testowe Jak nie popełniać fotograficznych błędów - 10 rad
ciąg dalszy...
![]()
1. Naucz się odróżniać: nieostrość – poruszenie – małą głębię ostrości.
![]() Fragment 100% powiększenia zdjęcia poruszonego [po lewej], które wygląda jak nieostre (wykonane z ręki) i wersji bez poruszenia [po prawej] (wykonane ze statywu).
Świadomość głębi ostrości i tego, że zależy od odległości, ogniskowej oraz przysłony, pozwala ją kontrolować i uzyskiwać pożądane efekty.
2. Trzymaj obiektyw w cieniu – unikniesz wielu błędów.
![]()
Porównanie zdjęć tej samej sceny z soczewką w cieniu [2a] i gdy światło nie tworzące obrazu dociera bezpośrednio do niej [2b].
![]()
Fotografując szybko i pod wpływam impulsu zazwyczaj zaniedbujemy kompozycję [3a] , poświęcając trochę czasu możemy ją dopracować [3b].
![]() W wielu sytuacjach fotograf może przewidzieć co się za chwilę wydarzy, warto do tego dopasować kadr i ustawienia aparatu.
Większość zdjęć, które wykonujemy (ze zdjęciami pamiątkowymi włącznie), można zaliczyć do kategorii reportażu. W sytuacji, gdy ciekawe zdarzenie już się rozgrywa, zazwyczaj nie mamy szans na uchwycenie akcji, nie mówiąc już o zmianie jakichkolwiek parametrów aparatu. Starajmy się więc przewidywać to, co się stanie za chwilę lub co może się wydarzyć w danym miejscu. W ten sposób będziemy mieli okazję zaczaić się na właściwy moment i zdobyć ten jeden, wyjątkowy kadr [4].
Gdy zależy nam na idealnym odwzorowaniu kolorów, zadbajmy o odpowiednie ustawienie balansu bieli (WB). Przy świetle naturalnym nie stanowi to żadnego kłopotu. Schody zaczynają się natomiast przy świetle sztucznym. Warto więc zawsze sprawdzić współczynnik oddawania barw. Jeżeli jego wartość będzie poniżej 90%, wówczas musimy liczyć się z tym, że rejestrowane kolory mogą odbiegać od naturalnych. Aby ułatwić sobie pracę i ograniczyć czas spędzany na obróbce komputerowej, warto zadbać o dobre oświetlenie – może się to wiązać z wydatkiem, ale oszczędność czasu i nerwów zwróci nam to z nawiązką. Najtańszym, a zarazem dobrym źródłem światła są systemowe lampy błyskowe. Dają one wzorcowe białe światło, przy którym kolory zawsze dobrze wychodzą. Dodatkowo gwarantują powtarzalność uzyskiwanych efektów.
data dodania: 01-05-2018
godzina dodania: 09:00
odsłon: 10335
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Wydania Specjalne Foto-Kuriera w Fotoformie - wracamy do najlepszych sklepów fotograficznych W drugiej połowie listopada 2025 r. Wydania Specjalne Foto-Kuriera, nadal dostępne w najlepszych salonach prasowych, pojawiły się też w najlepszych sklepach fotograficznych. Zapraszamy do Fotoformy i na stronę fotoforma.pl. Wydania dostępne są zarówno w sklepie przy ul. Andersa 21 w Warszawie fizycznie i on-line. ![]() Najlepsze z Najlepszych 2025 - wrzesień 2025 r. - obejrzyj szczęśliwą siódemkę w Foto-Kurierze 11/25 Wgraj zdjęcie do serwisu foto-kurier.pl i bądź aktywny, a być może już wkrótce jedno z nich, jak to Ryszarda Łomnickiego, lub cała seria znajdzie się w papierowej wersji Foto-Kuriera - jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w danym miesiącu. Sprawdź kto wygrał we wrześniu i dołącz do wybranych. ![]() Tamron 25-200 mm f/2,8-5,6 Di III VXD G2 Poznaj drugą generację legendarnego obiektywu all-in-one – następcę cenionego modelu 28–200mm f/2,8–5,6 RXD (A071). Zobacz dane techniczne obiektywu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||