Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Jak wybrać monitor do edycji zdjęć i filmów - pełny artykuł z Foto-Kuriera 10/2015

Jak wybrać MONITOR DO EDYCJI zdjęć, czyli (nie) wszystko, co trzeba wiedzieć o monitorach wykorzystywanych w procesie edycyjnym przez fotografów i filmujących, a właściwie przez montujących nagrane sekwencje filmowe. Jest to pełna wersja artykułu opublikowanego w Foto-Kurierze 10/2015.

 

EIZO Color Edge EIZO CS270

 

Monitor z serii ColorEdge – EIZO CS270, cena: ok. 5 tys. zł.


W dzisiejszych czasach, gdy cyfrowy aparat stał się przysłowiowym „chlebem powszednim” każdego dnia wykonuje się setki zdjęć. Tylko nieliczne są drukowane. Większość niestety nie ujrzy światła dziennego w wersji papierowej. Stało się już normą, iż utrwalonymi na zdjęciach wrażeniami i wspomnieniami dzielimy się poprzez wyświetlanie ich na ekranie monitora… Chcielibyśmy, żeby wyświetlane zdjęcia wyglądały jak najlepiej i dlatego w procesie ich przygotowania do prezentacji powinniśmy korzystać z monitorów odpowiedniej klasy. Jak wybrać właściwy model? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Monitor w przypadku fotografii cyfrowej odgrywa równie ważną rolę jak optyka aparatu, należy bardzo duży nacisk położyć na dostosowanie jego parametrów do własnych potrzeb, a decyzję o zakupie podjąć z pełną świadomością. Przede wszystkim stając przed wyborem monitora do pracy z kolorem warto zadać sobie kilka pytań odnośnie ich przeznaczenia, wielkości, funkcji dodatkowych, ceny itp. i dopiero po sformułowaniu odpowiedzi na nie wybrać model, który będzie w pełni odpowiadał naszym oczekiwaniom. W większości dalszych rozważań będziemy odnosili się do monitorów EIZO, gdyż sami używamy ich na codzień, ale zagadnienia poruszane w tym artykule odnoszą się również do monitorów innych producentów.


Monitory graficzne są droższe od standardowych

Pierwszym pytaniem, na które należy sobie odpowiedzieć jest: jaką kwotę jestem w stanie przeznaczyć na zakup monitora? Należy pamiętać, że najtańsze urządzenia nie nadają się do pracy z kolorem! Monitory do pracy z kolorem, m.in. do edycji zdjęć, grafiki, dtp odbiegają znacznie od standardowych konstrukcji. Mają zaawansowane rozwiązania technologiczne, przez co siłą rzeczy nie są tanie. Posłużmy się analogią i porównajmy ceny konsumenckich kompaktów oraz lustrzanek. Różnica w cenie jest zrozumiała i ogólnie akceptowana. Dlaczego więc nie jest równie oczywiste, że monitor do pracy z kolorem musi kosztować więcej, bo jego możliwości wielokrotnie przekraczają możliwości monitora za kilkaset złotych. Ze zdziwieniem obserwujemy, że wciąż wiele osób posiadających aparaty i optykę za kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy złotych, obrabia zdjęcia na tanim monitorze czy na laptopie. Przecież w tym przypadku nie da się poprawnie wyedytować, ani docenić jakości wykonanych fotografii.
 

 

 

 

 

Cechy, które świadczą o jakości monitora

A teraz kilka praktycznych porad. Po pierwsze – nie dajcie się wciągnąć w wir magii cyfr. Praktycznie w każdej dziedzinie życia natykamy się na swoisty marketingowy „wyścig zbrojeń”. Producenci prześcigają się podając wyśrubowane parametry i funkcje. Kto z nas nie kupił skuszony reklamą czy za namową elokwentnego sprzedawcy pralki czy zmywarki z kilkudziesięcioma programami? Praktyka pokazuje, że w codziennym użyciu korzystamy z jednego, zawsze tego samego programu… Jednak nawet nauczeni doświadczeniem, kupując inną rzecz – robot kuchenny, aparat czy monitor, popełniamy ten sam błąd. Użytkownicy nie mają świadomości, że parametry bywają podawane dla określonych, często nierealnych do osiągnięcia w zwykłej rzeczywistości warunków a ich wartości są niewykorzystane. Tak więc, nie czytajcie specyfikacji, sprawdzajcie podstawowe cechy i funkcje. W przypadku monitorów graficznych do najważniejszych należą:

Rodzaj matrycy – obecnie, do prac z kolorem stosuje się głównie matryce wykonane w technologii IPS, coraz rzadziej VA, ze względu na ich ograniczoną dostępność, a matryce TN nie nadają się do tego celu – charakteryzują się złym odwzorowaniem kolorów w szerokich zakresach kątów widzenia i są niestabilne.

 

Zakres tonalny CG-318 K

 

 Przestrzenie kolorów wyświetlane przez model CG-318-4K.


Wyświetlany zakres tonalny  – przestrzeń kolorów w monitorach do fotografii powinna być maksymalnie duża.(1) Pracując przy obróbce i przygotowaniu do druku zdjęć należy zdecydowanie nastawić się na model szerokogamutowy. W przypadku najwyżej ocenianych na rynku monitorów EIZO, zaawansowane modele z serii ColorEdge mogą reprodukować do 99% przestrzeni Adobe RGB. Oznacza to, że będą w stanie wyświetlić zdecydowaną większość barw, np. fotografii wykonanych za pomocą aparatów obsługujących przestrzeń Adobe RGB, a w 100% odwzoruje barwy przestrzeni sRGB.


Równomierność podświetlenia matrycy i wyświetlanych kolorów
– to warunek konieczny przy pracy z kolorem. Niestety większość monitorów LCD, szczególnie modeli o dużej powierzchni roboczej, charakteryzuje się nierównomiernym podświetleniem matrycy. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest konstrukcja podświetlenia oraz precyzja sterowania ciekłymi kryształami. Uzyskanie równomiernego podświetlenia i koloru na całej powierzchni matrycy jest w dalszym ciągu problematyczne w większości dostępnych na rynku modeli. W monitorach graficznych EIZO zastosowano autorskie rozwiązanie, dzięki któremu udało się ograniczyć ten problem do minimum – kolory są niemal identyczne w każdym punkcie ekranu, bez względu na to, czy jest to środek czy jego narożniki.

Stabilna jasność – każdy kto pracuje z kolorem wie, jak ważne jest, by obraz był wyświetlany w taki sam sposób przez cały czas. Na ogół dopiero po kilkudziesięciu minutach po włączeniu czy wyjściu ze stanu czuwania jasność monitora osiąga stabilny poziom, co uniemożliwia poprawną ocenę kolorystyczną, a co za tym idzie zwiększa się ryzyko popełnienia błędu. Japońscy inżynierowie z EIZO opracowali rozwiązanie, które stabilizuje jasność w zaledwie kilka minut po włączeniu monitora. Problematyczne jest również utrzymanie jasności na tym samym poziomie w dłuższym okresie czasu – wskutek naturalnej degradacji świetlówek czy LED monitory z czasem „ciemnieją”. I to również przewidzieli inżynierowie z EIZO – funkcja stabilizacji jasności w monitorach tego producenta koryguje też utratę jasności, spowodowaną degradacją podświetlenia. Zapewnia ona komfortową pracę wszystkim użytkownikom, a dla osób zajmujących się edycją grafiki czy zdjęć stabilizacja jasności jest jednym z podstawowych wymogów.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 18-04-2016
 
godzina dodania: 16:15
 
odsłon: 33830
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.104) / 0.090

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |