testowe Foto-Kurier na weekend: Węzeł Gordyjski czyli o co chodzi z kartami SD - artykuł Foto-Kurier 4/16![]() ciąg dalszy...
Jak z tym żyć?
![]()
![]()
W urządzeniach z gniazdem na pełnowymiarową kartę SD zastosujemy kartę każdego formatu dzięki odpowiednim adapterom. Jednakże trzeba pamiętać, że każdy adapter to komplet dodatkowych styków, co zwiększa potencjalne ryzyko utraty lub pogorszenia kontaktu ze stykami samej karty.
![]() Kompatybilność kart z systemami operacyjnymi
Po drugie – SD sauté! – Sprawdź swój aparat, w jakie gniazdo kart pamięci został wyposażony? Jeśli nie jesteś pewien, czy jest to SD, SDHC, czy SDXC, to zastosuj zwykłą kartę SD. Można też sprawdzić na pożyczonej karcie SDHC lub SDXC, czy taki mariaż zadziała, czy nie. Współcześnie spotykane urządzenia są wyposażane z reguły w gniazda co najmniej SDHC, zatem większość nowszych aparatów bez problemu „polubi” każdą kartę SD i każdą SDHC. Jeśli natomiast zamierzasz kupić kartę typu SDXC, lepiej najpierw (zanim kupisz!) upewnij się, że uda ci się z niej skorzystać. Po trzecie – Ultra? – W większości zastosowań fotograficznych wystarczające jest zapewnienie transferu na poziomie gwarantowanych 10 MB/s (zatem Class 10 lub U-1), najczęściej spełnia to wymagania z nawiązką. Nawet najszybszy pięćdziesięciomilionowy Canon EOS-5Ds [13] wyposażony jest tylko w gniazdo standardu UHS-I. Dlatego też w świecie fotografii 2016 roku praktycznie odpada problem wyboru pomiędzy szyną UHS-I a UHS-II – po prostu tej drugiej nie wykorzystamy w praktyce, a jedyną „zaletą” karty UHS-II będzie jej wyższa cena i możliwość pochwalenia się posiadaniem takowej na jakimś szacownym forum lub przed zazdrosnym sąsiadem.
![]()
Po czwarte (pierwsze?) – pojemność – Doszliśmy tutaj do chyba najbardziej problematycznej kwestii – kwestii pojemności karty. Problematycznej, bowiem stosowanie przekonania, że „im więcej, tym lepiej” nie jest tutaj najlepszym wyjściem. Oczywiście firmy zaoferują i odpowiednio zachwalą klientom każdy produkt, który wygeneruje odpowiedni zysk, zatem aktualnie nic nie stoi na przeszkodzie przed zakupem karty o gigantycznej pojemności 512 GB (Tak! 512 gigabajtów!) w równie gigantycznej cenie rzędu 2 tys. zł. Jednak trudno nam sobie wyobrazić, by tak wielkiej pojemności kartę (czy choćby nawet sporo mniejszą 64 GB) użytkować w popularnych aparatch fotograficznych, np. w Canonie Ixusie 160 czy Nikonie Coolpiksie S02*. Absurd!
![]() Karty SD to najpowszechniejszy nośnik pamięci w sprzęcie fotograficznym. Aparaty klasy wyższej często są wyposażane w zdublowane gniazda kart SD.
Drodzy Czytelnicy, mierzcie swoje karty względem swoich możliwości fotograficznych. W praktyce, przy popularnych dzisiaj pojemnościach zaczynających się od „mizernych” 4 GB, z reguły zapisujemy zdjęcia z wykorzystaniem zaledwie części dostępnej na karcie pamięci (rzędu od kilku do kilkudziesięciu procent), reszta pozostaje bezczynna. Nawet osobom sporo fotografującym niełatwo jest całkowicie zapełnić posiadany nośnik (chyba, że nie ma się nawyku zgrywania zdjęć po ich wykonaniu). Przykładowo, zastosowanie czterogigowej karty w 24-milionowym Sony A6000 [14] umożliwia zapisanie ok. 400 zdjęć pełnej rozdzielczości w niskoskompresowanym formacie JPEG.
![]()
To naprawdę sporo fotografowania! Podsumowując, do celów fotograficznych zalecamy rozsądne podejście do kwestii pojemności i wybór karty pamięci w przedziale pomiędzy 4 a (najwyżej) 16 GB. Natomiast jeśli lubimy nagrywać dużo filmów w FullHD i wysokiej jakości, można rozważać zakup kart w zakresie nawet do 64 czy 128 GB (pamiętając, by wcześniej sprawdzić jaką maksymalną pojemność może obsłużyć wasze urządzenie).
Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 4/2016, całe wydanie możesz przejrzeć tutaj Zobacz również: XQD - nowy standard nośników w sprzęcie foto-wideo; pełny artykuł FK 5/16
oraz Najbardziej wytrzymała i najszybsza karta Sony SD UHS-II
data dodania: 07-09-2018
godzina dodania: 16:14
odsłon: 10578
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - V etap pt. "Poza Miastem" za nami - etap VII - zgłoszenia tylko do 15 września Liga Foto-Kuriera 2025 ma atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 6. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap ma tytuł "Detal w krajobrazie", a ostatni dzień przyjmowania zgłoszeń mija 15 września o północy. ![]() Fujifilm Digital Output Film - diapozytyw do kopiowania zbiorów elektronicznych Fujichrome Digital Output Film jest to odwracalny materiał barwny o czułości ISO 100 i nie jest przeznaczony do tradycyjnej fotografii. Pozwala na otrzymanie slajdów ze zbiorów elektronicznych - tak więc należy używać go do naświetlarek filmów... ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |