testowe Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TESTciąg dalszy...
Obiektyw i ustawianie ostrości RD1 wyposażono w mocowanie bagnetowe typu M. Oprócz obiektywów tego systemu, mogących pochodzić np. od Cosiny lub Leiki, po zastosowaniu adaptera można też używać optyki dalmierzowej z mocowaniem gwintowym M39 (np. Cosiny, FED-a, Zorki). Do testu wykorzystaliśmy obiektyw Leica Elmar-M 2,8/50. Ustawianie ostrości w Epsonie R-D1 odbywa się ręcznie przy pomocy dalmierza. Dobór kadru i zminimalizowanie błędu paralaksy możliwe jest po zmianie ramek obserwacyjnych w wizjerze. Doboru dokonuje się przy pomocy specjalnego przełącznika ramek umieszczonego w górnej części korpusu, a przystosowanego do współpracy z obiektywami o ogniskowych 28, 35 i 50 mm.
Szumy Poziom średnich szumów (zakłóceń w rejestracji) aparatu badany był przy temperaturze otoczenia 22° C przy świetle błyskowym o temperaturze barwowej 4980 K i jest na poziomie od 1,37 do 4,18 %. Wybierając większy ekwiwalent czułości np. ISO 1600. musimy liczyć się z większymi szumami (nawet do ok. 5,16 % dla kanału czerwonego).
Epson RD-1 - Szumy w % w zależności od ekwiwalentu czułości
Warto zauważyć, że w testowanym modelu wartości szumów dla ekwiwalentów czułości ISO 400 i 800 są na prawie identycznym niewielkim poziomie 2,3 %. To bardzo dobry rezultat w szczególności gdy weźmiemy pod uwagę wartość uzyskiwaną dla ekwiwalentu ISO 800.
Rozdzielczość, element CCD, tryby i szybkość pracy
Epsona RD1 wyposażono w element CCD formatu APS-C (23,7 x 15,6 mm, o krotności ogniskowej ok. 1,5x), o całkowitej liczbie pikseli 6,24 mln, pozwalający rejestrować obraz o rozdzielczości efektywnej 6,014 mln pikseli. Element ten pozwala nam uzyskać pliki w formacie JPEG (N lub H) lub RAW (R). Ich maksymalna rozdzielczość 2000 x 3007 pikseli pozwala uzyskać powiększenia formatu 16,93 x 25,46 cm dla 300 dpi. Po “rozwinięciu” w programie graficznym pliki z R-D1 zajmują ok. 17,2 MB w RGB. Zdjęcia zapisywane na karcie pamięci posiadają objętość odpowiednio: JPEG-N ok. 1,9 MB, JPEG-H ok. 3,5 MB, a pliki “surowe” typu RAW ok. 10 MB. Rozdzielczość liniowa układu element CCD i obiektyw jest na poziomie 35 linii/mm zarówno na brzegu kadru, jak i w środku kadru. Rozdzielczość badano dla liczby przysłony 8. Wysoką jakość obiektywu potwierdza w miarę równy rozkład maksymalnych rozdzielczości rejestrowanych przez układ matryca-obiektyw.
Dynamika Test dynamiki detektora Epsona R-D1 przeprowadziliśmy przy oświetleniu żarowym w temperaturze otoczenia 22 °C. Wyniki eksperymentu zestawiliśmy na wykresie obok w zestawieniu z porównywanymi przez nas dotychczas lustrzankami cyfrowymi należącymi do różnych klas sprzętu. Są nimi kolejno: profesjonalny i drogi Nikon D2X, profesjonalny R-D1 (3000 euro), FinePix S3Pro oraz amatorski Nikon D70.
Jak widać z wykresu dynamika większości konstrukcji cyfrowych kształtuje się na podobnym poziomie ok. 4 2/3 EV (Epson R-D1 oraz prawie dwukrotnie droższy D2X), czy ok. 5 EV w przypadku D70. Zdecydowanie wyróżnia się z tego grona FinePix S3Pro, którego zakres dynamiki dla ustawień rejestracji Wide2, jest jeszcze o ok. 2/3 EV większy niż D70 (wynosi ok. 5 2/3 EV).
Czarne pole sygnalizuje prześwietlenie (brak szczegółów w pliku) na danym obszarze
Dodatkową cechą jest, że S3Pro jest jedynym testowanym przez nas aparatem, którego górne zagięcie krzywej stanowi łagodny łuk – co przyczynia się efektywnie do poprawy odwzorowania szczegółów w światłach (F•K 5/2005 str. 40).
Możliwości fotograficzne Poza możliwościami fotograficznymi wynikającymi z opisu elementów obudowy przedstawionych na początku artykułu, RD1 ma możliwość wykonywania zdjęć zarówno w kolorze jak i w czeni i bieli. Przy czym ciekawe jest to, że w drugim przypadku możliwe jest programowe „nałożenie” podstawowych filtrów do fotografii czarno-białej. Możemy wybrać filtr żółty, pomarańczowy, czerwony lub zielony, co wydatnie poszerza nasze możliwości kreatywne podczas wykonywania zdjęć czarno-białych. To duży plus aparatu. Tym bardziej, ze z założenia jest on przeznaczony dla zaawansowanych fotografujących.
Maksymalne powiększenie i skrajne przesunięcie (B, C, D) zdjęcia A Unikalną zaletą konstrukcji dalmierzowej jest bardzo cicha praca aparatu, jak też brak w nim praktycznie wstrząsów przy wyzwalaniu migawki (dzięki temu stosowanie czasów rzędu 1/8 s nie musi powodować poruszenia zdjęcia). Nie występuje także chwilowe “zaciemnienie” wizjera na czas ekspozycji. Wszystko to jest znamienne konstrukcjom nie posiadającym ruchomego zwierciadła w układzie celownika.
Wyciągnięcie pokrętła zwijania powrotnego filmu do góry pozwala na zmianę kierunku przesuwania.
data dodania: 06-03-2009
godzina dodania: 19:31
odsłon: 40351
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Test Nikkora Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR 13 października 2021 roku firma Nikon zaprezentowała 7,8-krotny zoom Nikkor Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR, który - jak zapewnia producent – charakteryzuje się wysoką jakością optyczną zarówno przy krótkiej, standardowej, jak i długiej ogniskowej. W artykule staramy się odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu ta opinia pokrywa się z rzeczywistością? Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23 20 września 2023 r. firma Nikon wprowadziła na rynek pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Nikon Z f. Nowość inspirowana kultową lustrzanką Nikon FM2 łączy tradycyjny design z zaawansowaną technologią i wysoką jakością zdjęć. Model ten, z wieloma unikalnymi cechami, to sentymentalny ukłon w stronę bogatej historii firmy i dowód na to, że Nikon lubi i wciąż chce zaskakiwać fotografujących i twórców kontentu. Ale ta podrasowana i stylizowana na FM2 wersja Nikona Z 6II pod wieloma względami przewyższa ten ostatni, od którego debiutu minęły już 3 lata (17.10.2020 r.). Na przełomie października i listopada mieliśmy okazję testowania tego modelu i teraz dzielimy się z Państwem naszymi wrażeniami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |