Wydania FK: 184,
publikacje: 9686,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317674,
użytkownicy: 10129
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Cofnięcie zgody na rozpowszechnianie wizerunku - prawo modela, problem fotografa
Sesja wykonana, wynagrodzenie zapłacone, zdjęcia już sprzedane, a zgoda na rozpowszechnianie wizerunku modela… odwołana. Czy z takiej sytuacji można wyjść obronną ręką?
Wizerunek każdego człowieka jest dobrem osobistym
i dlatego podlega ochronie prawnej. Jednym ze środków takiej ochrony
jest ustanowiony w art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych obowiązek uzyskania zgody na rozpowszechnianie wizerunku
od osoby na nim przedstawionej. Wydawać by się mogło, że jeśli fotograf
ma już w garści wymaganą – najlepiej pisemną – zgodę modela, to
przynajmniej pod względem prawnym nic już nie może się zepsuć. Niestety,
może.
Zasadą jest, że zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku może zostać
odwołane, a co więcej, że można to zrobić w każdej chwili i bez podania
żadnej przyczyny. Na pocieszenie dla fotografów można jedynie dodać,
że odwołanie zezwolenia nie wywołuje skutków wstecz, dzięki czemu
autorowi zdjęć nie grożą sankcje za ich rozpowszechnianie w czasie, gdy
zgoda jeszcze obowiązywała.
Wszystko to z uwagi na możliwość cofnięcia zgody na naruszenie prawa
osobistego, będącą prawem każdej osoby z tego tytułu uprawnionej.
Znajduje to szczególne uzasadnienie w sytuacji, gdy wizerunek zostaje
wykorzystany w sposób wykraczający poza ramy tego, na co strony się
umówiły. Można również wyobrazić sobie sytuację, w której sesja
zapowiadająca się na „jedną z wielu”, niczym niewyróżniającą się sesję,
znajdzie spektakularnie szeroki krąg odbiorców, którzy jednogłośnie
skrytykują wykonane fotografie. Trudno się dziwić, że w takim wypadku
model będzie chciał powstrzymać dalsze rozpowszechnianie
przedstawiających go zdjęć.
Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie.
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka.
Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024