "Detal w krajobrazie".
Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii".
Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło
zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także...
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024