testowe Jak fotografować BIELIKI - pełny artykuł Foto-Kurier 11/14
Mijają cztery lata, odkąd rozpocząłem fotografowanie orłów bielików z dwóch stacjonarnych czatowni. Chciałbym Państwu przekazać wnioski, do których doszedłem po tak długim okresie, usprawniających efektywne fotografowanie.
![]()
fot. Dariusz Dura
Po pierwsze – jest przynęta – są zdjęcia. Nawet, jeżeli przy niej nie siądą bieliki, mamy szansę na inne modele (lisy, jenoty, myszołowy, żurawie, czaple, itp.) Fotografując ze stacjonarnej czatowni, przyjmijmy generalne założenie, że ruch naszego teleobiektywu, zawsze zostanie dostrzeżony i kończy definitywnie zdjęcia w tym dniu. Prawie stuprocentową pewność natomiast mamy, że orły siądą na okolicznych drzewach i będą obserwować okolicę wyłożenia zanęty. Tu rozwiązują sprawę dwa teleobiektywy (przekładanie ich do innego okienka w ogóle nie wchodzi w grę – ruch trwale wystraszy orły). Są wycelowane w dwóch różnych kierunkach: jeden w kierunku koron drzew, gdzie siadają statystycznie najczęściej nasi modele, drugi wycelowany jest w kierunku wyłożonego pokarmu. Dlaczego w kierunku? Bo bieliki nigdy nie siadają przy przynęcie, tylko w jej okolicy. Przez kilkadziesiąt sekund z ziemi obserwują czujnie otoczenie i dopiero, gdy stwierdzą, że jest bezpiecznie, podbiegają lub podfruwają do przynęty. Tu kolejna istotna uwaga. Aby zdjęcia nie były monotonne, najbardziej interesują nas ujęcia dynamiczne, czyli doloty i odloty. Nie chcąc poruszać obiektywem, przy siadaniu ptaków mam włączony w aparacie tryb śledzenia ostrości z automatycznym wyborem pola AF.
![]()
fot. Dariusz Dura
Dysponując teleobiektywem zmiennoogniskowym (200-400 mm) nastawiam wtedy najmniejszą ogniskową. Gdy bielik szykuje się do odlotu, przy najdłuższej ogniskowej obiektywu, przełączam automatyczne śledzenie ostrości na pojedynczy AF i ręcznie prowadzę obiektyw za odlatującym modelem. Automatyka aparatu w moim Nikonie D300s jest znacznie szybsza od mojego refleksu, więc większość ujęć jest ostra. Kilkuletnia obserwacja zachowania orłów nauczyła mnie, że bieliki w locie reagują słabiej na ruch obiektywu dwie sekundy przed lądowaniem (są skupione na ocenie lądowiska), gdy atakują ofiarę lub gdy w okolicy miejsca lądowania znajduje się kilka ruchomych, nie zagrażających im obiektów (np. kruki, lis, czapla, żurawie). Tak też jest w momencie uchwycenia i niesienia zdobyczy. Ponieważ przy fotografowaniu ptaków w koronach drzew korzystam z korpusu Nikona 1 V1 (z adapterem do pełnoklatkowych obiektywów) pojawił się problem ze stabilnym połączeniem tego body z potężnym teleobiektywem o znacznie wyższej stopce. Szperając po internecie, trafiłem na przystawkę firmy Velbon SPT-1, która stabilnie łączy w sztywną konstrukcję duży teleobiektyw i nieproporcjonlnie mały korpus Nikona 1 V1.
![]()
Całość zamontowana w stopce statywowej umożliwia stabilne wykonywanie zdjęcia nawet przy ekstremalnych długościach ogniskowej (powyżej 150 mm!).
Przynęta
![]()
fot. Dariusz Dura
Przy wykładaniu mięsa i ryb pojawia się problem zjadania przynęty (zanim przylecą orły) przez inne zwierzęta (kruki, myszołowy i lisy). Wykładając w jednym miejscu 5 kg ryb o godzinie 3 rano – mogą one nie doczekać do godz. 10, gdy przylatują orły, bo kruki i lisy zaczynają żerowanie już od 5 rano.
![]()
fot. Dariusz Dura
data dodania: 01-06-2018
godzina dodania: 09:10
odsłon: 14440
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||