testowe Foto-Kurier na weekend: Łam zasady - fotografuj pod słońce - artykuł z FK 10/14
Chyba każdy z nas ucząc się fotografii wielokrotnie słyszał aby nie robić zdjęć pod światło. Nie umieszczaj słońca w kadrze ustaw się tak, aby słońce mieć za plecami, itp. Lecz co się stanie, gdy złamiemy zasadę? Czy zdjęcie będzie rzeczywiście nieudane?
![]() Flagi modlitewne w rejonie Annapurny, Himalaje, Nepal. Olympus E-PL1 + Samyang 7,5 mm. Par. eksp.: 1/1500 s; ISO 200; f/10; f=7,5 mm; fot. Marcin Dobas
Zdjęcia wykonywane pod słońce będą charakteryzowały się na ogół mniejszą ilością szczegółów, za to niewątpliwie zyskują graficzny charakter. Jeżeli jesteśmy w stanie to zaakceptować, przedstawić pewne obiekty jako sylwetki – warto zaryzykować i kilka zdjęć podczas pleneru wykonać kierując obiektyw wprost na słońce. Jeśli nie zależy nam na pokazaniu dużej ilości szczegółów tak jak w przypadku pamiątkowych zdjęć ludzi możemy pozwolić sobie na drobne przepalenia w pewnych częściach zdjęcia. W wielu sytuacjach takie zdjęcie łamiące pewne zasady okaże się ciekawsze niż wykonane w dobrych warunkach oświetleniowych.
![]()
Dłubanka
na rzece Rapti o wschodzie, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 50-200
mm. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 160; f/3,5; f=200 mm; fot. Marcin Dobas
Wykonywanie zdjęć pod światło nie należy jednak do najłatwiejszych. Przyczyn jest wiele. Po pierwsze fotografujemy sceny o bardzo dużej rozpiętości tonalnej. Musimy zarejestrować na matrycy zarówno bardzo jasne jak i bardzo ciemne fragmenty. Będziemy mieli również do czynienia z masą niepożądanych efektów takich jak spadek kontrastu [2] [3], flary, bliki, kolorowe plamy czy charakterystyczne wielokąty [1] będące wynikiem odbicia światła od powierzchni soczewek wewnątrz obiektywu. Niestety nie każdy obiektyw dobrze „pracuje pod słońce”.
![]()
Niedźwiedź
brunatny – Karelia – pogranicze fińsko rosyjskie. Olympus E-M1 + Zuiko
Digital 90-250 mm. Par. eksp. 1/1600 s; ISO 200; f/3,2; f=90 mm; fot. Marcin Dobas
W wygladzie finalnego zdjęcia wiele zależy od jakości użytego obiektywu. Przyzwoita praca pod światło jest domeną dobrych dopracowanych obiektywów i tam gdzie tanie kitowe szkła nie będą sobie radziły – obiektyw wysokiej klasy umożliwi nam wykonanie zdjęcia. Między innymi podczas tego typu ujęć będziemy w stanie docenić jakość naszych obiektywów.
![]()
Akcesorium bardzo przydatnym przy tego typu fotografii będzie osłona przeciwsłoneczna czyli tzw. tulipan [4]. Może być wyprodukowany przez firmę, która wykonała dany obiektyw i na ogół jest on zapinany na bagnet. Może też być uniwersalny, wkręcany w gwint obiektywu. Dzięki osłonie przeciwsłonecznej przednia soczewka obiektywu chociaż w części jest zacieniona. Niweluje to niepożądane efekty związane z odbiciami. Wszelkie flary, odblaski, plamy powinny zniknąć lub stać się mniej uciążliwymi. Jeśli nie mamy tulipana – warto zadbać o to aby przednia soczewka obiektywu znajdowała się w cieniu – czy to w wyniku przysłonięcia ręką czy w wyniku zmiany miejsca z kótrego fotografujemy. W wielu momentach rozświetlenie pierwszego planu okaże się jedynym sposobem aby wydobyć jakieś szczegóły ze zdjęcia.
data dodania: 13-03-2020
godzina dodania: 15:00
odsłon: 4880
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych Foto-Kurier 12/25 jest dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy...Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który już 17 grudnia zamieni się miejscami na półkach w najlepszych salonach prasowych i wzbogaci naszą ofertę w najlepszych sklepach fotograficznych w Polsce. Przejrzyj on-line, nie kupuj w ciemno. ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - VII etap pt. "Detal w krajobrazie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 7. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap miał tytuł "Detal w krajobrazie". Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||||||