Wydania FK: 169,
publikacje: 9014,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2074,
galerie zdjęć: 287427,
użytkownicy: 9694
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Warsztaty Photoshopa - Korekta tonalna. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2009
Po zrobieniu zdjęcia często zdarza się, że w rzeczywistości główny motyw wyglądał o niebo lepiej. Okazuje się, że aparat nie poradził sobie z odpowiednim odwzorowaniem fotografowanego motywu, np. nie doświetlił zdjęcia, nie nasycił odpowiednio kolorów, kontrast mógłby być o wiele lepszy, itp. W tym odcinku pokażemy trzy sposoby, jak poradzić sobie z niedokładnością naszych aparatów.
Kilka słów wstępu
Zanim przejdziemy do samej korekcji, słów kilka odnośnie formatu zdjęć. Jeśli aparat „pozwoli”, to zalecamy wykonywanie zdjęć w formacie RAW (coraz więcej aparatów kompaktowych ma już tę możliwość, lustrzanki cyfrowe mają niemal wszystkie). Jest to „cyfrowy negatyw”, o czym pisaliśmy już na łamach Foto-Kuriera (i pewnie będziemy jeszcze pisać). Umożliwia nam nie tylko dobranie odpowiedniego balansu bieli czy ekspozycji, ale daje możliwość wybrania przestrzeni barwnej, w jakiej chcemy RAW-a wywołać, ustalenia „głębi bitowej” i zapisania go w formacie TIFF (umożliwia on stosowanie kompresji bezstratnej). Żeby nasza ingerencja w zdjęcie była jak najmniej szkodliwa, proponuję ustawiać 16-bitową głębię barw i zapisywać je jako TIFF. O tym jednak dokładniej będziemy pisać w jednym z następnych wydań Foto-Kuriera. W tym numerze przedstawimy łatwy i szybki sposób na korekcję tonalną JPEG-a przy użyciu trybów mieszania i krzywych (Curves).
KROK 1
Zbyt ciemne
Otwieramy zdjęcie, które chcielibyśmy poprawić. W naszym przypadku jest to zdjęcie zrobione obiektywem typu „rybie oko”, przedstawiające plażę nad polskim Bałtykiem. Widzimy, że fotografia jest zdecydowanie niedoświetlona; otwórzmy też histogram (jak czytać histogram, pisaliśmy w FK 5/2009), żeby zobaczyć, jak wyglądają nasze słupki (menu Window/Histogram). Widzimy, że po stronie świateł, niemal w połowie zdjęcia jest pusto [1]. Zaczynamy więc „mieszać”.
KROK 2
Kopiujemy
Zaczynamy od skopiowania warstwy tła; wybieramy w tym celu z menu Layer/New Layer via Copy [2], lub skrótem Ctrl+J. Utworzona nowa warstwa domyślnie została nazwana Layer 1 [3]. Nazwę oczywiście możemy zmienić; przydatne to jest w momencie gdy będziemy pracować na kilku-, kilkunastu warstwach, w naszym przypadku nie jest to konieczne, zamierzamy poprawić zdjęcie korzystając maksymalnie z trzech warstw.
27 marca 2024 roku Nikon wprowadził do sprzedaży nowy
obiektyw zmiennoogniskowy, uniwersalny superzoom z serii Z – Nikkor Z
28-400 mm f/4-8 VR. Dzięki 14,2-krotności ogniskowej jest on niezwykle
uniwersalny i wygodny w codziennym użytkowaniu w połączeniu z korpusem
Nikon Z. Nikkor Z 28-400 mm, z kompaktowym wymiarami i masą zaledwie...
13 października 2021 roku firma Nikon zaprezentowała 7,8-krotny zoom Nikkor Z DX 18-140 mm f/3,5-6,3 VR, który - jak zapewnia producent – charakteryzuje się wysoką jakością optyczną zarówno przy krótkiej, standardowej, jak i długiej ogniskowej. W artykule staramy się odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu ta opinia pokrywa się z rzeczywistością?
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda
wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu
foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki
o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy
korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla
internetu” („Save for web”).
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024